så mycket idéer.

uj uj. jag bara sprudlar av idéer för gården. och ena dagen tycker jag en sak och nästa en annan. haha, jag är så velig och vet inte vad som blir BÄST :) för jag vill ju ha det så bra det bara går, hihi.
 
inför hösten ska vi i alla fall grusa upp vid ingångarna till alla hagar. troligen kommer vi också lägga på mer grus på hela stallplanen om det blir en lika blöt höst och vinter nästa år som i år... geggamojja överallt :( 
 
velar också hur vi ska göra med "gamla" stalldelen... om vi ska ta bort alla boxar eller spara 2 eller hur vi ska göra... om vi ska göra en större port där så man kan få in hösilaget eller om man ska bygga en ny "bod" till de öppna hösilagebalarna :) 
 
jag funderar också på att göra någon typ av utfodringsbord eller vad man ska säga i hagarna. någon som byggt själv? just för att de inte ska trampa ner det bara. de kommer inte gå på fri tillgång, funkar inte på alla hästarna i stallet :)
 
igår tänkte jag också först att jag skulle bygga en rundcorall HAHA. men jag la ner den idén ;)
 
i rummet där vattentanken står ska vi montera in ett handfat så man lättare kan skölja betten etc. det finns inget avlopp där inne så det kommer vi lösa med en större hink under handfatet som vattnet får rinna ner i och som får tömmas med jämna mellanrum. en lösning a´ la stenstallet där vi stod innan ;)
 
jag drömmer ju också om att göra en spolspilta i gamla stalldelen och dra in en vattenkran i "nya" stalldelen. får se hur det blir med det :) nu är det ju bara typ 5 meter mellan vattenkranen i gamla stalldelen och ingången till nya stalldelen så det är ju inga avstånd ;)
 
jag grubblar hur och var vi ska placera de färdiga höpåsarna till hästarna. det bör ju finnas plats till 6 st hästar och 4 påsar till varje häst (morgon, lunch, middag, kväll). idéer?? det är ju begränsat med utrymme och jag ogillar idén att ställa påsarna utanför boxarna; blir ju lite knöligt när man har hästen uppbunden i stallgången...
 
i nästa vecka hämtar vi förhoppningsvis lite hindermaterial i alla fall. har ju ett hindermaterialställ med tak för hindermaterialet... men inget hindermaterial i :( 
 
nu i vår ska alla mellanväggar bytas i boxarna i "nya" stalldelen. så småningom kanske vi också byter boxfronterna mot dörrar med slagdörr istället för skjutdörr och utan galler. men det får vi se då. 
 
ni som har egna gårdar; har ni tips på grejer som ni gjort/vill göra som gör livet lite bättre? :D
och ni som drömmer om egna gård och har idéer eller står uppstallade där man gjort bra lösningar; har ni några tips?
 
det ska gärna vara saker man lätt kan göra själv och som inte kostar en förmögenhet...
 
som sagt, jag har en del idéer men tar tacksamt emot meeeer :) 
 
den vita dörren längst bort i bild är rummet där vattenkranen finns idag :) och det här är alltså den nya stalldelen.
 
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Linnea

Ett bord till fodret borde ju vara rätt lätt att göra känns det som? Angående höpåsar så kanske du kan ta en tom box och göra till höbox? Hänga upp krokar så man kan hänga upp påsarna på väggarna? Då är de ur vägen men ändå lätt tillgängliga :)

2014-02-20 @ 13:40:30
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Erika Pettersson

En spolspilta är guldvärt.
Är dom leriga o benen osv går de lätt o smidigt o få bort de och risken för mugg minskar.

Jag insåg först nu i höst hur bra en spolspilta är eftersom vi innan inte haft tillgång till de utan borstat bort blöt lera o torr lera.
men blöt leran är ju svår o få bort med en borste så guldvärt.

gärna med varmvatten vilket vi idag inte har, men de skulle varit perfekt då. :)

SV:
Nej precis jag kan alltid ta hem henne när allt ordnat sig mera.
och jag tror jag vänjer mig vid att inte ha häst på heltid osv.

Behöver jag klappa på hästar kan jag alltid åka ut till Ysunda o hjälpa Carro. :)

2014-02-20 @ 14:21:47
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/
Postat av: Ida

Ja bygga foderbord eller sätta upp finmaskiga hönät tror jag på! Vi har foderhäckar med tak hos oss, men de flesta går ju på fri tillgång. Kanske blir dyrt att köpa en sån bara för att ha och lägga ut hö i. Annars finns många roliga och fiffiga tips här, kolla in detta inlägg om du inte gjort det ;) http://www.tidningenridsport.se/Blogg--debatt/Bloggar/Ponnymamman/2014/2/Ut-med-stenaldern/

2014-02-20 @ 14:39:53
Postat av: aina [fotoblogg]

Hur länge har du ridit? :D

2014-02-20 @ 15:31:53
URL: http://ainaphoto.blogg.se
Postat av: Camilla Danielsson

såååå avis på dig =(, vill oxå ha!!! ;D Jag har så mkt ideér till typ allt. Ser jätte mkt lösningar där vi står nu, men där kan jag inte göra så mkt mera än till mina hästar..

Mina står ju på nät ute och inne. Vilket gör att dom står på begränsad fri tillgång, men alla gillar inte ha nät. Ett foder box kan man göra på olika vis beroende på hur du vill ha det.

SV: ja staketet ligger ner på ett ställe mot en kulle eller vad man ska säga. Så hade mina varit såna som går ut så hade dom endast behövt lyfta lite på hoven. MEn nu fixade dom det igår äntligen... Hade inte blivit glad om mina gjort sig illa

2014-02-20 @ 16:25:15
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
Postat av: Camilla Danielsson

ahhh glömde hunden är i karporten vi stod i förr så inne fast ute ;D

2014-02-20 @ 16:25:51
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
Postat av: Anita

Härligt med idéer!
Gud så mysigt stall ni har :-)
Svar: jag bor i Stockholm :-)

2014-02-20 @ 18:54:03
URL: http://siliiins.blogg.se
Postat av: Erika

Kul med egen gård! Höpåsar är ju alltid svårt alltså, de tar ju sån plats. I stallet nu har vi påsarna utanför boxen men det ser ju inte så trevligt ut. Att göra en foderbox är ju smart!
I förra stallet hade vi kundvagnar för morgon och kväll. Man ställde hinken i och hängde påsarna på "myntgrejjen" samt ställde över hinkarna. Det var till 7 hästar. Smart tycker jag, så rullade man bara vagnen vid fodring!
Så hade vi vanliga lagerhyllor till em-mat och där hade man även sitt eget foder. Lunchpåsarna ställde man ut vid hagen!

2014-03-09 @ 08:57:23

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0