att välja hästtransport.

jag är i transportletartagen. har kollat lite halvt seriöst i ett års tid men försöker nu kolla lite mer noggrant. men det är så så så svårt !! det finns så mycket att välja mellan.
 
plyfa eller glasfiber
plyfagolv, alugolv, glasfibergolv
sadelkammare eller inte
 
och så det stors problemet/frågan; LASTVIKT OCH TJÄNSTEVIKT!
 
jag vill ha en transport med så låg tjänstevikt som möjligt (för att så klart kunna lasta så mycket som möjligt), sadelkammare och mjuk transparent mellanvägg. vill också gärna ha foderkrubbor! vill inte ha 1,5-hästars just om jag någon gång skulle vilja köra två hästar (eller ja, sambon med BE-kort får väl köra då)
 
men trots mina "krav" är det så många att välja mellan så man inte vet var man ska börja, haha.
 
ni läsare; vad har ni för transporter? nöjda? någon som har transport som uppfyller mina krav? :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: kajsa

Hoppas att du hittar en transport som passar dig snart!

sv: Jo det för ju göra det! Hon är 24 år :)

2013-01-27 @ 14:05:17
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: Noomie Sundell

Det där är grymt svårt alltså! Ta det som är hållbarast, haha.(: Det där med vikterna och grejer är så svårt också, när jag letade ville jag ju lätt kunna dra min häst med bara bkort, men det är mycket att hålla koll på! :(
Jag var faktiskt inte på rean. Fick hålla mig därifrån för jag har verkligen inte råd nu... ;( Men haha, det brukar bli så att man hittar grejer till fullpris när man ändå är i köpartagen... :P

2013-01-27 @ 17:37:26
URL: http://lexx.blogg.se
Postat av: sussi

30 timmar i veckan å lektioner onsd, tors kväll å lörd morg =)

nästan lika bökigt å hitta släp som å leta sadel :P haha...

2013-01-27 @ 17:54:57
URL: http://siouxzie.blogg.se
Postat av: Jenny

Jag har en sån där transport du inte vill ha...en 1,5 hästars Fautras JMS med extra fönster, sadelkammare osv. Jagä r så grymt nöjd! Men så kör jag aldrig mer än en häst heller.... ;-)

2013-01-27 @ 21:14:37
URL: http://lilatiger.blogg.se
Postat av: Filippa & Talia

Händer idag då? :)

2013-01-28 @ 09:00:59
URL: http://modernsparks.blogg.se/
Postat av: Camilla Danielsson

Ja det finna massor jag vill ha ett boggie släp två hjul absolut inte ett. MEn i övrigt har jag nog inte så mkt krav. Men jag har ju redan mitt Ume släp så..

Ja det låter ju kanon, skulle oxå gärna ha närheten men behöver absolut inte så på stället... Var någonstans är det ni bor?

2013-01-28 @ 10:28:50
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
Postat av: Cathie

Det där med transport är svårt. Vi har ju en liten lastbil för 2 hästar som jag stortrivs med!!

Det är inte jag som skrivit, hittar dock inte källan har sett den på lite olika ställen på internet, och kände att den träffade rätt :)

Tough Vikin är ett 12 km långt lopp med 15 hinder, typ isvak, stötar, lera med mera haha.. Helt sinnessjukt egentligen :P

2013-01-28 @ 16:51:52
URL: http://cathie.se
Postat av: Pillan

Sv; Alltid lika kul med shopping, dock blev det inte så mycket nu (både på gott & ont) för jag har handlat tillräckligt den sista tiden egentligen. Haha...
Calle har bred, platt och sänkt rygg vilket ställde till det lite för mej innan jag förstod att Albion är sadeln för honom :)

Jag köpte en Boj extra hög & bred, supernöjd! Ligger jäkligt fint efter bilen, jag som bara har B kort är ju lite begränsad till vilken bil jag kan dra med, men jag får dra med V70;ns gamla modell och just en sån bil har jag :) Fast dom skulle väl ändra reglerna för vikten man får dra med på B kort nu va? Det gör det hela lite enklare...

2013-01-28 @ 23:38:22
URL: http://www.pillllans.bloggplatsen.se
Postat av: Erika

När jag köpte för kanske 5 år sedan så ville jag ha ett fautras. De var dock lite för dyra, och efter mycket efterforskningarfastnade jag för Ifor Williams. Det är inte lika "spejsigt" till utseende men har massor med bra funktioner, aluminiumgolv och verkligen super att köra. Alla som lånat det har spontant sagt att det är fantastiskt att köra och hästen åkte så lugnt. Det är luftigt, har fronturlasning, man kan öppna och böja på det mesta, säkerhetsbommar osv.
Det enda negativa är lite pillriga spännen och man kan inte öppna groomdörren innifrån. Min är dock en äldre modell så det är säkert förbättrat på de nya!
Jag skulle lätt välja ett likadant igen. Mitt är nedvägt men jag kan väga upp det och få dra 2 hästar.
Nu sökte ju du med sadelkammare och foderkrubbor och det vet jag inte om det går att få i dessa. Men provkör ett och jag tror att du kommer gillat :).

2013-01-29 @ 09:40:46
Postat av: Erika

Svårt de där o veta.
Men hoppas du hittar en. :)

2013-01-29 @ 12:18:40
URL: http://eriikapettersson.blogg.se
Postat av: Anna

Jag har en Cheval typ -06 som är typat till 1500kg med 760 kg lastvikt vilket är ganska bra. Har en liten sadelkammare och två krubbor i finkan samt en mjuk mellanvägg som ändå sitter fast vilket ger skydd om man ska köra foder eller grejer (vilket jag ofta gör) men den ger ändå utrymme om hästen vill kliva åt sidan. Den går fint bakom bilen är ett prisvärt alternativ. Hade jag mera pengar skulle jag nog ha köpt ett svensk-tillverkat eftersom det är en del smågrejer som inte är så genomtänkta... men de nyare är kanske lite smartare. Ume-släpen är ju riktigt fina men ganska dyra, vet också många som är väldigt nöjd med Boj.

2013-01-30 @ 11:37:51
URL: http://dressyranna.blogg.se

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0