har ni tips?

jag tänkte fråga er om hjälp nu, kära läsare. som ni säkert förstått av mina inlägg så är kalle inne i en GALET pigg period. han är bockig och brallig (ja mer än vanligt alltså). och det går liksom inte rida tillsammans med andra ens för han bara bockar så fort nån kommer nära, inte så bra!
och på anläggningen är det ju alltid mycket folk...
så nu behöver jag tips hur jag kan ladda ur kalle... få honom riktigt trött! fredag kväll kommer vi nog vara relativt ensamma så då tänkte jag ta en riktig genomkörare.
utomhus går det bara skritta, annars hade det ju varit ypperligt att ladda ur honom i skogen.
jag vågar inte longera/tömköra honom när han är såhär för jag vet att han bara springer och brallar och har sig ännu mer så jag riskerar tappa honom.
sååå, ni med erfarenheter av galet pigga pållar, och ni andra som också har idéer. in med tips :D
sån här seriös ridning går inte alls just nu, i alla fall inte när vi har sällskap i ridhuset... :P
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Karoline

Om du har tid i helgen så prova köra två pass. Jag skulle nog även släppa honom i ridhuset på fredagen och låta honom springa av sig.



Lycka till!



2012-02-02 @ 09:40:17
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Erika

Rida, rida, rida typ ;)

Men de är svårt med tanke på underlaget oxå.



Men om du kan ta dig till ridhuset, släpp honom där.

Typ varje dag en tid, och rid även.

Så kanske de släpper. :)

2012-02-02 @ 12:46:04
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: michaela

ett ordentligt löslongeringspass med löshoppning brukar jag satsa på...inte så höga hinder utan en liten trekombination eller liknande brukar suga musten ur dem... börjar man med löslongering gör det ju inte så mycket om dom brallar av sej...eller en stor snöbelagd äng där hästarna kan sträcka ut i en ordentlig och lång galopp om man ändå vill passa på att rida sitt krutpaket ;)

2012-02-02 @ 12:47:51
Postat av: Anna S

Det enda jag kan komma på är att när du rider ser till att göra nånting hela tiden, så han får lägga lite energi på att tänka och jobba. Tex även om det bara går att skritta så kan du ju typ flytta lite skänkelvikning, göra skolor, ändra steglängden, halter osv :)

2012-02-02 @ 22:30:01
URL: http://missbelinda.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Jag brukar försöka jobba hjärnan på en sån häst istället för att göra endast muskelarbete. Ett dressyrpass med många nya övningar, många övergångar, bommar så att de måste focusera på vart de sätter fötterna brukar fungera bra. :)

2012-02-03 @ 02:08:36
URL: http://jeeanette.blogg.se/
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Moses har samma, lite då och då året runt! :P I början av passet brukar jag först försöka skritta fram så gott det går, sen bara ha halflånga tyglar och galoppera runt varv efter varv så han verkligen får bocka av sig... När han sedan "tröttnat" på att bocka så skrittar jag lite emellan och börjar sedan jobba. Egentligen behöver det inte vara speciellt avancerade övningar, men bara att man gör små saker hela tiden så huvudet faktiskt får jobba lite oxå, dvs inte bara rida runt runt på samma volt eller liknande..

2012-02-03 @ 08:39:05
URL: http://cathie.se
Postat av: Erika

Dessa energifulla knashästar... Jag har en sådan (och har ju erfarenhet av en annan också ;) ). Men Jag tror att de har ett behov av att bralla och bocka, Och då vill man ju helst inte sitta på. Jag brukar släppa i ridhuset. Har dock inget på gården. Ibland har jag åkt dit tex sent en lördag bara för att lösgaloppera... Annars när min häst känns crazy så (efter skritt o lite uppvärmning)galopperar jag henne på fyrkanten ganska ordentligt fram. Då blir hon lite flåsig och nöjd och kan jobba sen.

Annars kan ju lite bus i hagen funka. Att bara skritta ut är som att snurra upp en duracellkanin typ, som förr eller senare exploderar. Tycker skogen och vägar går bra men ett öppet fält är som att be om bus!

2012-02-06 @ 09:25:46

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0