FRÅGESTUND! - svaren

tänkte dra svaren i frågestunden också :) blev nååågra frågor till slut i alla fall.

Vad föll du för när du valde Kalle/Ganci?
oj, väldigt bra fråga! när jag var och skulle provrida kalle var det kärlek vid första ögonkastet. att han dessutom hade färgen och tecknen som min drömhäst sedan jag var liten var liksom gräddet på moset. jag föll för hans busiga blick, hans otroliga arbetsvilja och utstrålning.

när jag var och provred ganci så hade jag hunnit provrida en del. jag hade inga stora förväntningar då jag blivit besviken tidigare. men när jag såg den lilla tjejen med den snälla blicken så var jag redan såld. att hon dessutom var riktigt rolig att rida gjorde ju saken mycket bättre. jag blev såld.


Hur länge ska du ha Ganci?
har inget slutdatum med ganci. vi får se hur allt funkar och så, jag hoppas kunna ha henne lääänge :) jag har henne på foder medan hennes ägare pluggar!

Ska du börja tävla med Ganci? Och hur mycket tränad/riden är hon?
tanken är att komma ut med ganci lite på dressyrbanorna så småningom. nu ska vi först lära känna varandra men så småningom ska vi försöka oss ut på någon klubbdressyr eller programridning.

ganci har växt sakta och ligger väl något efter i sin utbildning. de har varit försiktiga i och med att hon helt enkelt växt så sakta! men hon kan grunderna och är välriden enligt min mening :)

Vad fick dig att börja rida?
haha, mammas fel faktiskt :) det började när jag var 3 år och mamma tog med mig och mina äldre systrar till ridskolan. mamma undrar nog än idag varför hon gjorde det, då hon själv inte alls är hästintresserad. men vi tjejer fastnade direkt och på den vägen är det :)

Vad kommer du att satsa på med Ganci, hoppning eller dressyr?
ganci är en dressyrpålla, dressyrstam och steg och allt det som passar för dressyr helt enkelt. :) kommer säkert skutta lite smått också men inte några tävlingar.

Har du något mål att köpa Kalle, för du har väl haft honom på foder ett tag va?
jag kommer köpa kalle. han är min ögonsten och jag kommer aldrig svika honom. han ska vara med mig, alltid :)

Hur många timmar tillbringar du i stallet nu när du har två hästar (vad hinner du göra på den tiden) ?
än så länge så går ju kalle ute dygnet runt så det går ganska fort ändå. men 4 timmar blir det ju iaf om båda ska motioneras vettigt :) ganci är en liten gris i boxen så det tar ett tag att mocka, hihi :)

Rider du båda samma dag eller kör du något varannan dag-system?
det är lite olika faktiskt. ska jag ha riktig träning så kanske jag inte kör tuffa pass på båda två. men nu har jag kört mycket samma. tömkört båda, promenerat båda. helger blir det ofta rejälare pass för båda hästarna :) längre uteritter eller dressyrpass.

Vad hade du för första häst?
som liten var jag medryttare på en shetlandsponny som jag hade som min egen i stort sett. hon var en riktig buse och jag flög av henne jämt!

sedan hade jag islandshästen tvistur också som min egen. han var den bästa kompisen och en helt underbar individ. vi tävlade dressyr och hoppning, han var en klippa. jag lärde honom galoppombyten i var tredje, skänkelvikning, öppna, sluta, bakdelsvändning, framdelsvändning och påbörjade galopp-piruetter. helt amazing!

Hur många hästar har du haft?
har inte ägt någon häst men haft foderhästar och flertalet hästar som jag haft som mina egna på heltid men gratis :P

Hur gammal är din häst nu?
kalleman är 19 år (men tyyyyst, säg det inte högt, han vet inte om det själv!). ganci är 5.

Hur uttalas Kaloescha och Ganci?
jag har gjort en film om kalles namn, den borde ligga under filmklipp. tror det är när kalle och mella busar i hagen. alternativt när kalle rullar sig. det är inte knepit i alla fall. kall-o-esch-a. :)

inget knepigt med ganci heller. precis som det låter. kort vokal på både a och i. :)

Jag är lite intresserad av att öra hur du lägger upp det med två hästar, dels hur du hinner med att träna båda och hur du avgör vem som ska få det största äpplet :)
(för jag kan fasiken inte bestämma mig vem som ska få det av mina två, båda är ju förtjänta av det på olika vis :p)


haha, bra fråga! jag tycker jag har all tid i världen nu när jag "bara" jobbar heltid. slutar jobbet 16 eller 16:30 så sen har jag hela kvällen ledig :)

angående äpplet... så är det nog kalle som får största. han är ju störst liksom:) ;P

Vad har du för mål med Ganci?
oj, inga direkta mål än. att i vår komma ut på någon klubbdressyr eller programridning är väl tanken om vi får hålla oss fräscha och så :)

... och hur ställer sig pojkvännen till en häst till?
han har ingen talan :P hihi. det är min hobby och mitt intresse. den kille som tvingar dig välja mellan ditt intresse och honom är inte värd dig.

det var alles för denna gången :) KUL med massa frågor!!!






bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Alexandra

Gilla verkligen ditt svar med pojkvännen ;).. Peter är ju musiker och snickare haha, aldrig klapppat en häst tidigare och nu har han varit med och kört lite travare hos kusinen plus ridit både bissen när han stod här och Viktor i våras ;).. Och absolut, ingen talan dom har sitt vi har vårat och de är väldigt bra! :D lite tid ifrån varann på eftermiddagarna är toppen! :D

2011-09-21 @ 16:49:11
URL: http://viggenochjag.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0