från 1 täcke...

... till massa täcken :) ganci hade ett fleecetäcke med sig och igår kväll hade jag täckesprovning med henne. och alla utom 1 passade. supersuper! :)

men kommer inte täcka henne "i onödan" ändå. tycker man i regel täckar för mycket. kalle hade jag gärna haft naken men han sätter ju sån päls och blir då så svettig... så fick klippa men han är inte övertäckad ändå. ett fleecefodrat regntäcke räcker gott och väl :)

vad har ni för åsikter om täcken? :P


vinterdagar när solen är framme så får kalle vara naken ändå :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: jenny

Så lite täcke som möjligt! De kan inte röra sig lika fritt med ett täckte på + att pälsen behöver andas. Hade ute en hästfysioterapeut i våras och hon upptäckte bogspänningar på Sushi som troligtvis kommit av täcket, hon sa att de flesta täckade hästar får det. Sushi går utan täckte nu hela tiden så länge det inte är nederbörd

2011-10-31 @ 09:25:37
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: jenny

SV: Ja det är en av mina godaste vänner ;) Hästen är en sex årdig valack 75% PRE och 25% halvblod, gick MSV som fyra åring. Nu rider hon mest LA men kommer börja starta MSV till våren, plus att han hopptränas och terrängtränas :)

2011-10-31 @ 09:27:31
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Erika

Raski brukar gå utan täcke till det är -10 grader.

Eller vid spö regn / storm väder har hon täcke.



Men nu går hon med täcke p.g.a att hon visat sig lite öm i manken.

Vilket har släppt nu. :)



Annars tycker jag orakade hästar som inte fryser speciellt lätt kan lika gärna gå utan så mycket som möjligt.

2011-10-31 @ 09:54:29
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Mela

Om hästen fryser ska den ju absolut ha täcke, och om den rids/körs svettig många gånger i veckan borde man klippa, men jag tycker att folk ofta klipper och täckar för mycket. Kanske en enkel spår/selklippning räcker på de flesta "hobbyhästar" och då kanske man inte behöver klä på hästen(eftersom täcket ändå inte täcker de delarna av kroppen). Pälsen håller ju faktiskt värmen bäst om den inte trycks ihop av ett täcke.

2011-10-31 @ 10:50:12
URL: http://flygerivinden.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag tror också att vi täckar våra hästar för mycket! Min åsikt är att de inte fryser så lnge det inte är nederbörd. Sen om man har klippt, ja då behövs nog ett täcke. Men fleecefodrat räcker länge!

Sen är det såklart olika från häst till häst.

Ett annat problem är ju att man inte kan åka och ta av täcket så fort solen tittar fram. Och i de flesta stall vill man ju inte byta i onödan har jag mörkt. Fast jag skriver att min ska ha täcke endast vid nederbörd, så har hon alltid täcket (sover i fleccefodrat regntäcke) på ute...

2011-10-31 @ 11:15:46

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0