så tragiskt.

usch, jag blir bara så ledsen ibland... och arg, frustrerad. men mest bara ledsen.

Häst dog efter hyss på fyllan

Nu åtalas två tonårstjejer som öppnade en hästhage. En ponny blev påkörd på E4 och dog.

Det var en juninatt i Gnarp och de båda tonårstjejerna hade druckit öl och blivit berusade. De fick syn på en ponny i en hage och fick för sig att öppna grinden och leda ut hästen. När de gått tillsammans med hästen en stund lämnade de den intill en kohage och gick vidare.

Men en annan ponny hade också lämnat hagen efter att flickorna öppnat avspärrningen. Den hästen sprang ut på E4 och blev påkörd av en bil. Hästen fördes till veterinär men dog av skadorna.

Nu åtalas ungdomarna för egenmäktigt förfarande för att utan tillstånd ha tagit den första hästen ur hagen. Tonåringarna har erkänt att de tog med sig den, men har i förhör sagt att de inte såg att det fanns en till ponny i hagen. Båda tjejerna har sagt att det hela var en dum grej.

Den yngre av tjejerna åtalas dessutom för rattfylleri och olovlig körning, efter en bilfärd som slutade i diket vid länsväg 758 i höjd med Östergrängsjö i början av september.

Flickan som satt vid ratten är omyndig och hade 0,58 promille alkohol i blodet under körningen. Även bilägaren åtalas, för tillåtande av olovlig körning. Framöver väntar en rättegång i Hudiksvalls tingsrätt mot de tre från Nordanstigs kommun.

källa

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Jenny

Skrev nyss ett inlägg om det där jag med :p

jag blev mest arg, så vansinnig dumt... Och synd om hästägaren!

2011-11-09 @ 17:13:02
URL: http://jav.blogg.se/
Postat av: jossan

Men gud vilka jädra svin...

2011-11-12 @ 09:13:45
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej.

Det är jag som är ägare till ponnyn som dog.

Det känns skönt och stöttande att du delar med dig av detta. Tack.

Det får mig att klara av att gå vidare med mina hästar. Jag var nära att sluta med hästar där ett tag, inte förrän efter Augusti insåg jag att jag ska ta till vara på dom jag har. Dom lever ju och ska få det lika bra som min ponny Sibell som vart påkörd.

Tänkte du kanske var nyfken på deras straff.

Var på rättegång av tjejerna i tors. 16 åringen hamna på låst hem (jag vet inte vad det innebär) 19 åringen fick böta 50kr om dan i 50 dar. Inte mycket till straff precis. Jag fick inget och mina åtals punkter las ner, att dom varit på min gård och släppt ut min häst och även orsakat trafikfara. Ägaren till den andra ponnyn dom "gick" med fick inte heller nått.

Man hör ju själv hur sjukt det låter. Dom tog den ena ponnyn och gick iväg och lämnade hagen öppen, då är det ju solklart deras fel. Men åklagaren sa att det finns inga bevis. Det fanns bara skitstövlar i rättssalen som skulle döma detta mål.Dom visste knappt vad en häst var.

mvh sara



2011-11-22 @ 09:47:47
URL: http://www.123minsida.se/stallbelin

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0