dagens tema: MITT BÄSTA TIPS FÖR DEN UNGA HÄSTEN!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)


nu fortsätter vi med den unga hästen :) vill fortfarande ha in era bästa tips och den med det allra bästa tipset får sitt tips publicerat och länkat :)

mitt bästa tips är:

glöm inte bort att unghästen är just UNG. försök behålla det lekfulla, och rid/motionera därför inte hästen för mycket. en bra tumregel är att en treåring motioneras 3 ggr i veckan max 30 min per gång. en fyraåring motioneras 4 ggr i veckan max 40 min per gång. och en femåring 5 ggr i veckan max 50 min per gång :)

IN MED ERA TIPS NU FÖR UNGHÄSTEN :) behöver inte röra motion utan kan vara allmänt. kan gälla den ännu yngre hästen med, som inte är inriden. alla tips vill jag ha :D

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Sandra

Sv: Jo är ju lite synd. Skulle själv vilja ha en storlek större (135).



Ush ja, måste vara jobbigt med en sådan häst. Det är jag verkligen glad att slippa :D.

2011-08-11 @ 15:38:25
URL: http://goldponnyn.blogg.se/
Postat av: Jessica

Sv; Meeeen du fick ju paket häromdagen!!! :P

2011-08-11 @ 15:55:08
URL: http://nordsvenskaoden.blogg.se/
Postat av: jenny

Unghästar behöver tid att smälta saker så att inte bara kroppen hänger med utan huvudet också. Det kan därför vara ett bra upplägg att köra lite intensivt en period följt utav en viloperiod för att alla nya saker & intrycks ska kunna smältas.

Det som gäller alla hästar men framförallt unghästar är att vara konsekvent, det är ju under de unga åren som man formar dem mest

2011-08-11 @ 18:03:35
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Mela

Man kan tänka på att hästen växer mest under de varma vår och sommarmånaderna, så det är bättre att träna under höst- och vinterhalvåret. Motion är väl alltid bra, särskilt om hästen står på box, men man ska ta det lugnt, mycket promenader och liknande.

2011-08-11 @ 22:35:10
URL: http://melfis.blogg.se/
Postat av: sussi

jabrukar känna att på den yngre hästen är de bättre att den får en jämn belastning under en period å sedan ställs av för vila.. man ska heller inte glömma att allt arbete inte behöver vara fullfart sas lr uppsuttet på en unghäst, mkt arbete kan göras fr marken för att få dem å ha rätt tänk =)



så duktiga ni va idag =)=)=) stort + i kanten..

2011-08-12 @ 15:04:03
URL: http://siouxzie.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0