dagens tema: MITT BÄSTA TIPS FÖR DEN ÄLDRE HÄSTEN!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

jag har lite dagens tema-grejjer på gång nu igen. är inte alltid jag har något sådär bra tema att köra men nu har jag några saker som kan va kul att diskutera :)

idag handlar det om den äldre hästen... och jag vill gärna att ni också delar med er av era bästa tips för den äldre hästen!

mitt bästa tips är:
ge aldrig den äldre hästen någon längre vila. de äldre hästarna behöver hålla igång kropp och ben för att inte bli stela. så det bästa är att inte ge någon lång vila! vill du ge hästen lugnare perioder så är det i så fall bättre att skritta hästen bara, så den får röra på sig och hålla kroppen i trim!

in mer era bästa tips för den äldre hästen nu!!! :) får jag något riktigt bra tips kommer det publiceras med länkning på bloggen.
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: kajsa

Kul med dagens tema!

Jag har ingen annat tips än det du gav, men det viktigaste för den gamla hästen är att helt enkelt skritta mycket, speciellt när man skrittar den i början av ridpasset och när man skrittar av den ^^

2011-08-10 @ 13:18:14
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: sussi

håller helt med dig...

äldre hästar ska inte ställas av längre perioder.

Men däremot rekommenderas längre perioder med mkt skritt =)

himla bra tema =)

2011-08-10 @ 14:05:12
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: sara

Hålla koll på tänderna.

Ge fritt tillgång på hö/ensilage.

Mera mjukgörande övingar/ ut i skog och mark.

Våga rida- bättre att lålla igång än längre uppehåll imellan.

2011-08-10 @ 15:52:13
URL: http://swipt.blogg.se/
Postat av: Emelie

När Rune har vintervila är jag ute och skrittar minst en timme varannan dag i ca 2-3 veckor. Och m något känns extra stelt kör jag ett lite lättare lösgörande pass på ridbanan. Det fungerar super för honom =) Jag ställer aldrig av honom helt och hållet.

2011-08-10 @ 17:28:59
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Erika

Det här tänker jag på med min 20-åring som fortfarande tävlas och är i fin form!

Förutom att inte ställa av hästen en längre tid:

Känn av hur hästen är för dagen och sätt arbetet/ kraven efter det.

Mycket stråfoder och utevistelse. Kompis i hagen så att de rör på sig och är glada.

Göra roliga saker, inte för mycket trimma. Den äldre hästen kan ju det mesta:).

Behandla den äldre hästen med ödmjukhet och respekt tycker jag!(även de yngre såklart men ni fattar) De är riktiga gentlemän/ston. Tänk vad erfarenhet de har av värde, och vad kloka de är efter alla år.

Min häst är känslig för värme och tränas/tävlas inte hårt dessa dagar.

När gamla hästar blir stela, så behöver de en stor box. Annars är risken att de inte ligger ner och vilar, då det är svårt att komma upp.

Mycket godis vill dom ha också :)

2011-08-10 @ 20:23:59

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0