dagens tema: hagkompisar?

jag tänkte på en sak i helgen. det är så olika hur folk resonerar när det gäller sällskap i hagen, eller inte sällskap, vilket sällskap osv.

vissa tycker att det är säkrast och bäst att ha hästarna ensamma i hagen, för att minimera olycksrisken.

vissa tycker det är bra med sällskap men bara två hästar per hage.

vissa tycker att man ska ha ston för sig och valacker för sig.

vissa tycker att det bästa är att ha en valack och ett sto tillsammans i hage.

och vissa tycker det är bäst med stora flockar.



jag själv är lite kluven i frågan. stora flockar är ju det naturligaste men det ska ju vara flockar som funkar då. kalle förstod ju inte alls hur han skulle bete sig i en stor flock till exempel :)

annars tycker jag det oftast är bäst med jämnt antal hästar per hage i alla fall. gällande könen så är det så olika. ibland om man släpper ihop ston med ston och valacker med valacker så funkar det bra. vissa bara slåss. antar att det är upp till individen men ändå...

men vad säger NI om det hela ? :)


kalle går med sto nu. och det funkar riktigt bra :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Erika

Jag har haft mina allt ifrån lite större bland flock till enbart sto flock, samt nu typ går bara Raski & Grim ihop.



Jag tycker allt detta fungerat bra.

Har aldrig haft några större problem. :)



Föredrar bland flock.

För jag tycker rangordningen blir bättre när de finns några valackar.

Annars blir de väldigt stoigt i hagen.



Men lagom stor flock 5-6 hästar i hagen tycker jag är lagom.

I en lagom stor/stor hage.



2011-08-24 @ 08:59:38
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Karoline

Odessa fungerar som bäst med en kompis, sto eller valack spelar ingen roll.

2011-08-24 @ 09:24:06
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Erika

Det är en klurig sak det där med hagar och sällskap! För min del så tycker jag att de åtminstonde ska gå 2 och 2. Sen beror ju allt på vilken häst det är och vilka hagar man har att tillgå.

Är det hästar som ska hanteras kollektivt varje dag så gillar jag personligen inte att gå in i hagar med mer än 2 hästar, av säkerhetsskäl. Eller när man ska in och fodra hö tex så är det på liv och död :).

Men på sommarbete går det ju bättre med större flockar, då brukar hästarna vara lite coolare också.

Jag har inte så mycket erfarenhet av att blanda ston och valacker, men skulle själv inte tänka direkt på det. Mina går ihop nu 1 sto och 1 valack.

2011-08-24 @ 09:24:27
Postat av: Matilda

De är jätte svårt att säga, för det beror ju helt på häst till häst. men när det gäller mina så gillar de störra, så de blev så glad när det kom en till kompis nu i sommar. För de är vana vid att gå i stor flock.

Sen finns det ju hästar som inte funkar att gå med mer än en häst i samma hage, i bland kanske de måste vara själva.



Så ja det är super svårt, men man får väll se lite vad sin häst tycker om...

2011-08-24 @ 10:54:39
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: jenny

sjukt svår fråga!

själv tycker jag att de helst ska ha sällskap, om de är två eller flera spelar ingen större roll, huvudsaken är att man har grupper med hästar som fungerar tillsammans!



sen är det ju olika från häst till häst också, samt vilka som äger den och hur man vill ha det med foder osv. i hagen.



just nu går datte med ett sto och jag håller tummar och tår för att de inte bara ska komma överens, utan också trivas med varandra :)

2011-08-24 @ 13:42:58
URL: http://jav.blogg.se/
Postat av: kajsa

Vi har 10 hästar i stallet och alla går i samma hage, det är bara ston & valacker.

Allihopa går bar tillsammans, visst, ibland kan de bli lite smånaffsande här och där men det har aldrig hänt något mer allvarligt.



Men frågan är svår, men jag tror att alla hästar egentligen mår bäst av att gå tillsammans, de är ju trots allt flockdjur!

2011-08-24 @ 15:25:33
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: bella

min ponny (valack) står med en annan valack nu, men på sommarbetet stog han med ett sto också. Han har stått med ett sto innan också, så han kan stå med båda :)

I somras stog han i en liten miniflock med tre andra men på inackorderingsstallet han står i nu så är hagarna tyvärr för små för att ha fler hästar i...

Och han och hans hagkompis har ändå den största hagen... :P

2011-08-24 @ 22:30:52
URL: http://belluuus.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker att hästar ska ha sällskap i hagen. Sen går ju inte alla hästar ihop med alla så man får prova sig fram. Min häst går just nu på bete med sju andra valacker. På vintern delar han hage med en kompis. Vinterhagarna är inte stora nog för fler än två hästar i varje tyvär.

2011-08-28 @ 14:02:43
URL: http://jeeanette.blogg.se/
Postat av: Frieda

Vi hade blandflock, eller snarare 5 valacker och 1 sto.

Men ena valacken har aldrig gått i flock förut, så han försvarade stoet och gick på alla andra, framförallt en av de andra.

Så då flyttade vi ut stoet och en valack.

Det viktigaste för mig är att det funkar och att alla hästar får lugn och ro i hagen och får äta.

Nu funkar det bra i båda våra hagar och det känns tryggt, alla får liksom vara med! :)

2011-08-29 @ 11:36:19
URL: http://gaaaalet.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0