usch, vad tragiskt!

ibland tycker jag bara att det är tragiskt... när folk skaffar hästar och inte riktigt vet vad hästar mår bra av och inte klarar av. jag hoppas innerligt att denna man inte har/skaffar fler hästar.

(artikeln kommer från länstidningen östersund )

Fastbunden häst dog efter fem dagar

En man i 50-årsåldern har dömts för djurplågeri. Han lämnade sin häst fastknuten i ett träd i fem dagar och hästen trasslade in sig i repet. Hästen hittades död.

Hästen bands fast vid ett träd 19 december förra året. Två dagar senare åkte mannen bort och var borta i en vecka. Sedan hittades hästen död, intrasslad i repet som den var bunden i.

Det finns inget obduktionsprotokoll som visar vad som orsakade hästens död men bilder, som tingsrätten tagit del av, visar att den var ordentligt intrasslad i en konstig ställning. Det var också kallt, det kan ha varit runt 30 minusgrader.

Mannen menar enligt domen att hästen borde ha klarat kylan med hänvisning till att hästar liksom älgar och renar har förutsättningar för att klara sträng kyla då de bildar värme när de äter. Köldens påverkan på hästen blev aldrig motbevisat i rätten.

Tingsrätten bedömer att det är utrett att det funnits stor risk för att hästen skulle trassla in sig då den hade begränsad tillsyn under de dagar mannen var borta. Rätten anser att mannen varit grovt oaktsam och därför ska dömas för djurplågeri.

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Sanna

Vågar inte sätta på hackamore när jag är oerfaren med de tyvär =/



Men tänkte kanske tredelat med fasta ringar eller sidepull =)

2010-10-07 @ 15:20:50
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Sanna

Förstår inte vad vissa "hästfolk" tänker med, dem är inga djurvänner och förtjänar ren totyr!

2010-10-07 @ 16:13:04
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: jenny

det är helt sjukt... jag fattar inte, hur tänker man..?

man blir så arg!

2010-10-07 @ 16:16:32
URL: http://jav.blogg.se/
Postat av: jenny

alltså.. så nu att jag skrev himla konstigt :p

jag menar; hur tänker folk? och jag blir så arg!

2010-10-07 @ 16:17:28
URL: http://jav.blogg.se/
Postat av: Erika

sv;

Jag skulle behövt smörjt sadeln tidigare.

Så får ta det en dag till nu inom en par dagar.



En del smörjer varje dag, men jag tycker lädret ska ta åt sig läder fettet och så.

Och vet inte om läder mår 100% bra av o bli smörjt varje dag. :/



Precis, jag fick ju som sagt backa tillbaka en del med Raski.

Och sen efter ett par månader, kände jag nae vi behöver hjälp.

Då kom ju dom från stallboaryd ut.

Och sen dess fick jag någon ny start, och nu märks de stor skillnad när hon får göra något.



Vill försöka göra något med henne 5-6 dagar i veckan

Fast lätt, inte hårda saker eller sånt som sliter på henne.

Mer att hon ska tänka, o få ut något.

Sen 1-2 dagar bara vila o ta in de som hänt.

Mer vila, gör tyvärr henne bråkig, hipsig och blir bara rastlöst och hittar då på hyss.

Och saker o bli rädd för m.m.

2010-10-07 @ 16:20:47
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0