dagens tema: MOCKNING!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

ompublicerar detta inlägget med då, hehe :P

jag kom att tänka på det här med mockning: man ser så olika mockningar varje dag. vissa mockar noga, vissa har bädd & andra inte, vissa mockar snabbt o tar ut "det värsta" och andra mockar inte alls. det sistnämnda förstår jag inte alls.

en mening som verkligen fastnade i mitt huvud efter en teorilektion på alvesta ridklubb när jag var liten är:
"boxen ska vara så ren att du själv inte har något emot att lägga dig i den" .

därför är jag också VÄLDIGT noggrann när jag mockar. när jag hade kalle i de två förra stallen var det många som säkert tyckte jag var helt knäpp. visst, jag är överpedantisk när det gäller kalles box. alla, verkligen ALLA, småpluttar ska ut. även små flisor. så det var inte ovanligt att jag stod och mockade i 1 timme varje dag :P men så var nog också min box den allra renaste sen också!

dock inget ont om att ha bädd. jag brukar själv ha bädd. MEN då måste man också fylla på med nytt fräscht spån innan det blir sunkigt!! samtidigt så måste man inte lägga in nytt spån varje dag för att det ska räknas som "rent", det är ju rent så länge spånet känns fräscht!


kalles box sommar 2009, nymålad och nytt spån i...

i nya stallet har jag faktiskt kunnat minska ner min mockningstid väldigt mycket. ibland kan jag faktiskt vara färdig på 5-10 minuter, även om det inte är så ofta. men under halvtimmen varje dag i alla fall. det gillar vi!

den minskade tiden beror inte på att jag börjar slarva. nej nej, tvärtom! den beror helt enkelt på att kalle trivs bra i sitt nya hem. han är ute länge om dagarna, han får lagom motion både i hagen och av mig, han får tillräckligt med mat så han inte går hungrig, och han får mat tillräckligt ofta. jag ser verkligen sån stor skillnad på honom nu jämfört med i de andra stallen han stått i. han var då ofta hungrig, kunde inte göra av med sin energi ute, vilket gjorde honom stressad och oridbar. och boxen såg ut som om någon varit där med en gigantisk elvisp!


såhär kan min box se ut när jag mockat... :P inga pluttar alls men fräscht

nu för tiden ligger det prydliga högar längs bakre delen av boxen, vilket tyder på att kalle haft lugna nätter och att han varit harmonisk och mätt.

hur mockar ni? ;)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Matilda

Ja nu, jag vänder på allt så jag får med allt.

Kort fattat och bra :P



SV: Hmm så roligt att få!



Ne så synd! Det är tråkigt när de inte vill passa!

2010-10-19 @ 14:21:17
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Emelie - TÄVLA OM GBG HORSE SHOW BILJETTER!

Jag mockar ut precis allt som är smutsigt, är också väldigt noga. Jag har meningen "skulle du vilja gå och lägga dig i din säng med en bajsklutt i ögat?" Det skulle jag absolut inte vilja och inte mina hästar heller haha!

2010-10-19 @ 14:33:18
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag kan slarv mocka om jag har bråttom.

Men vi har ju halm, så jag kastar ju in ny halm över och då hamnar de värst o botten.

Och där av inte kommer upp i mot hästen.



Men annars brukar jag försöka vara noga vid mockning.

Försöker stor mocka hela boxen en dag i veckan.

Då åker typ all halm ut, och sen in med ny.

Annars sparar vi den fräsa halmen, eftersom de är onödigt o kasta ut.



Sv;

Gör header i Picasa 3, Photofiltre och ibland lite i paint. :)



Det är lite krångel i början, men nu har jag lärt mig.

Använder picasa och photofiltre mycket. :) har börjat använda två till program, men dom är så nya så har inte riktigt lärt mig dom.



Dom är mer avancerade, så det tar tid. :P

2010-10-19 @ 16:32:59
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: sussi

nja... det va länge sedan. Vi brukade göra det för man tänkte att barnens västar kanske ville bytaägare lr så men det va riktigt dålig uppslutning =(

ja mockning är ett kapitel för sig. brukar försöka va noga men dör inte om det ligger en lr annan plutt kvar bara ja får ut det blöta =)

2010-10-19 @ 16:42:06
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: N

sv: hahahaha, jaa det hade varit en syn ;)



jag har också lärt mig att boxen ska vara så att man själv skulle ha lust att sova i den. och det är så jag mockar :)

2010-10-19 @ 17:35:40
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Matilda

LIka pedantisk som du är jag inte men jag mockar alltid noga, dock får vissa småpluttar ligga kvar :)

2010-10-19 @ 19:04:53
URL: http://qtiilda.blogg.se/
Postat av: Helena

Om jag bara hade en häst att mocka till skulle jag garanterat mocka lite noga som du, minst! Jag är också (helst) så där superpedantisk, sopar där det har varit kiss, låter det torka, osv. Nu är det bara så att jag alltid mockar åt sju hästar då jag mockar. Av förklarliga själ står jag då inte 20-30 min hos varje...

2010-10-19 @ 19:08:22
URL: http://travgalen.se
Postat av: Fia

Du har väldigt intressanta teman tycker jag :)



Jag är också väldigt noggrann när jag mockar. Kör på den "du ska själv kunna ligga där" Nu står ju inte Nöt på box utan går på lösdrift med ridhuset som ligghall vilket är väldigt praktiskt ur mockningssynpunkt. Först och främst så rinner kisset rakt ner i marken och ridhuset är såpass stort att de kan lägga sina högar ut med väggarna(något sånär iaf) och samtidigt kunna rejsa runt, rulla sig och ligga och sova där inne. Väldigt sällan som Nöt har bajs eller kissfläckar för att han legat i nåt.

2010-10-19 @ 19:29:37
URL: http://fiasandstrom.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Haha ooj, hur kan man mocka EN box i en timme?! Våra står på halm & jag mockar, halmar, sopar & vattnar på ca 1½, max 2h.. Då mockar jag 7 boxar varav det i en av boxarna står två hästar :P

2010-10-19 @ 19:41:37
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: jenny

jag mockar som du - supernoga! vilken natt som helst skulle jag kunna sova i boxen :p

det ska ju vara rent och fräscht hos lillprinsen :)



2010-10-20 @ 11:13:13
URL: http://jav.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0