dagens tema: MINA HÄSTAR GENOM ÅREN!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

jag satt och kollade i gamla fotoalbum nyss. innehåller era album också bara en massa massa hästar? minns att mamma klagade på alla hästfoton! för att inte tala om alla foton man tog på göteborg horse show som liten. där man inte ens ser vad fotot föreställer, man får leta efter något som kan tänkas vara en häst på bilden haha :P

tänkte i alla fall berätta lite smått om mina hästar genom tiden :)

Lessy, min första medryttarponny

Lessy var hästen som lärde mig en massa. jag började rida henne redan när jag bara ridit på ridskolan ett halvår. hon var en shettis som ingen visste hur gammal hon var. ibland undrade vi om hon ens var ordentligt inriden. det var på henne jag galopperade första gången, hoppade första gången och även ramlade av första gången. blev ett tiotal avramlingar på denna lilla busen som var en mästare på full galopp och tvärtnit följt av en bakutspark :D hon var i alla fall en underbar liten shetlandsponny och jag var verkligen ledsen när jag växte ur henne. henne red jag 1994 till 1996

Prince, min första sköthäst

Prince var hästen jag började sköta på ridskolan. han var en halvblodsvalack född 1991 (tror jag). när man skötte häst på ridskolan så borstade man hästen och mockade några dagar i veckan. man smorde även träns och sadel. jag tycker fortfarande det var helt galet att jag tilläts sköta honom. han var stallets största häst (175cm hög) och jag var stallets näst minsta skötare... jag stod på spann och borsta och nådde ändå inte upp att borsta på ryggen och rumpan. men prince var riktigt snäll mot mig och såg sig alltid för när han skulle röra sig i boxen. jag skötte honom ungefär 1 års tid.

Mistral, sköthästen på ridskolan som jag minns bäst

Mistral var en New Forest som stod på ridskolan också. han var en c-ponny född 1989 efter Xandino, och hade nog kunnat bli riktigt fin om han inte hamnat på ridskolan som 5-åring. han var en riktig tjockis men otroligt snäll. när jag började rida honom och tävla honom på klubbens tävlingar så gick det kanonbra. vi var med i en LD-hoppning minns jag där han var snabbare än alla ridskoleponnyer och även privatponnyer. han älskade hoppning och det var bara att hålla i sig när man tävlade för det gick verkligen undan! med åren sedan blev han dock tröttare och tröttare, segare och segare. nu vet jag att han äntligen är såld och har det bra efter flera år på ridskola.

Madonna, ridlägerponnyn

1998 åkte jag på mitt första, och faktiskt enda ridläger. min ridlägerponny var connemaran Madonna. hon var bara 5 år gammal men jag gillade henne massor. tillsammans hoppade vi terränghinder och murar och hade en helkul vecka! ridlägret var på stall fjälkestad i skåne.

tvistur, min bästa vän

den hästen som jag ändå har mest minnen med och som ligger mig varmast om hjärtat är tvistur. denna lilla islänning som mätte 134 cm i manken hade jag som min egen 1998 till 2002. jag är än idag ledsen att jag inte hade pengar att köpa honom när ägaren skulle flytta. tvistur kunde bara skritt och grisepass när jag började rida honom. när jag slutade hade han 5 gångarter, hoppade banor på 80cm, gjorde öppnor slutor skänkelvikningar och påbörjade galopp-piruetter, galoppombyten i varannat språng. han var dessutom inkörd och mycket löshoppad. han älskade att jobba och blev aldrig trött. vi hade så otroligt roligt tillsammans!

ymer, den oslagbara dressyrponnyn

tillsammans med ymer tävlade jag massor av dressyr på klubbnivå. han var en ridskoleponny och jag trivdes otroligt bra med honom. vi var helt enkelt meant to be!! :) vi vann alla tävlingarna vi ställde upp i och jag utvecklades mycket som dressyrryttare med honom :D

Anna Magnum, mitt första tillridningsobjekt

Anna var en före detta travare som var en otroligt stressad och nervös häst. hon litade inte på människor och hade absolut svårast för män. hon var ganska liten, ca 148 cm hög, så inte så stor för att vara varmblodig travare. jag tog mig an anna som tillridningshäst år 2000. hon utvecklades trots allt väldigt mycket. i början stod hon bara och skakade när man skulle hoppa upp på henne men det jobbades bort med mycket hantering. vi övade väldigt mycket från marken. mycket longering och tömkörning. vi skapade ett band och hon litade på mig. i början satt jag flera timmar hos henne i hagen och väntade tills hon skulle söka kontakt. hon blev till slut en väldigt trevlig häst. nu går hon, tyvärr, bara och skrotar och gjort det i flera års tid. jag brukar åka och hälsa på henne ibland. jag vet inte om hon minns mig...

Caprone, en stor favorit bland medryttarhästarna
 (bild lånad från blup.se)
caprone var korsning med halvblod och fullbod. hon var ett energiknippe och en väldigt trevlig dam. jag red henne omkring 2002 och trivdes jättebra med henne. hon var väldigt svårriden dock och när hon kom och ägaren ville se mig rida (jag hade varit medryttare på hennes förra häst också) så blev hon förvånad. tydligen var det bara med mig som hon INTE sparkade bakut :P detta slutade hon dock med. hon älskade jobb och att hoppa. dock ville hon inte hoppa högt... jag vet inte vad hon gör idag...

diego

jag och min ena storasyster hade fullblod/halvblodskorsningen diego på foder. vi tog honom på prov 6 månader först för att se hur det funkade. dock funkade det inte alls. diego hade stora ryggproblem och hade väldigt ont större delen av tiden vi hade honom. det blev heller ingen förlängning av fodervärdsavtalet. diego var dock otroligt snäll, min systerdotter som då var ungefär 6 år ledde honom in från hagen som ingenting (han var ca165 cm hög!), han gick som ett lamm bakom henne. :) hittar honom inte på blup, kanske avliden? :/

socker, min sista medryttarhäst + farin

socker, eller sugarbasin som hon hette egentligen, var en dressyrhäst som stod i stallet där jag hade diego uppstallad tidigare. hon sökte en medryttare och ägaren blev tipsad om mig. socker var en kanonsnäll häst att rida i dressyren. uteritter var hon ganska pigg och tittig. hoppningen var hon väl ingen stjärna i men hon tyckte det var roligt :) jag skötte mest hoppningen och uteritterna med henne. dessutom var det hantering av hennes föl farin :D jag red henne ungefär 2005 till 2007.

sedan var det också en hel del andra hästar i mitt liv, men det är dessa som satt mest spår i mitt minne :)

vilka hästar har betytt eller betyder mest i ERT liv? :)

och sist men inte minst, får ju absolut inte glömmas!

kalle (kaloescha), foderhästen sedan maj 2007 !

kalle kalle kalle, underbara kalle :) när jag läste annonsen blev jag inte jätteimponerad men svarade ändå. när jag fick se kalle var det kärlek vid första ögonkastet! :D
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Matilda

Gud så mycket fina hästar du har haft =)

2010-10-18 @ 09:10:55
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Helena

Du har hunnit med några stycken!

2010-10-18 @ 09:17:04
URL: http://travgalen.se
Postat av: sussi

nja så där...

man håller ju sig lite uppdaterade å så, å tittar en del på sadlar. Typ.. har en kompis som hade en sån satt i den ett par gånger å den va jätte skön å sitta i...tycker inte det va så dyrt.. fick ge 10 för min å det är 14 år sedan :)

kul läsning det här..

2010-10-18 @ 13:10:24
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Erika

De var ett par hästar de där. :)

Men det är kul att ha hunnit pröva lite, då vet man lite mer vad som passar just en.



Kalle är så jäkla fin! :D

2010-10-18 @ 13:27:48
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Marie-Sofie

Vilken rolig blogg! Fina hästar du haft genom åren!

2010-10-18 @ 14:16:37
URL: http://mssp.devote.se
Postat av: Emelie - TÄVLA OM GBG HORSE SHOW BILJETTER!

Åh vad roligt att få läsa om alla! :D



Rune har absolut betytt/betyder mest i mitt liv, jag har lärt mig så otroligt mycket på honom. Vi har lärt oss allt tillsammans =)



Jag tappade självförtroendet i ridningen för 1 år sedan och kände mig totalt värdelös pga hästproblem med en SKIT-häst rent ut sagt, då kom Chanel in i mitt liv. Trots svårriden + stegringar så gav hon mig självförtroendet tillbaka. Jag insåg att jag faktiskt inte är värdelös utan hanterar svåra situationer bra. Så även Chanel betyder mycket i mitt liv.

2010-10-18 @ 15:59:19
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Matilda

inte någon egen häst?

2010-10-18 @ 16:41:33
URL: http://qtiilda.blogg.se/
Postat av: Matilda

SV: ne det är mina kusiners :P

2010-10-18 @ 16:45:12
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Helena

Svar: Precis, det är jobbigt. Bosse hade en flickvän förrut som han gick med, de kom rätt bra överrens förutom att hon var lite stoig. Nu går han själv, men kanske ska vi släppa ihop han och ettåringen :)

2010-10-18 @ 18:04:08
URL: http://travgalen.se
Postat av: Erika

sv;

Ja man får se de som positivt, att hon nu kan stå bättre i stallgången än tidigare. :)

De är ju ett steg i rätt riktning i alla fall.

2010-10-18 @ 18:58:21
URL: http://erikapettersson.blogg.se/
Postat av: Tove

Oj vad mycket hästar! Själv har jag bara fyra stycken som jag alltid kommer minnas, men jag har inte ridit riktigt så länge heller ;)



SV: Han ömmar lite i ryggen, en häst i hagen brukar hoppa upp på honom ibland (den hästen är lite konstig) och sist vi hade ut kiropraktorn var han något sne i bäckenet, tror det är ungefär samma sak nu.

2010-10-18 @ 19:04:30
URL: http://londoninmyheart.blogg.se/
Postat av: warnmark -hästblogg

Du gick vidare till finalen i min fototävling, så nu är det dags att ragga röster! :)

Lycka till! :)

2010-10-18 @ 19:46:10
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Sv: Det finns ju andra gårdar med ridhus men vet inte om de används, annars får vi ta bilen och köra iväg till närmsta ridskola. Det tar i för sig bara ca 15-20 minuter men vi har det ganska tajt med tid som det är så det brukar vi inte hinna. xD Och sen håller sig paddocken är hoppbar så länge det inte är snö typ. :)



Kul läsning! :D

2010-10-18 @ 20:21:51
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: Mela

Vilket roligt inlägg! Jätteintressant tkr jag :)

Har ju tyvärr inte haft så nära bekantskap med så många hästar, men kanske blir det nåt sånt inlägg hos mig också med tiden. Om jag får?



Sv; Tack :)

2010-10-18 @ 20:28:14
URL: http://melasandstrom.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0