dagens tema: KALLES KNÄ!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

jag kör nu en favorit i repris och publicerar om inlägget om kalles knä. främst då för att bilderna inte fungerade, så jag fick göra om lite! :)

det är säkert en del av er nu som undrar: vadå kalles knä? vad är det med knät? och jag förstår om ni undrar för det syns ju ingenting nu :P men jag vet inte om det kommer göra det igen, då kalles ägare sagt att det kommer och går lite... det syntes när jag hämtade hem honom 2007, försvann sommaren 2008 och varit borta sen dess...

men nu ska ni få läsa om det och även se bilder... och bli inte förskräckta, han har ALDRIG besvärats eller haft ont av detta :P

när jag första gången var och provred kalle så hade han ett ENORMT framknä. det var utan att överdriva dubbelt så stort som det andra! svullnaden var mjuk och kändes ungefär som gelé. jag blev väldigt förskräckt men hans ägare lugnande mig och sa ungefär:

¤ han har haft det länge
¤ han besväras inte av det, varken öm eller halt
¤ veterinär har kollat och sagt att det är "vanligt" bland lite äldre hästar (från runt 14 och uppåt) som gått hårt som yngre och nu inte rids lika hårt. 
¤ det brukar komma och gå lite, och försvinna när han rids mycket

när jag var och provred andra gången så hade plötsligt svullnaden flyttat sig och satt nu lite snett ovanför knät. kalle-drummel hade visst ramlat i hagen så svullnaden hade vandrat upp en bit. 

jag provred honom 3 gånger och han var ren alla gånger och har heller aldrig visat någon hälta under de 2år och 9 månader som jag haft honom. men klart jag tyckte det såg läskigt ut!

dagen efter att jag hämtat hem honom ringde den som hade stalltjänst den morgonen i panik och sa att kalles knä var jättesvullet! och det var också många som påpekade detta. han såg ju lite missbildad ut!

jag höll igång honom och motionerade och fick upp honom i kondition igen. jag tyckte att svullnaden började minska efter ungefär 8 månader, men viftade bort det med att jag säkert inbillade mig. 1 år och 1 månad efter att jag hämtat hem min guldklimp var svullnaden helt borta. och den har inte kommit tillbaka. inte än i alla fall. är det någon mer än jag som varit med om detta?! menar, eftersom enligt veterinär så har de sett åkomman på flertalet hästar! jag har frågat flera flera om detta men iiiingen har hört om nått liknande :/

hästkliniken i slöinge har också kollat det (då var svullnaden där) under tiden som jag haft honom och rådde mig att INTE tömma då det säkert ändå bara skulle fyllas på samt att han ändå inte besvärades av det. dessutom är det dumt att gå in och operera i något som inte besvärar för det kan istället bli att man skapar besvär genom att göra det!

lägger in lite bilder, KLICKA FÖR FÖRSTORING, före när han hade svullnaden, och nu efter när den inte längre finns

DÅ:

     

NU:

   

vad tror ni andra? sett nått liknande? :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Nej, jag har oxå jättesvårt att hitta någon som filmar.. Det är nu när min kompis är med mig i stallet när jag har hand om alla tre hästarna som hon får agera "cameraman" :)



Jag har faktiskt ingen film när jag rider sluta och sen byter.. Får se om jag kan få det på film snart :D

2010-10-06 @ 11:01:55
URL: http://cathie.se
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Har förresten aldrig sett något liknande som kalle har med sitt knä..

Det ser verkligen helt jättekonstigt ut på bilden från förut.. haha Men så länge han inte lider av det är det väl ingen fara antar jag :)

2010-10-06 @ 11:03:14
URL: http://cathie.se
Postat av: sussi

det räckte att ja drog med handen först sen va det borstning å nu är det som du säger bara om ja "ruggar" ordentligt m massageborsten. :P

Emeli är den nya personalen hos oss... Hon anställdes i höstas :)

skumt det där knäet alltså :S

2010-10-06 @ 12:10:07
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Emelie

Min hovslagares ena häst har ett sånt där knä, som är vätskefyllt. Men veterinären sa också att det inte är ngn idé att tömma för vätskan kommer komma tillbaka. Det är en mjuk svullnad och han lider inte av det =) Han går klockrent, däremot tittar alltid folk extra mycket och snackar skit på tävlingar osv. Tycker det är så himla synd att folk öppnar sina munnar innan de vet fakta.

Men vad kul att Kalles svullnad gått ner! :D

2010-10-06 @ 13:40:07
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Tove

Haha, det här var ju lustigt!

London har exakt samma grej, fast på insidan av vänster framknä, det är dubbelt så stort som det borde vara. Alla tycker det är jätte mysko men det stör inte honom det minsta.

2010-10-06 @ 20:19:08
URL: http://londoninmyheart.blogg.se/
Postat av: Anonym

oj! :O

men det är som du säger man tänker inte på det :)

vad söt han är :)

2010-10-06 @ 23:08:07

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0