dagens tema: BETT!


dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

jag publicerar nu om lite inlägg här där bilderna slutat fungera och för att jag har en hel del nya läsare. och kaaanske ni som varit med hela vägen tycker det är okej med lite favoriter i repris ändå ;)

har ni funderat någon gång på vilket bett ni använder och VARFÖR?

det finns så många olika sorters bett med olika finesser och utseenden. smala, tjocka, raka, delade, med kedja, utan kedja, i olika material, fasta ringar, rörliga ringar.

flera tränare säger att även om man har en häst som funkar bra på ett visst bett så är det bra att ibland variera sig. så man inte alltid rider på samma bett helt enkelt!

förr så skulle betten vara tjocka (för att vara så milda som möjligt) och de skulle vara så pass långa att de stack ut typ 1cm på varje sida om mungipan. vissa lever fortfarande vidare på denna principen, medans vissa istället kör på den nya kunskapen som kommit fram : att tjocka och långa bett inte alls är det bästa för hästen.

nu har man nämligen kommit fram till att tjocka bett oftast inte ens får plats i hästens mun så det blir istället att de ligger och trycker i munnen och mot tänderna. detta betyder att man istället bör ha ganska smala bett som får plats ordentligt.

och angående längden så är det också flera rider med på tok för långa bett, samtidigt som det finns dom som tagit den här "hetsen" med korta bett för långt och använder bett som är alldeles för små istället. jag rider nu kalle med bett som är 2 storlekar mindre än det som följde med honom, och det ligger stilla och är perfekt längd i hans mun :)

åsikterna om bettens längd, storlek osv skiftar sååå hästfolk emellan och som hästmänniska tycker man ju alltid att man har rätt, haha! :P men jag kör på denna "nya" kunskapen och kalle har aldrig varit finare att rida! plus att som tandläkaren sa till mig i förra veckan "din häst har en jättefin mun, det ser ut som att han aldrig någonsin haft ett bett i munnen, och det är väldigt sällsynt att det inte syns alls".

DET ÄR INTE MENINGEN ATT BETTET SKA VARA SÅ LÅNGT SÅ DU KAN DRA DET IGENOM MUNNEN SÅ DET KOMMER UT PÅ ANDRA SIDAN SOM VISSA HÄSTTANDLÄKARE SÄGER! :o

jag har nu 2 olika bett till kalleman. ett på hopptränset och ett på dressyrtränset. inga av betten är skarpa. båda är tredelade. det ena med fasta ringar och det andra med rörliga. de fasta gör att bettet ligger mer stilla i munnen, vilket kalle trivs väldigt bra med :) jag har också ett tvådelat anatomiskt utformat med fasta ringar som jag använder ibland.

den tränaren som först sa åt mig att ha 2 olika sorters bett och skifta mellan sa att jag behöver inte betsla upp, det är inte det som är grejjen. men använda 2 sorters bett för att variera. för skarpa bett behövs inte på min buse :)


dressyrbettet, ett tredelat med viss tungfrihet och fasta ringar (ja, det är tillåtet på tävling!)



andra bettet, tvådelat anatomiskt utformat med fasta ringar

JAG anser att behöver man betsla upp för att t.ex. kunna hoppa eller rida ut så är det vardagslydnaden och dressyren som inte fungerar. har du en häst som lyder på dressyrbanan ska du också göra övningar så att du får den att lyda lika bra i hoppning och vid uteritter också. håller ni med mig? ;) kalle är ju väldigt busig i alla discipliner men jag har ändå alltid kontroll över honom, han skenar liksom inte iväg och sådär. bara lite småbus ibland :)

sedan finns det ju också bett som borde förbjudas!! ett exempel är pessoabettet som var väldigt populärt i Sverige under mitten av 1990-talet. På engelska heter bettet pessoa-gag/3 ring-gag/Jumper-gag och de namnet passar mycket bättre för det ÄR ett gag-bett!



pessoabettet fungerar som så att när du tar i tygeln så dras mundelen upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt. detta får som följd att det trycker i nacken (pga att sidostyckena spänns) och för att komma undan trycket vill hästen sänka huvudet. samtidigt trycks pessoabettet upp i gommen på hästen och uppåt mot hästens tänder, vilket medför att hästen vill höja huvudet. alltså: BETTET GER DUBBLA SIGNALER!! och eftersom bettet inte har någon kedja så finns det inget som stoppar och bettet dras upp i mungipan, vilket kan resultera i sår och tryckskador!

bettet kommer därmed få hästen att försöka komma undan dess verkan och hästen kröker då på nacken!

andra alternativ till bett är ju att köra bettlöst, jag har själv aldrig ridit bettlöst (förutom med grimma och grimskaft på min gamla islänning haha!) men har man en häst som inte trivs med sitt bett tycker jag att bettlöst är ett alternativ som verkligen är värt att testa! jag har ibland funderingar på att prova hackamore på kalle. inte för att han alls har svårt med bett men han kanske skulle funka ÄNNU bättre på bettlöst, det vet man ju inte förrän man provat :)


hackamore, ett alternativ till bettlöst!


var försiktig med att betsla upp! tänk på att ett skarpare bett kan stjälpa mer än hjälpa om DU inte vet hur du ska rida med det! en för stark hand och ett för skarpt bett kan aldrig förbättra något!



till sist; ett väl tillpassat bett är lika viktigt som en väl tillpassad sadel!
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Erika

Jag använder tredelat med fasta bett ringar, på min unghäst.



Har funderat på tredelat med fasta bett ringar, med äppel smak.

Sånt där från hööks, men vet inte.

Kanske blir för tjockt i hennes mun.

Annars tycker jag tredelat är det bästa bettet. :)



Och de kör jag mycket på.

Samt tredelat sweet iron gillar jag mycket.



Sv;



Ja Scooby Doo är andra hästen på bilden. :)

Raski & Scooby har väldigt kul ihop.

Och har aldrig någon sin bråkat, fast dom inte ens går i samma hage.

Vi testa o släppa dom en gång i ena hagen, dom står även brevid varandra i boxarna.

Raski står mellan Scooby och en av dom andra valackerna.



Men de går toppen, o scooby älskar o leka.

Så vi brukar låta dom leka lite då o då.. Någon gång i månaden ca. :)

2010-10-13 @ 15:26:01
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: emily

Varierar för närvarande 3 olika bett:

Ett rakt

Ett 3-delat sötmalmsbett med mässings mitt.

Ett 3-delat helt i mässing



Alla tre med rörliga ringar



ska beställa ett måttbeställt sidepull för att kunna välja att rida utan med. :) kanske inte riktigt ingår i din bett fråga men ändå. :)

2010-10-13 @ 15:43:24
URL: http://emiiily.blogspot.com
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Haha jaa, men det är konstigt att de tycker de är skönt att man rycker :P hellre det iofs än att hon är galen som vissa hästar är :P



Nej det gäller ju att hästen man rider på är trygg, och sen är de ju en fördel om handhästen också är relativt trygg :P med Tickan & Lilleman går det bra, fast båda är lite småbusiga ibland ;P



Nae, vet hur det är.. Nora som jag red förut stod också på bakbenen ofta! Henne var man dock tvungen att bli riktigt förbannad på för annars slutade hon inte! hon hade inte ont eller ngt annat, hon var bara världens största bitch :P haha.



Vi varierar mellan olika tre-delade bett & sidepull när vi rider på bettlöst :) Tickan får bara gå med sidepull nu eftersom hon inte är kollad i munnen än.. :S

2010-10-13 @ 17:06:01
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Jag kör bridong bett på Moses, han funkar SUPER på det, och när tandläkaren var ute nyligen så hade han inga sår eller konstigheter alls i munnen =)

2010-10-13 @ 17:06:59
URL: http://cathie.se
Postat av: johanna (:

sv: haha, hade växlat ihop de olika gångerna ;D var dresssyr x) men det gick bra :)



jag har 2 stycken 3 dealde bett, skiljer ytterst lite på dem ;D och ett rakt :)

2010-10-13 @ 19:06:09
URL: http://miioominmiioo.blogg.se/
Postat av: Fia

Intressant inlägg om ett intressant ämne.



Jag byter väldigt mycket på Nöt. I dressyren har jag ett portugisiskt stångbett med dubbla tyglar för att det funkar bäst helt enkelt. Hästen är lyhörd och slappnar av i nacken bättre.

I hoppning rider jag med ett smalt tredelat tränsbett med rörliga ringar för att det funkar bäst. Har provat med både hack, tvådelat och ett tjockare tredelat. Stången känns för skarp i hoppningen.

Ute rider jag nästan enbart bettlöst. Mest med ridgrimman men även på hack. Nöten trivs väldigt bra med bettlöst i allmänhet och ute behöver jag ju inte ha nåt "finlir" som jag tycker blir svårare med de bettlösa alternativen som finns.

Ganska långt men ändå. :)



sv: Ja, jätteroligt :) Bilden är en favorit i repris. Nöt går bra, jag sitter bra. Älskar :)

2010-10-13 @ 20:11:57
URL: http://fiasandstrom.blogg.se/
Postat av: fia

Glömde skriva, kom att tänka på det när du skrev om att du aldrig prövat bettlöst på Kalle.



Altea hade aldrig (tror jag) ridits med bettlöst innan vi kom till Pajebo och Mela (som red henne då) fortsatte rida med tränsbettet ute nåt år. Sen provade hon att rida med grimma ute och Altea älskade det! Efter att ha gått med bettlöst ute ett tag ville hon inte ha på sig tränsbettet längre.. :P

2010-10-13 @ 20:15:33
URL: http://fiasandstrom.blogg.se/
Postat av: Jenny

sv: åh tack snälla! :)



Himla bra inlägg som vanligt :D

2010-10-13 @ 20:40:57
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag har flera olika bett på Bosse. När jag kör hemma har jag ett vanligt tvådelat bett eller ett rakt gummibett. När jag kör lopp/på banan använder jag ett entömsbett som är ganska skarpt, men det behövs oftast för han blir så grymt taggad och jag vill hellre sitta och ta i honom försiktigt med ett skarpare bett än att sitta och slita med ett vanligt, känns inte bra. Samma sak i ridningen, då rider jag i ett pelham med kedja, för att han inte ska dra iväg i galoppen. Men det är väl annorlunda när man har en travhäst som är uppfostrad till att springa så fort som möjligt :)

2010-10-13 @ 20:53:58
URL: http://travgalen.se
Postat av: Mikaela

Bra inlägg, intressant att läsa! :)



Sv: Haha, ja, Kurre har för vana att hoppa högt över! xD

Jag vet inte hur man lägger upp filmer. ;)

2010-10-13 @ 21:05:33
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: N

sv: min tränare skulle döma det så hon behövde öva det ;) men så är det kul med något nytt :)

2010-10-13 @ 21:08:48
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: N

sv: min tränare skulle döma det så hon behövde öva det ;) men så är det kul med något nytt :)

2010-10-13 @ 21:08:48
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Mela

Många bra tankar, håller med dig i stort sett. Men man måste vara medveten om att lite skarpare bett/bettlöst kan vara bra alternartiv så att man kan rida ut/hoppa medans man jobbar på kommunikationsproblemet.



Jag rider ju Vannes med hackamore både inne och ute, men två olika sorter. Det jag har ute är lite snällare, bredare remmar, ingen kedja och liten hävstång. Det har jag av säkerhetsskäl, ibland sticker han eller bockar som en galning och då behöver jag en nödbroms. Hade grimma först, men det blev farligt. Vid hoppning gäller samma.



Inne red jag med stångbett förut (det enda bett han accepterar) men sen fick jag ett "dressyrhack" av Markus och det funkar nästan bättre än bettet så vi kör på det! :)

2010-10-13 @ 21:13:31
URL: http://melasandstrom.blogg.se/
Postat av: LOUISE SJÖGREN - Reining

sv: Nej, när jag va yngre så var det mer hoppning och dressyr.. Som de flesta andra som börjar rida.. Har haft häst hela mitt liv för mina föräldrar håller på med hästar och pappa med reining (grenen jag tävlar i nu). Och för 3-4 år sedan började jag rida lite western och då mycket trail (bommar, broar, grindar osv) med min ponny. Jag började mest för att göra pappa glad eftersom han rider western. Sen va jag med i en tävling och det gick hur bra som helst och dt va då jag började tycke det va kul :) Två år senare tog jag och in lilla superduktiga ponny SM-silver i grenen Western pleasure. Men nu börjar jag bli lite väl lång för honom. Så i våras när pappa och jag skulle åka upp till min tränare Johan Svensson och hämta hem pappas häst som stått där i träning hade han två hästar till salu. Reininghästar som han haft i träning för runt 50 tusen kr(!!). Och samma helg fick vi inte bara med oss pappas häst hem utan även min Wilma!! :D Det var då jag började satsa mer på reining, och det är det jag försöker bli grym på!! ;D

2010-10-13 @ 22:14:44
URL: http://westernlollo.blogg.se/
Postat av: Emelie - TÄVLA OM GBG HORSE SHOW BILJETTER!

sv: Drutten är min stallägares halvblodssto som jag rider 2 dagar i veckan :)

2010-10-13 @ 22:53:55
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: LOUISE SJÖGREN - Reining

sv: Ja, det är verkligen super!

Nej, han skolades om för 3 år sedan :) Innan dess hoppades han och dressyrade :) Han är en riktigt duktig dressyrponny. Varit med på DM och sånt :) Fast med sin förra ägare, när han var yngre.

2010-10-14 @ 19:48:34
URL: http://westernlollo.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0