dagens tema: 2009 - såhär var det!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

ompublicerar detta... bilderna funkade inte heller såg jag!

2009, mitt & kalles "mellanår".

2009 började inte bra för mig och kalle. kan säga att 2008 inte slutade bra heller. kalle föll ur något otroligt under hösten 2008 och 2009 hade vi ännu inte fått bukt med det. det hela berodde på ett hö med dåliga värden som upptäcktes för sent. när jag väl fått svar på min analys av höet så fick jag dundra i honom proteintillskott och MER MER MER hö.


tunn tunn kalle.

kalle misstrivdes till följd av detta (och kanske av andra orsaker med, det vet jag inte) väldigt mycket i stallet och den där glimten i ögat var helt försvunnen. så jag började desperat leta nytt stall till honom. ringde och besökte flera stall och till slut, av en slump, fick vi plats i ett stall 1,5 mil hemifrån. kalle fick flytta dit på min födelsedag den 28 mars. och jag är verkligen glad att jag tog det beslutet att flytta honom dit. för kalle är sååå glad igen och trivs verkligen som fisken i vattnet!! musklerna och hullet kom till slut tillbaka (skulle gissa att han säkert tappade miiinst 50kg då ALLT hull och i stort sett ALLA muskler försvann). 


kalles nuvarande hem :) 

efter flytten, under våren, tävlade vi en klubbhoppning med felfritt resultat på nya ridklubben (som ligger 500m från kalles nuvarande stall) och var också med i 2 lokala dressyrtävlingar. märkte dock att kalle inte orkade riktigt, då alla kondition och alla muskler inte hunnit komma tillbaka än.


kalle som fått tillbaka hull och muskler

sommarbete blev det för kallebus också, glaaaad för detta! efter midsommar när vi fått hagen färdig (ÄNTLIGEN!!) så släppte vi ut dom på heltid :) och sen gick han och bella där ända tills början på november. mot slutet med täcke och stödfodring. och kalle var så nöjd så :) han reds ju dock hela tiden förstås!

 
kalle i sommarhagen :)

kalle fick en allergisk reaktion under sensommaren efter ha gått i sjukhagen 2 timmar. vet fortfarande inte vad som orsakade den, men dagen efter såg han ut "som vanligt" igen i stort sett. min flodhäst :)


den allergiska reaktionen...


under 2009 efter vi hade bytt stall började vi också med regelbundna hoppträningar för oleg stefanov som har hjälpt oss (eller främst mig) massor i hoppningen! han såg våra svagheter direkt och kom med bra övningar varje gång som stärkte mitt självförtroende i hoppningen.

hösten bjöd på vår LA:3-debut och den gick väl sisådär. men jag är nöjd med kallen även om inte domaren var det :) han var lugn och harmonisk (brukar annars vara väldigt spänd och laddad på tävling).


vår LA-debut

hopptävlade gjorde vi också en del. det gick bra ibland och sämre ibland. kalle är ju en ren hopphäst men jag är LIVRÄDD för hoppning. eller var i alla fall. min hopptränare har verkligen hjälpt mig massor :)

annars flöt 2009 på bra, kalle höll sig fint i hull hela året sen. inga skador eller sådant. :)

2010 har ju varit ett toppenår hittills, med skadefri häst som hållit sig bra i form. det enda jobbiga är ju det eviga sadelletandet...


bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: ebbas dagbok

Är allt bra med dig?:)

2010-10-31 @ 12:14:02
URL: http://ebbaalexandra.blogg.se/
Postat av: Erika

sv;

Jo det känns skönt att ha någon som kan ställa upp när man vill ha lite ledigt. :)



Den tjejer som ställer upp nu har ju gång/cykel avstånd till stallet.

Så de är ju toppen, hon kan ju ta sig dit på ett lätt sätt.

Och är inte då beroende av sina föräldrar, dessutom verkar hon vara säker och ha självförtroende.

Vilket är viktigt när de gäller Raski. :)



Slipper man be folk i stallet också.

De räcker med dom gånger man får be om hjälp ändå.



2010-10-31 @ 13:16:21
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Ja.. Fast jag ser det som självklart att jag mockar & fixar foder till hästen de dagar jag har den.. Sen har det ofta hänt att jag tagit stallpass som in-utsläpp, fodringar osv också! Det är ju också en slags betalning som ofta är värd mer än pengar!

2010-10-31 @ 14:01:43
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Ida - en satsande juniorryttare

Jätte mysig blogg & fin häst! :)



2010-10-31 @ 14:13:24
URL: http://juniorryttaren.blogspot.com
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare! Ta chansen att vinna ett kingslandspannband!

sv: okej :) fäller han fortfarande :O oj mina fällde i typ 1 dag eller något sånt xD

2010-10-31 @ 14:54:50
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Sara

Nejmedngu vad mysigt erat stall ser ut att vara! *avis :p

2010-10-31 @ 23:58:09
URL: http://varldenurminaogon.blogg.se/
Postat av: Amanda

Härligt att det slutade så bra!

Tänk vad foder & ogästvänligt stall kan göra. Skönt att ni hittade ett nytt stall som han trivs i!

2010-11-01 @ 08:29:21
URL: http://amandatillenius.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0