ja, vad ska man säga? :(

jag har inte varit inne på tidningen ridsports hemsida på ett tag för att hitta hästnyheter. men idag var jag där igen... och som vanligt finns det alltid minst en nyhet som får en att sucka, bli arg eller förtvivlad...

denna gången handlar det om hästpass och att en människa tagit emot hästar "som sällskap" till sin häst men som sedan troligen slaktats...

texten kommer alltså från tidningen ridsports hemsida :

Hästar slaktas flera gånger

Knorrevångens slakteri utanför Kristianstad använder hästpass både två och tre gånger i samband med slakt. Och det är inte ens säkert att hästen, vars pass har använts, är död.

RIDSPORT har flera gånger skrivit om Knorrevångens slakteri utanför Kristianstad, i samband med att företagets vd tagit emot hästar under förespegling att dessa skulle användas som sällskap till hennes egen. Dessa har inte kunnat spåras och det troliga är att hästarna slaktats.

Uppdrag Granskning har även tidigare haft inslag om slakteriet och ikväll är det dags igen. Denna gång visar man på hur samma hästpass använts i samband med slakt, både två och tre gånger. 
- Jag har ingen aning om var uppgifterna kommer ifrån och har inte hört något från polisen heller, säger Inge Larsson, verksamhetsansvarig för slakteriet, till Kristianstadsbladet.

Lagen om att alla hästar ska ha hästpass följs sisådär, visar ett antal ärenden som registrerats hos länsstyrelsen i Skåne den senaste tiden. Bland annat fann man att på en gård där det fanns 100 hästar saknade 32 pass. På en annan saknade 45 av 92 hästar pass.
I hästpassen ska det föras in om hästar behandlats med medel som ger livstids karens, i så fall får de inte användas i livsmedelsindustrin. 
- Jag tror det fungerar. Extra viktigt är det vid till exempel medicinering, som fenylbutazon för smärtlindring, som ger livstids karens, säger länsveterinär Lennart Sjöland till Kristianstadsbladet.

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Erika

Rätt gissat! :D

2010-05-27 @ 12:45:58
URL: http://nogg.se/shazli
Postat av: PAUSE

fin blogg

2010-05-27 @ 12:49:56
URL: http://www.nattstad.se/pause
Postat av: Matilda

Såå hemskt!!

2010-05-27 @ 13:12:35
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Elina Persson - Mitt liv som tävlingsryttare

SV: Man får bestämma vad man ska jobba med själv :)

2010-05-27 @ 15:35:32
URL: http://perssonelina.blogg.se/
Postat av: Tokiga Pandan

Jag såg det programmet som Uppdrag Granskning gjorde för ett tag sedan. Var så arg efteråt att jag knappt kunde somna! Och gick och tänkte på tjejen/tanten som ägde hästen i flera veckor!

2010-05-27 @ 16:47:07
URL: http://tokigapandan.blogg.se/
Postat av: linnea

har inte det där varit med på typ insider med? eller så blandar jag ihop programmen. fy fan !!



joo han träffade på ett par i höstas, då satte han av i galopp med vagn o grejer :P

2010-05-27 @ 18:43:10
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Linn

Ursh, jag såg de där på tv, och de är så sjukt! Altså, eftersom hästarna som slaktas har haft falska pass vet man ju inte vad den hästen har fått i sig. Och det är en veterinär som står och godkänner att hästen får slaktas och sedan gå vidare som livsmedel fast hästen kan ha haft livstids karens.. URSH. De är hemskt. Och vilken sjuk människa då?! Hur kan man vara så idiotisk..

2010-05-28 @ 09:41:15
URL: http://longleggs.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0