dagens tema: flughuva eller inte?

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

nu är sommaren i stort sett här, och också alla dessa insekter. många har väl säkert redan börjat spraya på massa insektsmedel av alla de slag på sina hästar, jag är en av dom som gjort det...

men huva då? ska man ha de eller inte? man hör olika åsikter om de här huvorna. vissa har dom på dygnet runt, hela tiden. och andra har dom bara på dagtid, för att hästarna inte "ser" med dom på, under natten. och andra har dom inte på alls för att det kanske får skav eller nåt.


otroligt suddig bild men enda bilden jag hade där kalle har sin huva på :) från sommaren 2007 tillsammans med amigo. kalle har en grå huva med öron från mark todd.

jag är en sån som inte alltid har huva på kalle. han får väldigt lätt irriterade ögon av att huvan lägger sig och skaver på ögonen. han har huvan på sig när det är väldigt mycket insekter. annars går han utan :)

så: hur gör ni? huva på dygnet runt? huva på halva dygnet? huva på då och då? aldrig huva? OCH MOTIVERA ERT VAL !! :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: sussi

näe.. det blir det inte, man vet ju inte med andra kvaliteter av hår.. Ja har tunna täta hår typ baby hårs kvalitet, kanske är det anorlunda om man har tjocka strån, va vet ja ??

Har inte huva, tycker det funkar bra utan så det har aldrig varit aktuellt med huva :)

2010-05-24 @ 12:19:59
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jaa, han verkade gilla mig :) Blev tyvärr inga bilder på mig & Partner, blir någon annan gång :)



Flughuva är väldigt individuellt tycker jag, klart hästen ska ha om den behöver men jag tror många sätter på den bara för att, trots att det kanske räcker med ett flugpannband! På natten är det ju totalt onödigt att ha huva, då är det ändå inga flugor :)

2010-05-24 @ 12:51:03
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Julia

Razoka tar bara av sig flughuvor, så har slutat sätta på den, det är inte så jättekul att söka den i sommarhagen varje dag ;) haha. Hon får så mkt bett runt ögonen, så hon behöver ju egentligen, men samtidigt får hon skav, så det är svårt. I sommar kommer hon nog få gå utan iaf :)

2010-05-24 @ 12:54:26
URL: http://entin.blogg.se/
Postat av: Jessica

Aldrig huva! Pannluggen fungerar utmärkt som skydd i Odens fall :)

2010-05-24 @ 13:38:29
URL: http://blogg.jessicajacobsson.se
Postat av: Anna

2010-05-24 @ 13:59:47
URL: http://ariette.blogg.se/
Postat av: Anna

Ettan har oftast flyveil på sig, eftersom man ändå behöver ha grimma på henne för att kunna hämta henne i hagen. =)



Jag testade att rida lite utan spö igår, och kom på min själv med att börja vifta med handen när jag ville använda spöt. =)

Lite laddad inför tävlingen, men jag kommer va så galet nervös! Tur att jag är fullt upptagen dagen innan! =)

Själv då?

2010-05-24 @ 14:01:39
URL: http://ariette.blogg.se/
Postat av: Fredrika Källström

Fina ni var på filmen här ovanför, onödigt av Kalle att kasta sig bara! men vad gör man liksom, du rede ut det snyggt! :D



Vendela går aldrig ute i ett helt dygn, på sommaren så är hon inne på dagen när det är som varmast istället, och då har hon ingen huva på. Annars är det eksemtäcke oh huva på som gäller! :) Motivering vet jag inte riktigt, för att on inte ska få flugor i ögonen, typ ;)



SV; Tack så jättejättemycket!! :D

2010-05-24 @ 15:27:11
URL: http://fkallstrom.blogg.se/
Postat av: linnea

W har typ aldrig sin på sig.. skaver så lätt.



hehe jaa barn, jag vaktade Annelies barn medan hon guidade barn på djurhemmet typ :P tack gode gud att de var lättroade o glada :P



neej jag är ju så snygg så jag bär upp allt ;) hahaha nej, men det var utomhus o de flesta var redan lite dragna o glada.. dessutom en del häst/hundfolk så var rätt ok :)



haha jag lyckades hålla mig :) blev bara hjärndöd så annelie fick säga åt mig vad jag skulle göra ^^

2010-05-24 @ 20:56:09
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Jag har huva utan öron på mina dagtid när det är mycket insekter. Tycker att det är perfekt och hästarna (spec Justus som är en flugmagnet) älskar när jag kommer med flughuvan. Han har en från Hansbo som står ut vid ögonen så det aldrig blir skav, kanonbra! Jag tycker att det är en prisvärd sak att inskaffa som hjälper väldigt bra om de passar korrekt :)

2010-05-25 @ 18:12:14
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: jenny

brukar inte ha något alls, i sådana fall flugband. Men ska investera i flughuvor, bra att ha extrema insektsdagar. Tycker dock inte om att ha på hästar grimmor, huvor osv i hagen för att det finns risk att dom fastnar. Men en huva borde gå upp om dom skulle fastna!

2010-05-25 @ 23:28:16
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Pussan har aldrig huva, dels beror det på att ägarna inte vill det, men sedan behövs det väl inte så mycket heller. Pussan får ifs ganska utsatta ögon med det har aldrig varit så dåligt så att man behövt sätta på något. OM nu hon skulle behöva något som skyddar skulle det vara bättre syn-mässigt med grimma med flywave, men då hade hon kanske fått skav + att hon aldrig går med grimm (nästan aldrig). Så rent praktiskt hade det nog blivit huva. Jag tror faktiskt inte att dem ser så dåligt i den, helre huva än en häst som har sönderbitna ögon!! Men det är väldigt skönt att ha en helt "bar" häst, utan något varken täcke eller flughuva!! :)

2010-05-26 @ 15:06:27
URL: http://puissance.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0