farlig sport man håller på med!

ridsporten är en riktigt farlig sport egentligen. dock skulle jag inte sluta ändå, kanske om jag skulle vara med om någon riktigt RIKTIGT allvarlig olycka (då menar jag där man bryter kotor i rygg/nacke eller sådär).

läste på tidningen ridsport precis och hittade detta :

Belgare bröt nacken under fälttävlan
Den erfarne belgiske amatörryttaren Dirk Grouwels, 47, bröt i helgen nacken och avled i samband med ett rotationsfall under en fälttävlan i Zutendaal.
Olyckan hände i en 1-meters klass. Dirk Grouwels häst tvekade på ett hinder, men hoppade sedan efter lite övertalning. Hästen kom dock inte över hindret, utan hakade i och slog runt. Ryttaren hamnade under hästen och dog omedelbart. Enligt tyska ridsportmagasinet St Georg bröt han nacken.
Tävlingen avbröts efter dödsolyckan.

usch, man blir allt lite rädd! :(

samma sak med hästarna, kan hända riktigt allvarliga saker med dom också! min syster blev vittne till en häst som bröt nacken på en hästtävling för några år sedan. jag är tacksam att inte jag närvarade.

samtidigt blir jag så arg på min läkare jag var hos efter jag hade ramlat av kalle för jag hade så ont i nacken som sa att man inte kunde få whip-lash eller så av att ramla av en häst för att "det går för sakta"... suck!

har ni varit med om någon allvarligare ridolycka?
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Alina

Svar: Jag red en b-ponny. En ridskolehäst. Den heter Isak.



Jag ramlade av min ponny under en hoppträning och fick sy 19 styngn i benet.. ;/

2010-03-18 @ 09:50:04
URL: http://alinafrolund.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jaaa :D Bara till att hålla tummarna stenhårt hela dagen idag så kanske jag lyckas få de :)

2010-03-18 @ 10:44:30
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

sv: Okej spännande.

Ja det är inte a,ltid lätt att rida

med många andra.



Har aldrig "peppa peppa ta i trä" skadat mig mkt i min ridning. bara enkla saker som skrap sår och blåmmärken

2010-03-18 @ 10:46:03
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Emily

allvarlig och allvarlig inte i klass med den där. Men travaren jag hade på foder innan jag tog hem islänning nr2 hände en olycka med så jag fick hjärnskakning och muskelbristningar i ena armen och ena benet. Hästen klarade sig förutom lite öm i munnen, men tyglarna gick sönder innan munnen!

2010-03-18 @ 11:55:12
URL: http://emiiily.blogspot.com
Postat av: Frieda

hehe, Håkan är ett smeknamn, han heter Hawk Eye tror jag...



Jag var med om en olycka för 2 år sen, blev indammad i ridhusväggen, landade på nacke och rygg och gled ner i backen. "Klarade" mig med två stukade fötter och en stukad arm + sprucken hjälm. Men jag hade kunnat dö herregud!



Red den hästen en gång efter det, men jag pallar inte med sånt! Hon skulle ha av mig! Detbara var så. Något satt fast i korset på henne troligtvis och det gjorde ont... Så det va inte Tryggve som skickade mig! =)

2010-03-18 @ 12:32:05
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: Jessica

Förra våren jobbade jag Oden i paddocken. I galoppen i vänster varv på kortsidan snubblade han till och tippade omkull framlänges, jag också givetvis. Det var som att han slog en kullerbytta. Jätteläskigt, jag hamnade nästan rakt i staketet men klarade mig precis från att braka in i det, Oden låg på rygg med sadel och allt med lyckades undvika att falla på mig. Mamma såg allt hända och fick panik för hon såg bara fyra hovar i luften men inte mig. Som tur var klarade vi oss båda utan några skador. Odis fick bara lite skrapsår i ansiktet, de läkte fort. Ena sidostycket på tränset gick sönder, men det var allt. Peppar, peppar det är fortfarande den enda gången jag har ramlat av Oden! :)

2010-03-18 @ 12:40:20
URL: http://blogg.jessicajacobsson.se/
Postat av: Jessica

I våras jobbade jag Oden i paddocken. I vänster varv i galoppen på kortsidan snubblade han till och föll stupalöst framlänges, jag också givetvis. Han gjorde en kullerbytta kan man säga! Jag landade nästan på staketet men klarade mig precis. Oden låg på rygg med sadel och allt, men lyckades dock undvika att falla på mig. Mamma som såg allt fick panik då hon endast såg fyra hovar i luften och inte mig. Som tur var gick allt bra, ingen av oss fick någon skada. Oden fick bara lite skrapsår i ansiktet. På tränset gick ett sidostycke sönder vid ett spänne. Detta är fortfarande den enda gången jag har ramlat av Oden, peppar, peppar!

2010-03-18 @ 12:47:33
URL: http://blogg.jessicajacobsson.se/
Postat av: Jessica

Sorry för två kommentarer :P Stod att det inte fungerade första gången så gjorde om allt ;)

2010-03-18 @ 12:48:45
URL: http://blogg.jessicajacobsson.se/
Postat av: emelie nordström

sv; jag håller med dig om de! Hon är nästan alltid pigg och glad(:

2010-03-18 @ 12:49:17
URL: http://emeelien.blogg.se/
Postat av: Anna

Aldrig varit med om någon allvarlig olycka, tack och lov! (peppar peppar!). Flög in i väggen en gång när jag for av Ettan (enda gången!), men jag blev bara lite mörbultad.



Sadeln är superskön att rida i! Jag kan inget alls om sadlar, bomvidder och markerade mankar eller nåt sånt (tack å lov!), vet bara vad Eva sa, men det kanske funkar även med manke.

2010-03-18 @ 13:19:57
URL: http://ariette.blogg.se/
Postat av: linnea

sv: jag ska lägga upp en bild ;)



haha just det var vitsippehästen det :P skönt med lugna snälla hästar. Wille är väl oftast inte så rädd av sig.



därför jag man inte håller på med fälttävlan.. klart det kan hända olyckor änså, det är ju flyktdjur, men pressar man en häst över ett fast hinder är det ju tyvärr risker mna får ta. det är ju självvalt. självklart tycker jag inte att det är rätt åt honom, det är jättetragiskt.. du fattar nog vad jag menar :P

2010-03-18 @ 13:20:55
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Emily

Kom på att jag gick omkull med ena islänningen med en gång. Travade på en grusväg och helplötsligt försvann hästen framför mig och så låg jag på mage på vägen och fick en häst tvärs över benen. Hon flög upp fortare än fortast för hon ville verkligen inte hamna på mig. Vi klarade oss båda jag med lite skrubbsår och en uppskrapad nosgrimma och bakvalvet på sadeln.

2010-03-18 @ 13:41:47
URL: http://emiiily.blogspot.com
Postat av: Elin

Hemskt med olyckor.. Folk inser inte hur farligt våran sport är många gånger.

Sitter o tänker på alla killar när man var liten som sa att man var töntig när man red och dom tyckte dom var så tuffa som spelade fotboll.

Om dom bara visste då att vi faktiskt håller på med en av världens farligaste sporter. Läste för många år sen att dödligheten i sporter är inte så hög men den högsta dödsiffran är fakitskt i ridning :S

Det är skrämmande! Men å andra sidan håller vi på med levande varelser!



Vi hade en olycka på en tävling på ridskolan där en tjej från en annan klubb ramlade av och slog i huvudet i en stock och tappade puls och andning några sekunder. Tur att vi hade läkare på plats. Hjälpmen sprack och hon fick en rejäl smäll i huvudet och fick åka med ambulans helikopter därifrån. Hon hade fått kraftiga blödningar i huvudet men det gick bra med henne.



En annan olycka som gick bra som gör mif förbannad däremot var en kvinna som åkte av rejält på en fälltävlan tävling hos oss.. Hon var GRAVID!! Och hade gått mer än halva tiden. Tycker man borde ta det lite lugnt då för det kunde gått otroligt illa.



Har även sett hästar sparka benen av ryttare på andra hästar när folk rider för nära :(



Själv har jag brutit handen, fått ett käkben förflyttat och hjänskakning när jag åkte av en häst!

2010-03-18 @ 13:59:41
URL: http://karisma.bloggagratis.se
Postat av: sussi

peppar peppar.. inte va ja kan minnas..

men ja kanske har det å tappade minnet ;)

näe skämt å sido. D e otäckt när man hör om dessa olyckor..

Å ja det är självklart att ja gör det, ska säga till å sätta upp en liten notis på whiteboarden :)

2010-03-18 @ 14:28:40
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Angelica

Jag är ganska skonad från någon allvarligare olycka inom ridningen. Den värsta skadan jag har fått var en lätt hjärnskakning när jag ramlade av en häst under en hoppträning. Missförstånd mellan mig och hästen tyvärr så jag flög av och landade lite olyckligt. Men det är ingen som hindrar en från att fortsätta rida :)

2010-03-18 @ 19:33:00
URL: http://jekalan.blogg.se/
Postat av: Linnea - En ryttares vardag

Många förstår inte hur farlig hästsporten är :o

2010-03-20 @ 17:46:13
URL: http://equipage.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0