dagens ridpass! (träning)

hej sötisar :) usch vad jag bloggat dåligt idag. är helt dåsig idag, vet inte varför...

idag hade jag morgonen i stallet och därefter hade jag dressyrträning med kalleman. stod och lindade kalles ben i gången och hörde en bil komma, en bildörr öppnas och stängas och någon gå in i stallet och säga "nämen står du här helt lös kalle, vad väluppfostrad du är". jag kikar upp och där står dressyrtränaren :D vi skulle prova hennes sadel på kallebus idag, jag trodde ju dock att vi skulle göra det i ridhuset så blev väääldigt paff när hon kom in i stallet, kl. 08:40 på morgonen!


kalle brukar ju stå lös i gången :)

sadeln, en kieffer master, låg väl ganska bra på kalle. den tryckte ingenstans och kalle verkade inte besvärad. jag är fortfarande liiiite skeptisk till om den ändå ligger an lite längre bak på manken. men den tryckte iaf inte på bogbladen, så kalle tänjde ut sina rörelser ordentligt. JAG satt däremot väldigt bra i sadeln, den är ju väldigt djup vilket jag behöver! märkte direkt att det var mycket lättare att sitta rak i ryggen och att jag liksom kom ner i sadeln! härligt... ska låna den tills nästa onsdag och prova lite till, väldigt snällt tyckte jag! den är ju inte ens till salu menar jag :) men vi tänkte ju se om modellen passar helt enkelt...


kieffer master

i alla fall, på träningen så började vi med att trava i ett friskare tempo och lägre form. kollade så han svarade framåt och bakåt, mycket halvhalter och tempoväxlingar. kollade även av så han var vändbar. sedan gjorde vi lite svaga skänkelvikningar längs diagonalen (i lättridning). i början gick skänkelvikningarna mindre bra, men när JAG väl bestämde mig så funkade det bra!

galoppuppvärmningen bestod av mycket fattningar och avbrott. våra avbrott är en av våra svagare sidor. det blir liksom att kalle samlar sig mer och mer och mer istället för att bryta av till trav! så det ska vi jobba vidare på!

travarbetet sen så jobbade vi mycket med min sits. att jag ska räta upp mig, kolla rakt fram och inte vända hela huvudet åt sidan när jag ska kolla åt sidan! detta tycker jag är svårt, haha! men det gick bättre på slutet. att sitta rak i ryggen var dock inga problem i denna sadeln, jätteskönt!!


såhär får jag alltså INTE sitta :P och absolut inte på tävling. UPP MED BLICKEN, FRIDA!! skulle behöva ha nån som skrek det i mitt öra varje ridpass! precis som jag hade i början, en röst i huvudet som sa yttertygeln-yttertygeln-yttertygeln!

vi jobbade en del öppnor innanför spåret längs långsidan. i början gick det mindre bra. kalle var väldigt vinglig och jag fokuserade inte på linjen. sen när jag gjorde det så gick det kanon, vi höll linjen och kalle var eftergiven.

blev också lite skänkelvikningar längs diagonalen. även dessa satt bra, jag fokuserade och tittade upp, och då funkar det! jag har ju så lätt för att inte fokusera på linjen och då blir det heller inte bra! för om inte jag själv ens vet vart vi ska så kan ju inte kalle göra rätt heller!

sedan jobbade vi med mellantraven innanför spåret. här måste jag bli bättre! jag har ju en tendens att liksom driva och släppa stödet och föra fram handen. och då blir kalle låg i formen och rullar in galopp. jag måste i stället driva men samtidigt hålla stödet. inte hålla hårt tillbaka men hålla en kontakt! gör jag det så kan faktiskt kalle göra fina steglängningar!

som avslutande galopparbete så gjorde vi fattning vid C, in på 10-metersvolt vid E (B i höger varv) och vänd halvt igenom vid A och behålla den förvända galoppen längs resten av långsidan. när jag ska göra detta måste jag tänka på att rida ordentligt mellan momenten också. göra halvhalter, känna smått så att jag kan ställa honom så det inte blir protester när jag väl ska vända in på volten till exempel.

avslutade med lite trav i högre formen och att jag skulle sitta korrekt. rak i ryggen, blicken framåt, drivande skänklar och stöd i tygeln! kändes faktiskt väldigt bra och tränaren sa att det blir sån otrolig skillnad när jag sträcker upp mig, vilket är självklart! vi gör ett mycket bättre intryck som ekipage!


vår första lokala dressyr tillsammans!

kalle skötte sig fint och var arbetsvillig och väl lösgjord!

jag är så glad att vi flyttade kalle och jag fick möjligheten att träna för lisa, för hon har hjälpt mig så otroligt mycket!! hon utgår från vår nivå och jobbar efter det. hon är positiv och säger att det finns mycket att hämta, istället för att säga att det liksom är "kört" som en del andra tränare sagt!


jag HAR ett huvud på denna bild, fotot taget PRECIS när vi hälsar :P

måste försöka få lite nya bilder på min grabb snart med :) varit dåligt med det ett tag. lägger in gamla bilder i stället :)

så, det som jag ska jobba vidare på tills nästa träning (som är på onsdag nästa vecka):
*räta upp mig!
*blicken FRAMÅT (och bara titta åt sidan, inte vända hela huvudet)
*bestämma mig för det momentet som ska utföras och inte tveka
*fokusera på linjerna i t.ex. skänkelvikning längs diagonalen
*halvhalter
*rida ordentligt mellan momenten också!


kalle ska alltså INTE vara i denna låga formen och lite bakom lod utan i den höga formen vi jobbar på nu! och JAG ska absolut inte sitta som en hösäck som jag gör här. för ni kan ju tänka er skillnaden med en häst i högre form och en ryttare som är rak i ryggen!! (denna bilden är också från vår första lokala dressyr)


kalle i bättre form men min sits åt skogen.. stolsits och olika långa tyglar, dessutom ser man att jag vänt hela huvudet åt sidan! (detta är från en tävling precis 1 år senare)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Karoline

Kul läsning!

2010-03-30 @ 19:15:57
URL: http://karoline.eak.nu
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

Kul med så många bilder!

sv: Texten är tagen från en kompis bdb, vet tyvärr ej urssprung :P Men det är väll någon som haft tråkigt som skrivit ihop något skämtsamt :P

2010-03-30 @ 19:55:16
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: sussi

han va verkligen super fin merparten av d ja såg :)

blev wtra fin när du kom ner d lilla wtra på slutet ni har kommit så långt :)

2010-03-30 @ 20:08:23
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Linnea - En ryttares vardag

Det blir sån skillnad på ridningen när man har en dressyrsadel! =)



Sv: Det är väldigt svårt :/ jag har så himla svårt o lita på att nån annan skulle kunna ta hand om Hannah bra också (a)

2010-03-30 @ 20:31:59
URL: http://equipage.blogg.se/
Postat av: Freddi

Bra inlägg med fina bilder! :D Kul när man känner att man hittat en toppentränare! :D

2010-03-30 @ 20:46:15
URL: http://fkallstrom.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag sitter alltid och tittar ner på Ettans öron ungefär när jag rider. Måste lyfta blicken!

När hon ska saktas av från galopp till trav måste jag vara helt stilla med skänklarna och inte trycka något. Annars kortar hon bara upp sprången och tempot.

Så skönt ändå med hästar där man måste göra rätt för att de ska göra det man ber om!

2010-03-30 @ 21:50:40
URL: http://ariette.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0