dagens tema: FÅNG!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

måste bara skriva av mig lite... nu är det försommar eller vad man ska kalla det. gräset växer så det knakar och det är grönt och väldigt kraftigt. många släpper sina hästar på bete.



jag är så otroligt rädd för att hästarna ska få fång. även att kalle aldrig haft fång eller fångtendenser så är jag jätteorolig. en annan tjej i stallet berättade om en häst som gått ute sin första natt för i år och fick fång. detta var en häst som var 20 år eller nåt, och aldrig haft någon fångtendens tidigare.

minns när gribba fick fång. det var faktiskt riktigt hemskt att uppleva den tiden med henne. till slut fick hon faktiskt somna in. ingenting hjälpte trots behandlingar. hon stapplade in och ut i stallet och den smärtan man såg i hennes ögon minns jag än idag. detta var för ungefär 10 år sedan nu...

jag är supernojig nu med fång. vill ju absolut inte att min grabb ska få det!! våra går ute nu dygnet runt MEN i vanliga vinterhagen dvs nerbetad. och med hö som stödfoder. om ett par dagar ska vi börja vänja in dom vid kraftigt gräs igen. och det kommer vänjas in saaakta. för gällande fång kan man inte vara nog försiktig!!

har läst att det varit flera fall av fång bara nu de senaste veckorna. de flesta har varit halvblod, ingen har tidigare haft fångtendens och alla fall har uppkommit under första natten ute.

frosten är ju en stor bov i det hela, det får absolut inte vara risk för frost när kalle ska släppas nattetid i sommarhagen!

är det någon mer än jag som är orolig? någon som har en fånghäst kanske? tips och råd för att motverka fång?
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Rebecka

Mitt sto har fel på metabolismen och är förmodligen IR vilket gör att risken för fång ökar. Hon går nu i en lite skogshage utan gräs i den bemärkelsen. Ett strå här och där snarare. Stödfodras med hö.



Gräset är hopplöst om man har en häst med fångtendenser. Det jag aktar mig för mest är sockerhalten. När det varit en torrperiod och det kommer regn är sockhalten jättehög. När det regnat mycket och sen blir sol är socker halten jättehög. I stressat gräs är den mycket högre än i "lungt" gräs. Alltså innehåller tex gödslat bete mindre socker, där är istället risken för fång genom fetma större. Så hur man än gör känns det som att risken för fång är stor. Men ja brukar tex fodra med hö om det regnat en lång period för att bryta av lite och balansera upp det hela lite. Men suck för fångt, hopplöst är det!

2010-06-01 @ 11:43:47
URL: http://kjarni.blogg.se/
Postat av: A

ibland kan de vara tråkigt, men det är inget jag tänker på hehe, brukar åka iväg och träffa mina närmsta kompisar ibland. (Y)

2010-06-01 @ 12:23:55
URL: http://annnaaah.blogg.se/
Postat av: Linn

Jag hade en ponny förra året, som troligen skulle fått fång om han inte var hos mig. Jag har gräshagar, men absolut inga beteshagar som dom går i! De är nerbetat totalt. Men de jag mårkte, som man ska vara noga att kolla det är om dom får "köttnacke". Altså hela mankamen, och typ halsen blir totalt stenhård och kliar jätte mycet. De tyder på känslighet. Så var min ponny så han fick man ha sträng koll på hela tiden så han skulle klara sig! Och de gjorde han coskå :)

2010-06-01 @ 13:34:40
URL: http://longleggs.blogg.se/
Postat av: Isabelle Carstensen

sv; Tack så mycket! :D Jaa, det är så mysigt, vi brukar alltid rida två gånger om dagen på sommaren och skrittar då ut typ vid 10 på kvällen och badar med hästarna :D

2010-06-01 @ 13:39:20
URL: http://carstensen.blogg.se/
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Våra går i vinterhagarna nu, men lite gräs, och alla är ute varje dag och betar sina hästar... Snart kommer vi släppa dom i sommarhagarna, men första veckorna kommer dom få gå litegrann i sommarhagarna och resten vinter hagarna, sen kommer dom inte få gå ute dygnet runt i början heller... Så förhoppningsvis så klarar sig våra hästar utan fång...

2010-06-01 @ 14:05:13
URL: http://cathie.se
Postat av: Maria Granberg

Nej lokala.. eller gripen är lok/reg..



Jo några är det men det är ju sånt stort gap mellan sisst jag tävlade till jag ska tävla.. jag menar det är ju efter halva sommaren det är tävling.. villl att det ska vara hela sommarne ;D haha

2010-06-01 @ 14:18:44
URL: http://dressyrbloggaren.blogg.se/
Postat av: sussi

ja fy för fång :(

otäckt när de får det..

är ju oftast svårt å hitta en kur..

2010-06-01 @ 14:34:11
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: emelie

sv; tack så mycket! Din blogg är rolig att läsa tycker jag :D

2010-06-01 @ 14:35:46
URL: http://thelifebyemelie.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jaa, verkligen synd om katterna som måste bli rena ;) haha.



Nej vi har inte avslutat någonting ännu.. Men jag vill ha stövlarna hemma ifall det händer något, om vi skulle avsluta det känns det drygt att behöva åka dit bara för att hämta stövlarna :P är inte bra för dem att stå ute i stallet heller, är ett par dyra cavallo, vill inte direkt att dom pajar ;P



Det är inte säkert att hon ska sälja Partner, hon har bara pratat om det.. men det har hon tydligen gjort några gånger tidigare enligt en annan i stallet ;P

2010-06-01 @ 15:01:39
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Karoline

Ja man önskar att dygnet hade fler timmar så man hann sova ut :)

Tyvärr är det ju sömnen som blir lidande.



Jag gillar verkligen din blogg, läser den nästan varje dag. Ursäkta om jag har varit skit dålig på att kommentera, ska bättra mig :)

2010-06-01 @ 15:09:18
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Evelin ~ En sida fylld av glädje

Svar: Ja det gör hon :) Det har hon gjort hela tiden =)

Kram!

2010-06-01 @ 15:18:57
URL: http://evliin.blogg.se/
Postat av: Anna

Söta Gribba! =( Min allra första sköthäst/medryttarhäst som jag lärde mig massor på!



Fy ja, fång är inte kul!

Våra hästar fick börja gå tidigt på en av sommarhagarna, innan det hade växt upp så mycket och har även fått hö när de sovit inne. I år är stooora sommarhagen inte gödslad, just för att betet inte ska bli för kraftigt.

Hoppas vi slipper fång!

2010-06-01 @ 16:27:20
URL: http://ariette.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

sv: Ja det hoppas jag med! Rejsade lite igår med honom och tyckte att han tände till lite mer och lyssnade bättre efteråt så jag får väl hoppas att han blir bättre snart :)



Usch, vår grannes ponny togs ju bort nu i våras pga av fång och det var andra fånghästen inom loppet av tre år som hon fick ta bort. Himla sorgligt :( Var skitnojjig innan våra fick släppas på bete, speciellt med lilla ponnyn siom att jag inte visste hur hon var på gräs...

2010-06-01 @ 17:42:30
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Lovisa

inte kul med fång! :O Känner mig inte orolig, puss är ifs halvblod men vad jag vet har hon aldrig viast tecken + att hon aldrig blir spc tjock :) Har inte så stor erfarenhet av fång så har inte så mycket tips mer än att kanske ha lite skog io sommarhagen också, och inte bara gräs? äh jag vet inte, det vore ju inte kul att ha sin häst med munkorg större delen av året iaf!

2010-06-01 @ 19:54:38
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: My - bloggen om dressyr

Jag betade figaro långa pass på det fräscha nya gräset i veckor innan jag släppte ut honom på grönbetet. Det är ett av mina tips! :)

2010-06-01 @ 22:08:22
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Micka

Jo, fång är riktigt läskigt det! Framförallt för att hästarna får så otroligt ont och det återkommer ofta - om man får hästen frisk gången innan...

Hade en ponny jag red för jättelänge sedan. Hon fick fång så kraftigt och fort så hon gav upp nästan direkt, innan vet. hann komma ut...

Förra året fick en häst i samma stall som jag står i fång, i slutet av sommaren.

Hon är ett halvblod på 27 år och fick sin första fång - inga dendenser sedan tidigare, gått i samma hage de senaste 11 åren..

Tycker det är oroande när det kommer så plötsligt utan att någonting är ändrat för hästen på flera år...

2010-06-02 @ 21:29:55
URL: http://lallisen.blogg.se/
Postat av: Tokiga Pandan

Vad jag vet har Carillo aldrig haft det, och han verkar inte "vara på G" heller, som tur är. Han och shettisarna går i en hage där gräset inte är särskilt saftigt, så jag är inte jätteorolig.. Men Jag tror att en av shettisarna var på väg att få det för nåt år sen. (Han var iaf jättesvullen vid manken, och det är väl ett tecken på fång..? Är inte så hemma på det, tyvärr.)



Svar: Jaså, det är en sån.. ;)



Haha, nu efteråt tycker jag bara det är kul, men det var det minsann inte i "stundens hetta"! ;)

2010-06-02 @ 23:50:23
URL: http://tokigapandan.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0