dagens ridpass!

äntligen hemkommen. vilket trist väder det varit men nu har det blivit uppehåll. skönt!

idag blev det ett dressyrpass i lilla ridhuset. glad att man har ridhus såna här dagar VERKLIGEN! ulrika och biggan var också med där, och mot slutet av passet gjorde vi ett hästbyte. :)

fokus idag låg på att känna på formen, känna så skolorna satt och komma in lite smått på bytena.

kalle kändes i början väldigt stel men så hade han ju också gått ute utan täcke i många timmar i regn innan och bara hunnit torka och bli varm innan det var dags för ridning. men jag jobbade med mycket svängar, mycket tempoväxlingar, bytte varv hela tiden så att han skulle mjukna upp. och det gjorde han!

i galoppen började vi lite smått med att göra enkla byten och de satt fint. övergick sedan till att rida lite i förvänd galopp och försöka byta till rättvänd. första bytet blev rent men stort. andra likaså. tredje fick jag inte igenom så jag gjorde enkelt byte till slut istället. och fjärde blev bra! ska jobba vidare på bytena :)

därefter red jag lite skolor på honom och det är så kul att de sitter så bra, jag behöver liksom inte göra mycket alls. och han gör skänkelvikningarna, öppnorna och slutorna direkt utan problem. härligt!!!



när jag kände mig nöjd så var det dags för mig att sitta upp på biggan. biggan är tvärtemot kalle. hon är liten och nätt och har ett stort steg och liksom som en unghäst. tror hon bara är ungefär 6 år också så. det var verkligen en omställning att sätta sig på henne.

jag red henne inte så länge och ganska kravlöst. travade lite, la lite volter och en galoppfattning. mest koncentrerade jag mig faktiskt på att hitta takten och få en avslappnad trav. det blev gärna spänt och vingligt. men det är nyttigt att rida andra hästar och jag måste ju vänja mig vid henne för jag ska ha hand om henne när ulrika är iväg. tror det kommer kännas lättare nästa gång!

ulrika fick ju prova på kalle med. hon red skänkelvikningar och slutor och tyckte det var så kul att rida liksom en färdig häst :) och kalle uppförde sig som den gentleman han är!

nu är hästarna nattade, kalle och bella mumsar nog fortfarande på sitt kvällshö i hagen. de får ha täckena på i natt.

imorgon tänkte jag skritta en runda med kalleman!

(har haft med mig kameran 2 dagar i sträck nu för att få lite nya bilder, men det har ju bara ösregnat... men hoppas kanske imorgon eller i helgen ! )
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Rebecca

sv; Sådär :/ Ullis fick skavsår på mulen men om inte den där grejen för mulen skulle vara där skulle den vara jättebra (; Köpte den på granngården.

2010-06-10 @ 22:01:55
URL: http://sryttarna.blogg.se/rebeccah
Postat av: Matilda

Jag vet faktiskt inte. Mamman är 1.78 men ingen i hennes familj är så stor, hennes helsyster är 1.68 och helsysterns avkomma är 1.70 + att hingstarna har varit normala. Baltimore som är pappa till fölet är 1.68 så forhoppningsvis blir den runt 1.70 och ingen jättemegapålle haha :)

2010-06-11 @ 08:54:48
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: sussi

jo, hon har till å från haft problem med sina framknän. När hon nu ställdes av pga bakbenshälta så blev hon väldigt snabbt sämre. så det troliga är artros i båda fram samt detsamma i ryggen å så höga titer på irlichia. vet va ute i fredags å sa då att det humanaste å mest etiska va å ta bort henne så fort som möjligt då vi oxå sett att hon inte ligger ner. hade hon lagt sig hade hon med största sannolikhet inte kommit upp igen. :(

Hehe.. kul m hästbyte där ju.. alltid nyttigt å sitta på nån annan häst. har redan varit i stallet idag. Ska du ut en runda på söndag kanske, typ på morgonen?

2010-06-11 @ 13:06:28
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Karoline

Va kul att det kändes så bra!

2010-06-11 @ 13:38:44
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Lovisa

Kul att det gick bra på träningen idag! Ibland är det nyttigt att byta häst och vad bra att kalle skötte sig, annars hade det kanske varit lite pinsamt om han kastat av henne? hehe :P

2010-06-11 @ 13:47:35
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Annnnaaaa'

sötnos =)

2010-06-11 @ 18:38:00
URL: http://koukila.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0