WOW-känsla (träning)

idag var det dressyrträning för mig och kalleman. vi provade att rida för en som heter sara, som vi inte tränat för innan. tänkte att det kunde vara kul att prova något annat :)

regnet öste verkligen ner så vi var som 2 dränkta katter när vi kom fram till anläggningen. tur att det finns ridtäcken och regnbyxor!

sara började direkt med att prata om det viktiga med sitsen, väldigt bra för jag har en tendens att falla fram och ihop!

sedan började vi jobba direkt i skritten, kalle var ju redan framskrittad med. vi jobbade med att få honom att få in bakdelen, böja in bäckenet. i början var jag lite fundersam och förstod inte riktigt hur hon menade att jag skulle göra, men så småningom kunde jag känna efter. vi hade hela tiden en lätt hand och red med enbart säte och skänkel. jag kunde riktigt känna hur kalle jobbade med hela kroppen och han blev liksom så stor och rund över ryggen när han verkligen jobbade.

sedan travade vi igång och direkt när vi började kände jag skillnad. jag fick en WOW-känsla direkt! vilket steg! och vad man kände hur kalle jobbade ordentligt. sara var inte helt nöjd men jag var i himmelriket redan här. vi jobbade mycket samling och att få honom att vila på steget, vara lätt i handen och få in bakdelen.

så småningom fick jag sätta mig ner i sadeln och det var som att sitta på en annan häst! han var så mjuk, så stor och rund, och jag satt verkligen som i en soffa på honom och jag kunde inte annat än le! vi kämpade för att få honom att få under bakdelen ännu mer och kalle var helt elastisk. jag hade ingenting alls i handen och han liksom bara gungade fram! sara, och även sussi som tittade, sa att man kunde se hur magmusklerna jobbade!

galoppen jobbade vi inte jättemycket. vi jobbade med att jag skulle rida in i galoppen. och även rida ut ur galoppen. väl i galoppen så jobbade vi med att rakrikta så kalle kunde tänja ut rörelserna ordentligt. och att samtidigt samla så man fick med sig hela hästen! samlingen gick kanon, jag samlade med sätet! sara sa att det är fattningen som gör hela galoppen! blir fattningen dålig så blir galoppen dålig! och jag är nog villig att hålla med där... :)

sara pratade mycket om takten. att jag ska rida in i de olika takterna. att jag ska tänka på det! att skrittar jag, osm är en fyrtaktig gångart, så ska jag rida in i en tvåtaktig gångart (trav). jag bestämmer takten !

är verkligen nöjd med dagens träning. jag fick en aha-upplevelse och Wow-känsla! visst, kalle har gått super många gånger och jag har verkligen varit supernöjd, men det här, det var något utöver det!!! nu ska jag ta med det tänket i ridningen så jag kan lyckas få tillbaka wow-känslan på egen hand :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Carolin Rosman

Sv:Självklart :)

2010-07-29 @ 16:29:55
URL: http://carolinrosman.blogg.se/
Postat av: Anna Jansson

Hej Frida! Råkade hamna på din blogg, jättefin! Och vad otroligt mysig han verkar din Kalle. :) Jag blir verkligen sugen på att börja rida igen. Kanske ska börja till hösten om hag hittar nån häst. Men du jag undrar vad det var för nån Sara du tränat för? Kan va bra med lite tips om jag nu börjar rida o förhoppningsvis träna dressyr. Ha det fint o lycka till med träning o tävling osv!

2010-07-29 @ 17:06:50
Postat av: Anonym

Visst är det härligt när man hittar den känslan!

Men vilken Sara är det du tränar för?

2010-07-29 @ 17:18:20
URL: http://virvelwindy.blogg.se/
Postat av: Jeanetta

Åhh, vad kul att det gick bra :) Man kanske ska testa på att rida för henne!

2010-07-29 @ 17:52:06
Postat av: jenny - DRESSYRSADEL SÄLJES

vad kul :D

Postat av: sussi

hah ..

nu förstår du kanske varför ja är så nöjd med å träna för sarah å har pratat så mkt om henne... =)

han va verkligen jätte fin kalle precis som du säger ngt utöver det vanliga. Kan inte säga att ja är förvånad hon är verkligen suverän på å se va man behöver. Vet inte om du såg det men ja satt verkligen å red med dig där från min stol.. :P

kände igen allt hon sa tycker därför det är kul å sitta å faktiskt se effekten av d man själv får höra när man rider :)

2010-07-29 @ 19:24:43
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jo det har gått bra, har skrivit ett inlägg om hela dagen nu som du kan läsa! :)



Igår var vi bara två stycken som skulle ta in henne.. vi satte inte grimma eller något på eftersom vi tänkte att hon springer efter sin mamma! men det gjorde hon inte & det gick inte när vi bara var två.. En ska hålla mamman medan man samtidigt ska få med föl, sköta grinden & förhindra att de andra hästarna i flocken inte hänger med ut! inte skitlätt.. :P



vad roligt att det gick så bra med kalle idag!

2010-07-29 @ 19:27:10
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Åh vad kul att höra! Det skulle man vilja sett :D



Tror nog det kom av att han skenade igenom skogen (när han slet sig i lördags) och ev sträckte sig eller något... Nu är det iaf så gott som bra igen så det känns skönt att det inte blev värre :)

2010-07-29 @ 19:46:27
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Frieda

Åh va kul!!! Jag hade också dressyrträning med wow-känsla idag! Min rubrik börjar också med WOW idag! Haha, lustigt!

2010-07-29 @ 20:41:21
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: N

Sv: Hahaha, precis ;)

2010-07-29 @ 23:05:37
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Tokiga Pandan

Skönt att det går bra för nån iaf! :) Min prins har börjat bråka så fort han får chansen.. Var ute och red för ett tag sen, då sprang han på tvären säkert 50 m, för att han inte fick ta kortaste vägen hem..

2010-07-29 @ 23:26:24
URL: http://tokigapandan.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Sv: Precis, man lär sig hela tiden, man blir aldrig fullärd och just därför ska man vara försiktig när man använder ordet perfekt. ;)

2010-07-29 @ 23:47:59
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

sv; försöker :) Men det känns lite som om människan har blandat ihop pelham & pessoa...

2010-07-29 @ 23:50:50
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Tokiga Pandan

Svar: Jag menade flugbandet. :)

2010-07-29 @ 23:54:03
URL: http://tokigapandan.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag tänkte rida LA nästa tävling, om det går ok på söndag i LB:n... :)

Jag tränar också för Lisa när tillfälle ges, har tyvärr inte fått någon fast tid men har fått lite reservtider nu. Hade velat ha en fast tid i Bergunda i höst men det verkar inte ha blivit någon... :( Men hör du någon som ska sluta så är jag intresserad, jag är ju sällan på klubben så man känner ju inte de som tränar, men det kanske du gör.

Annars tränar jag för Anna-Karin von Schoultz också.

2010-07-30 @ 07:20:23
URL: http://virvelwindy.blogg.se/
Postat av: Karoline

Sv: Ja dom är systrar :)



Men vad underbart att du fick en wow känsla när du red, kul!!

Skulle vara kul om du filmade en sån träning någon gång så vi får se er.

2010-07-30 @ 16:41:55
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0