svaren från FRÅGESTUNDEN!

nu tänkte jag svara på era frågor i frågestunden. inte lika många frågor denna gången, men hade ju lite luddigt inlägg också gällande det, haha! såååå jag kör en bättre frågestund en annan gång :) en del frågade samma sak, då rensade jag bort dubletterna bara, kändes onödigt annars :)

1. Vad är det du jobbar med? Har länge undrat :P haha
Jag är tjänstledig från mitt jobb och läser Logistik, en yrkesutbildning för vuxna! På kvällarna jobbar jag dock på mitt vanliga jobb. Jobbar ungefär 2-3 kvällar per vecka. Nu under sommaren jobbar jag dock mer när jag inte har skolan! Och min arbetsplats är Postens brevterminal! :P

2. Vad är Kalle för häst?
Kalle är en riktig charmknutte, ett holländskt halvblod som hunnit bli 18 år! Men i sinnet är han 4 och i kroppen inte äldre än 10 skulle jag säga :)

3. Hur länge har du haft honom?
Jag hämtade hem Kalle i maj 2007, så lite mer än 3 år har vi haft tillsammans hittills!

4. Vilken utbildningsnivå ligger ni på?
I hoppningen har Kalle tävlat upp till 130 med tidigare ägare. Nu när han är lite äldre så hoppar vi mest på skoj, och tävlar upp till 90 cm, så länge HAN vill!

I dressyr har vi tävlat upp till LA:3, men vi tränar på medelsvår nivå!

5. Vad tycker du om ridtravare? =) Fördomar, åsikter m.m?
Detta är en het debatt och de flesta har någon slags åsikt om dom! Jag är inte den som är väldigt fördomsfull, jag har haft en ridtravare som tillridningshäst. Dock ÄR de ju framavlade för att springa fort och inte för att tävla högre klasser i hoppning och dressyr. Ren fakta, men det betyder inte att man inte kan ha dom som ridhästar och tävla lättare klasser! Allt beror ju ändå på INDIVIDEN i sig, kroppsbyggnad och vilja måste finnas där oavsett ras. Det finns så många "vanliga" ridhästar som inte heller når toppen, trots att de är framavlade för det. Så jag tycker att det viktigaste är att se till individen och inte rasen. :) 

6. Hur hög är Kalle i mankhöjd?
Kalle mäter 168cm i manken!

7. Hur noga är du med att skydda dig själv som ryttare, med ridhjälm, skyddsväst och så vidare?
Jag tycker jag är ganska noga faktiskt. Jag rider alltid med hjälm, undantag om det är någon fotosession.

Min skyddsväst använder jag alltid vid hoppning, och försöker komma ihåg den vid uteritter med. När Kalle var i sin svacka och gick på bakbenen hela ridpassen (höst/vinter/vår 2008-2009) så red jag ALLTID med skyddsvästen.

Annars så lastar jag till exempel ALLTID med stålhätteskor och har longerlina istället för grimskaft för att inte tappa Kalle om han börjar backa och grimskaftet är för kort.

Och jag när jag promenerar häst för hand gör jag det alltid med hästen iförd träns!

8. Är Kalle hingst eller valack? :)
Kalle är valack :) Men hade gärna velat att han va hingst, hade velat ha små söta Kalle-bebisar <3

9. När började du rida?
Jag började rida på ridskola när jag var 3 år gammal i Norrköping, minns dock inget direkt av det! Sedan började igen på "riktigt" när jag var 9 år.

10. Vad hette hästen du red på första gången?
Oj, det minns jag inte. Vet att en häst på ridskolan jag red på som liten hette Tiger, kanske var han jag red? När jag flyttat ner till Småland så var det Caruso jag red på först, på barnridning!

11. Har du haft några andra hästar än Kalle?
Jag har haft många medryttarhästar. Den senaste innan Kalle var Socker, ett halvblodssto med inriktning på dressyr. Sedan har jag haft halvblod/fullblodskorsningen Diego på foder, men lämnade tillbaka honom då han hade fel i sin rygg :/ Och innan det hade jag islänningen Tvistur som lärde mig allt!

12. Din favoritbok/film?
Ooj, svårt! Böcker så gillar jag såna som är baserade på sanna historier. De är ofta väldigt hemska men jag tycker de är spännande att läsa.

Film var svårt, men jag får nog säga Walk the line!

13. Hur gammal är Kalle?
Kalle fyllde 18 år i maj :)

14. Är Kalle din på pappret nu? Om inte, när blir han det?? =)
Hehe, detta är nog en fråga som många av er grunnar på! Jag är alltså fodervärd på Kalle och har varit det i 3 års tid. Jag och ägaren har kommit överrens om att jag ska köpa honom då hon inte har tid för honom. När detta blir vet jag alltså inte, jag vet bara ATT det blir :)


15. vad va det som fick dig att köpa kalle?
Ärligt talat var jag inte alls imponerad när jag såg annonsen första gången, det var min kompis som hittade den. Hon hade redan hittat sin ponny och jag tyckte inte jag hittade något, hade kollat på en del och sådär men ingen var liksom WOW!

så då visade hon mig denna annons och jag tyckte det lät som en skogsmulle, och jag ville ju ha en tränings- och tävlingskompis, men som jag givetvis också skulle kunna ha kul med. Men inte en "ren" skogsmulle. Men jag svarade ändå på mailet, eller min kompis gjorde det åt mig rättare sagt.

Ägaren hade fått fler än 100 svar sa hon och valde ut ca 5st som fick komma och provrida. Jag var en av dom. När jag åkte den 1,5 timme långa bilresan ner så var jag spänd och nervös, jag hade ju inte ens sett en bild på honom, och visste alltså inte ens vilken färg han hade!

När jag kom fram och klev in i stallet så var det kärlek vid första ögonkastet, han var och är ju så otroligt söt, sån utstrålning. Och när jag hoppade upp visste jag direkt; det är han eller ingen!

Jag ställde in mina 2 andra provridningar som jag skulle haft den veckan och hoppades på ett bra besked. 2 provridningar senare var det klart, ägaren hade valt mig som fodervärd och jag var och är så lycklig!

Det jag föll för var de busiga livliga ögonen, utstrålningen, viljan och ridbarheten föstås med!

16. vad är kalle för ras :)
Kalle är ett holländskt halvblod, kallas även för KWPN.

HOPPAS NI ÄR NÖJDA MED SVAREN, VILL NI HA NÅGOT TYDLIGARE SVAR, SÅ FRÅGA IGEN :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Tokiga Pandan

Jag tycker det var bra svar! :) Så bra att du är nöjd med huvan. Vi ska dit om nån vecka, så jag ska nog ta och titta på en sån då!



Svar: Jag älskar choklad!!! Men surt är också gott! (Speciellt om man är desperat! xD)

2010-07-01 @ 19:28:16
URL: http://tokigapandan.blgg.se
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jaa, det är skit verkligen! Blev självklart jättefint väder när jag kom till stallet :P haha.



Roligt med svaren! Kom på i efterhand att jag skulle ha frågat när du ska köpa loss Kalle, men den frågan var ju redan med :)



& roligt att det var just du som fick Kalle :)

2010-07-01 @ 20:13:11
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Erika

SV: jag är väl typ 160 :P Väger 40 ungefärt :)

2010-07-01 @ 21:44:06
URL: http://torrang.blogg.se/
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

den är SÅ bra :D

2010-07-01 @ 21:59:25
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Mela

Blir det inte jobbigt att jämt ha longerlina? Jag skulle trassla in mig direkt :P

2010-07-01 @ 21:59:36
URL: http://melasandstrom.blogg.se/
Postat av: linnea

idag såg han äntligen lite bättre ut så det går åt rätt håll :) han har ju egentligen inte varit direkt halt.. antagligen någon vricking eller så.



kul o läsa svaren!

2010-07-01 @ 22:43:52
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- en glimt av mitt hästliv :D

vadå är kalle inte din xD Det trodde jag :)



sv; jo det är tyvärr så =( Man kanske ska uppfinna en maskin som gör att alla glädjs åt varandra och gillar alla häst raser ;)



Skulle du vilja rösta på mig (A) Jag oc min häst är #1 :D



http://hastbloggeen.blogg.se/2010/june/veckans-ekipage-2.html#comment



Och #5 :D

http://aannaaw.blogg.se/2010/july/finalister-i-veckans-blogg.html#comment



Tack :D

2010-07-02 @ 10:27:20
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- en glimt av mitt hästliv :D

sv; precis :) Det finns massa fina varmblod (eller alla hästar är fina på sitt sätt :) Det är ryttaren som gör hästen så är det bara :)

2010-07-02 @ 10:33:05
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Cajsa

hejsan! allt bra? :)

2010-07-02 @ 10:39:57
URL: http://cajsa1.webblogg.se/
Postat av: liindblaads

äntligen e det veckans blogg på bloggen igen !anmäl dig eller din vän nu, så har du chansen att vinna en intervju och va med i min blogg

2010-07-02 @ 10:57:07
URL: http://liindblaads.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Åh svaret på fråga 15! Vilken underbar historia ni har tillsammans! Himla tur att bli utvald av 100 svar, det var nog menat att det skulle bli ni två :D

2010-07-02 @ 14:55:48
URL: http://jennystoa.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0