hästbloggen tar ton gällande hundraser!

åååh, nu kan jag inte hålla tyst mer... nu gör jag som willspirit.blogg.se och bloggar om det här med att förbjuda vissa hundraser...

i danmark är nu alltså 13 hundraser förbjudna för att de är så kallade "kamphundar". de hundar av dessa raser som redan finns i landet ska alltid bära munkorg. och blandraser med dessa raser är inte heller tillåtna.

raserna det gäller är: 
Pitbullterrier
Amerikansk Staffordshire terrier
Tosa
Amerikansk bulldogg
Fila brasileiro
Dogo argentino
Boerboel
Kangal
Centralasiatisk ovtjarka
Kaukasisk ovtjarka
Sydrysk ovtjarka
Tornjak
Sarplaninac

aftonbladet tog upp diskussion efteråt för att se om svenskarna också ville ha förbud mot raserna och mer än 60% höll med.

nu till min åsikt om detta. ingen hund föds elak. hunden blir vad man gör den till! uppfostrar och lär du din hund att vara aggressiv och kampa så blir den ju sån. men uppfostrar du din hund rätt så blir den också en bra hund, oavsett hundras!!! det är inte rasen som spelar roll, det är ägaren och uppfostran!

kom ihåg att golden retriever har utfört många attacker och det är ju ingen så kallad kamphund. varför ska inte den också förbjudas?

var står ni i ämnet? håller ni med mig eller tycker ni att jag har fel? :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Julia

Håller helt med dig, så sjukt att dom ska förbjuda raserna, snart finns dom ju inte kvar :s fast det är väl det dom strävar efter, hemskt nog :s

2010-07-12 @ 21:58:13
URL: http://entin.blogg.se/
Postat av: Johanna

håller med dig!



blir så arg när folk dömer efter rasen !!!! :(

2010-07-12 @ 22:20:36
URL: http://miioominmiioo.blogg.se/
Postat av: Lovisa

sv; ja det är härligt :D



6 hästar inkl. PI :) Pussan,altea,nöten & pi ägs av gårdsägarna = Det är bara en inackordering :) Sönt tycker jag! Man vet vart man har allt, alla tänker samma och man har alltid en manege :P :)

2010-07-12 @ 22:29:06
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Jobigt det där med raserna.. Håller med dig om att det är väldigt mycket om vad människan gör till hunden, men en individ föds alltid med egenskaper som inte går att få bort ;) Dåliga gener kan ge agressiva hundar även om människan gör rätt, dock extrema fall.



2010-07-12 @ 22:30:57
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Johanna

sv: jag bor i falkenberg. men den var väldigt liten... typ 5 cm? xD men den var platt.. o då e det väl en plattfisk? ;P

2010-07-12 @ 22:35:14
URL: http://miioominmiioo.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Sv: Förhoppningsvis blir det inga problem i alla fall. =)



Okej, vad kul! :D

Ja, jämför gör man ju alltid. ;)

Det är härligt med hästar som håller sig unga, om man säger så. =) Tecken på att de mår bra! :D Vilka klasser har du tävlat med din häst då? =)



Jag håller med dig! Det är fel att generalisera som de faktiskt gör. Djur blir vad man gör dem till, det är ytterst få fall som djur föds elaka.

2010-07-12 @ 22:44:11
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: linnea

haha jag lät bli den här gången. känns som jag tjatar så mycket om hundarna ;) så bra att Du skrev om det istället! jag tycker man kan förbjuda kd istället fö hundarna!



en av "våra" fånghästar får ha munkorg. eftersom hon fick återfall på typ ingenting att äta i hagen. just för att hon inte ska behöva gå ensam i en pyttehage.

2010-07-12 @ 22:52:14
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Julia

Det krävs 3 st CERT för att kunna bli champion, CERT kan hunden få om den får CK och visar sig vara den finaste hunden av dom som fått CK och tävlat vidare. :) Sen måste hunden vara över 2 år för at få bli champion om jag minns rätt :)



Dom är tagna för nån vecka sen, har bara glömt att lägga in dom i bloggen :)

2010-07-12 @ 23:02:22
URL: http://entin.blogg.se/
Postat av: Emeli

Håller verkligen med dig! De hundraser som ogtast går till attack är faktiskt taxar och dom där små fula hundarna som alla kändisarna har.

Jag tycker att det ska finnas hundkörkort istället, för alla raser.



Sv: Okej :D Har haft henne sedan slutet av februari. Hur länge har du haft din?

2010-07-13 @ 06:40:31
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: Frieda

Det ligger ju tyvärr något i förbudet i Danmark. Man har avlat sönder raserna och avlat fram kamp i dom. Så det kan nog vara ett bra sätt att börja. Sen ska man inte dra alla över en kam, men jag har svårt att tro att det INTE skulle finnas statistik från anmälda hundbett med polisinsats, bakom beslutet.

Så ja, jag tycker nog att det är en bra början. Sen tycker jag att det borde vara olagligt att ta valpar på hund om du inte har tillstånd och bedriver en godkänd kennelverksamhet, och då gäller det nog främst dessa raser också...



Men som sagt, statistik ligger garanterat bakom beslutet, det är ingen som hittat på vilka raser det gäller.

2010-07-13 @ 09:00:32
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: A N N i C A * W E N N BE R G

HÅLLER MED !

min mamma har en pitbull amstaff blsandras och han är den snällaste hund på denna jord ! Min systers ungar kan sitta och dra han i alla kroppsdelar och han rör jävla inte en fena !

2010-07-13 @ 10:37:02
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Trasselflickan

Det skulle kunna ha varit jag som hade skrivitdetta inlägget. Jag har själv en Staffordshire bullterrier och han är ju go som helst.



Min åsikt är att fel ägare dras till fel hundraser. Detta är ingenting som rasen borde lida över. Allt är ägarens ansvar och därför borde man skärpa lagen kring ägarskapet istället. För de personer som kan ta hand om sina hundar borde få ha dom oavsätt ras, kamphund eller ej.



Hörde dock att ministern som har hade om detta i sverige inte tyckte detta var aktuellt här, tack o lov.

2010-07-13 @ 11:50:42
URL: http://trasselflickan.wordpress.com
Postat av: Elin

Håller verkligen med dig! Det är inte hundarna det är fel på, utan hundägarna! Alla hundar (hästar, katter, kaniner, marsvin, hamstrar med flera) kan bli agressiva med fel ägare! Hundkörkort är en så mycket bättre lösning!

2010-07-13 @ 17:10:09
URL: http://billikanin.blogg.se/
Postat av: Trasselflickan

Jag har den engelska varianten. Han är tre år och är hur social som helst och älskar människor och andra hundar över allt annat :)

2010-07-15 @ 20:39:45
URL: http://trasselflickan.wordpress.com
Postat av: jenny - DRESSYRSADEL SÄLJES

Inga hundar föds elaka nej men avlar man på två hundar som är fel uppfostrade, samt har de längre bak i släkten också, så finns ju chansen att även deras valpar blir "elaka". Alltså inte elaka men dåligt temperament förärver sig kanske, dåligt temperament som människor gett dem.

Jag tycker inte att hundarna ska förbjudas men däremot borde viss bli förbjudna att avla på dom. Inte alla, folk som avlar på dom och tar fram trevliga hundar ska inte beröras. Men alla som avlar för att få bra kamphundar som sprider dåligt rykte!

Väldigt rörigt det blev men du förstår på ett ungefär kanske ;)


Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0