Går det lära gamla hästar hur man ska uppf...

dsc00281 (MMS)

Går det lära gamla hästar hur man ska uppföra sig? Jag tänkte på det när jag hade plockat ut kalle ur den stora flocken. Jag vet inte om kalle gått i en så stor flock innan, för han verkade liksom inte fatta hur han skulle göra, haha! Den flocken gjorde liksom inget onormalt, de gjorde som hästar gör, de visade sin ställning och sa vem som bestämde. Men kalle förstod liksom inte att han inte var kvalificerad att beta med ledaren än haha. Ganska kul ändå.. Kalle var liksom bara förvirrad så några av de hästarna som var lägre i rang fick putta bort honom när han inte förstod varför han blev bortjagad! Ja, detta var kvällens fundering, vad tror ni? Kan man lära gamla hästar som aldrig gått i stor flock hur de ska göra när de släpps i en stor flock?

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

sv; precis! Men jag blir så irriterad att folk ska hålla på och kommentera bilder som lika gärna kan vara tagna i en dålig sekund och inte kolla på helheten när man rider hästen på film!

Men vissa verkar tycka att det är bättre med ett mildare bett där man drar sönder mungipan på hästen än att använda ett lite skarpare bett där det räcker att krama tyglen för att få hästen uppmärksammande och lugnt när den är pigg.

2010-07-26 @ 10:09:44
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jaa det är roligt :) Men å andra sidan så har Jenny känt förtroende för mig sen typ dag ett :)



De värsta är ifall något skulle hända.. Många av hästarna har sår nu här & var som man får titta till, och igår var ett av såren jätteäckliga.. Jag ringde Jenny men då sa hon bara "Gör som du tycker blir bra, jag har fullt förtroende för dig".. Haha, kul om man gör fel då liksom så såret blir ännu värre :P



De är iväg på 5-dagars orienteringstävling! Galningarna, de kommer inte kunna gå när de kommer hem :P



Jag vet inte om man kan "lära" äldre hästar hur de ska göra.. Man får nog bara låta de vara i flocken tills de kommer på hur det funkar :P

2010-07-26 @ 10:43:04
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Lovisa

sv; ja :D Vi kommer nog vara i stugan mest (varberg) och kanske lite utflykter osv :) Har du haft semester ännu?



Jag tror att även fast hästen är gammal så kommer de naturliga instinkterna tillbaka när man släpper ihop många, jag tror hästar trivs bäst så =)

2010-07-26 @ 12:02:30
URL: http://puissance.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0