dagens ridpass!

idag så skulle jeanetta och jag egentligen ha ridit runt sjön. men eftersom det regnat sedan igår morse typ och hela natten och hela dagen så ändrade vi våra planer! kändes inte så lockande med en långrunda på närmare 3 timmar när regnet öser :D

så när hästarna torkat till lite så skrittade vi bort till ridhuset. riktigt skönt att ha ridhus såna här dagar :) det stallet kalle är i nu över sommaren ligger lite längre bort från anläggningen, men det gör faktiskt ingenting. det tar ungefär 20 minuter att rida dit och det blir då perfekt fram- och avskrittning. så kan man börja jobba direkt när man kommer fram :)

kalle var väldigt pigg när vi red bort, medans citrin inte alls gillade att få regnet i ansiktet. citrin gick typ med huvudet i marken, såg rätt kul ut :P kalle skyggade för vattenpölar och när vi var nästan framme var det något superfarligt som båda två reagerade på. vad vet vi inte dock :)

i ridhuset blev det ett kort men aktivt dressyrpass. vi valde att inte stänga dörren ut plus att dörren till hindermaterialet stod öppen. kalle behöver verklien lära sig att inte titta på saker. och till en början var han väldigt spänd när vi red förbi dörren till hindermaterialet men jag bara drev och red vidare. börjar lära mig hur jag ska göra när han spänner sig och tittar :)

i uppvärmningen jobbade jag mycket lösgörande och uppmjukande. mycket övergångar mellan trav och skritt. mycket svängar. red stora serpentinbågar, volter och även "serpentinbågar längs medellinjen" och kalle var riktigt mjuk och elastisk mot slutet. i början var han stel och bet sig fast i bettet och ville göra lite som han kände för.

vi jobbade sedan galoppen lite lätt. jag ställde inga krav på att ha honom i den höga formen i galoppen, ska ta tag i det mer i veckan, för på söndag är det tävling! men vi red lite på volt och sedan serpentinbågar med bibehållen galopp och kalle är så stadig i den förvända nu. vi red i lilla ridhuset, som är 40 m långt. jag tycker det är en fördel att öva på serpentinbågarna i galopp i lilla ridhuset för klarar vi det så kommer det kännas ÄNNU lättare när vi gör det på tävling, för då ska vi göra 3 bågar på 60 m istället! :D

travarbetet bestod sedan av mer bågar, övergångar, halter, lite mellantravförsök, öppna som övergick i volt som övergick i sluta. red också en diagonal åt varje håll i skänkelvikning. det är så kul att skolorna sitter så bra och jag hade kalle i en trevlig form, lämplig för LA. han kändes mjuk, smidig, elastisk och arbetsvillig. hade kanske behövt sporrarna för den extra energin i bakdelen dock!

hästarna hann torka helt och hållet för när vi skrittade hem igen var det uppehåll. de fick dock tunna regntäcken på sig för att hålla sig lite varmare om det blir mycket regn i natt igen! :) imorrn släpps en till grabb in i hagen. citrin känner honom redan men för kalle blir det en ny kompis :)

imorgon blir det liten skogstur för kallebusen. en tjejkompis som aldrig ridit ska få sitta upp och jag ska lära henne grunderna; styrning, gas och broms! :) och kalle är ju en sån gentleman så det kommer gå fint!
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Mikaela

Jag har varit borta ett par dagar så har inte kunnat läsa din blogg, hur har det gått med Kalle och bete? =)

2010-07-25 @ 20:38:33
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: Lovisa

sv; nja, det kan jag väl inte påstå :P Har några branta här och där men dem är väldigt korta så det blir inte så mycket klättring :/



haha, ja hon är jäkligt tävlingsinriktad! :P

2010-07-25 @ 20:59:44
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: N

SV: Hahaha, vi är generösa ;)

Va bra, han är så himla fin :D

2010-07-25 @ 22:38:12
URL: http://blackijacki.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0