pålles mun - en katastrof!

idag var det som jag skrivit tidigare dags att kolla och fixa till kallebusens tänder... så jag var i stallet på morgonen, tog ledigt från skolan!

det var första gången jag kollade hans tänder! skulle gjort det förra vintern i förra stallet då de sa att de ALLTID gör det på sina runt jul. men jul kom och gick, nyår kom och gick. jag frågade, tjatade, tjurade, tjatade. men inget hände! januari gick, februari, mars... och i slutet av mars flyttade vi ju från det stallet!

väl i nya stallet så hörde jag mig för att då var det 3 st hästar till som skulle kollas under vintern. så nu, idag, blev det ÄNTLIGEN av... :) tycker det är smidigare att det kommer ut en som fixar tänder än att behöva åka till kliniken. :)


kalleman :)

kalle var pacient nr 2. jag var lite orolig, har ju fått berättat att det ALDRIG varit några fel i hans mun tidigare, att man bara behövt raspa lite. men när munnen öppnades på kallebus och man bara hör ett suckande och muttrande, så kände jag direkt att något var fel...

kalles käke var nämligen helt sne, tänderna helt snedslitna!! det är inte något man kanske märker av eller SER om man inte är utbildad inom området hästens tänder, MEN det var inte lite snett. han sa att om jag inte hade gjort något åt det nu kanske kalle inte ens hade kunnat tugga på ena sidan till slut. vi lyckades åtgärda snedheten med 30% och ska fixa till det ytterligare till nästa år! men tandläkaren sa det, att det kan inte ha varit någon som kollat dessa tänder tidigare, åtminstone ingen kunnig sådan! för man kan inte ha missat att tänderna var såååå snedslitna!


har inte märkt något på kalle, han tuggar ju bra och så...men ändå :(

dessutom hittades en vargtand också, som dock satt så löst så det bara var att ploppa ut den. men där igen styrktes misstankarna om att kalle kanske ALDRIG tidigare i livet fått sina tänder kollade... :( vargtänder brukar man ju nämligen ta bort DIREKT!!!

kalle var dock lika nöjd och glad ändå!! :)

vad tror ni - kan han ha varit kollad tidigare? kan man ha helt missat vargtanden och snedheten om han kollats tidigare?
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

sv; Jo det är ju tur. Fast är ju en hel del lokalt, och eftersom jag tävlar regionellt/nationellt så är det ju lite jobbigt :P Men det är då man får åka till fastlandet och det är väldigt kul, mycket jobb, men det är det värt :D



Jag tror att det kommer bra! Hoppas detialla fall xD Min cponny är typ världens lugnaste på båten så hon ska nog kunna ha ganska bra inverkan haha :P

2010-02-03 @ 14:07:13
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Elin

Tråkigt o läsa om din hästs mun :/

Och han kan säkert blivit kollad kanske EN gång tidigare men det måste varit när han var väldigt ung i så fall.

För om han var så sned som han var i munnen så måste det varit evigheter sen han var kollad OM han varit det vill säga. Men tur att du tog ut någon.. Brode jag med göra, var nog 2 år sen jag raspade tänderna på min eller 3 år sen kanske.. Glömmer lätt bort o tänka på tänderna :S



Kul o höra att han e så pigg trots sin ålder. Men det är så man vill att dom ska vara :D

2010-02-03 @ 14:17:38
URL: http://karisma.bloggagratis.se
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

asså vargtänder kan man inte missa som tandläkare .. så han lär ju inte varit kollad innan , tror inte jag iaf (:

Njae svullen har hon aldrig varit heller . Men det är vätska i den och den minskar varje dag osv men jag vill ändå inte rida henne mer än i skritt med tanke på vad veterinären rekomenderade .

2010-02-03 @ 15:01:13
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

sv; Jäpp, båda ponnisarna ska med :)

Jo visst det kan jag försöka göra :D

2010-02-03 @ 15:29:03
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Maria - livet i Milano ☆

åh vad jobbigt! :(



jag bor i italien, så jag lär mig av att bo, och så här jag italienskalektioner i skolan

2010-02-03 @ 15:49:20
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv; Haha det tyckte nog jag också första gången :D haha!



Javisst lägger till dej nu :D

2010-02-03 @ 16:01:37
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

Oj, det va från mej x)

2010-02-03 @ 16:01:54
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

sv; Härligt :D



Det är ett ridtäcke :) ganska dålig bild men haha. köpt från http://exklusiv.se

2010-02-03 @ 16:16:32
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Elin

SV: Min faster är massör så jag har lärt mig från henne, tänkte faktiskt skriva ett inlägg ngn gång hur jag masserar :)

2010-02-03 @ 16:16:34
URL: http://elinpamlin.blogg.se/
Postat av: Sandra - Keep It Natural

Hon som tog trodde de va till hennes medryttarhäst. Nu får jag hoppas att jag får tillbaka de bara..

2010-02-03 @ 16:18:51
URL: http://velepa.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Oj vad jobbigt att få reda på att han kanske aldrig blivit kollad innan! Nu blev jag lite orolig själv. Min kille ska ha blivit kollad i somras men nu vet jag inte om jag vågar lita på det. Hoppas det ordnar upp sig och hans mun blir bra igen om några år :)

2010-02-03 @ 18:13:29
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Erika

Hej! Oj vad snett, konstigt att det kan bli så.

Jag tog iallafall med Kalle till en klinik med tandläkare, kanske år 2001 :).

Ha det bra!

2010-02-04 @ 12:02:28
Postat av: emelie

tänderna kollades! Hösten 2006!

Ingen som sa något om det då!

Raspade tänderna!

2010-02-05 @ 09:26:59
Postat av: Anonym

tänderna kollades! Hösten 2006!

Ingen som sa något om det då!

Raspade tänderna!

2010-02-05 @ 09:27:13

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0