dagens tema: TRICKTRÄNING!

har ni kört trickträning nån gång eller? jag ska erkänna att när jag först fick tips om att pröva trickträning på kalle så var jag jättenegativ och tänkte ungefär att "det är inget som vanligt hästfolk håller på med" ungefär, fördomsfull som jag är! :P

anledningen till att jag första gången prövade trickträning var att jag hade stora problem med kalle då han var väldigt stressad och helt enkelt oridbar då han hade ALLDELES för mycket energi (dock pga stress) i kroppen som behövde komma ut så han inte visste var han skulle göra av sig själv. longering/tömkörning gick inte då han gjorde värsta bocksprången och kastade sig så man till slut tappade honom när han flög iväg i sken. :/

i alla fall, fick då tips om trickträning. visste ni att ett trickträningspass kan förbränna mer energi hos en häst en ett ridpass? detta beror på att hästen anstränger sig och får tänka mycket, vilket gör att den då förbränner energi. häftigt va? :D

trickträning handlar också om att skapa en bra kommunikation med sin häst!!

så sagt och gjort, vi gav oss in i trickträningsvärlden med alla andra "lustiga hästmänniskor". haha. så här i efterhand har jag ju dock märkt att FLERA "vanliga" hästfolk också håller på med trickträning. bara jag som var så skeptisk haha!

det finns en himla massa trick man kan lära en häst, och vissa hästar är lättare att lära än andra. jag började i alla fall med att lära kalle att lyfta på benen, 1 i taget då, när jag petade med spöet och sa hov. i början gick det inte alls bra. frambenen gick lättare och ena bakbenet. vänster bak var han dock lite seg med att lyfta :)

kalle & jag, när vi övat trickträning ca 10 gånger... :)

nu har vi i alla fall utvecklat oss så pass mkt att jag bara behöver knäppa med fingrarna vid benet och så lyfter han, min duktiga kalle :)

andra saker som jag vill att kalle ska lära sig är: spansk skritt, bugning... ja kanske nåt mer med!

vad tycker ni om trickträning? kommentera!!

och har ni något ni vill att jag ska skriva om i dagens tema, så skriv en kommentar om det också :) den som kommer med förslag blir också länkad!
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: annie

sv: tack! jag har haft honom sedan sommaren 2006 fast han har varit halt länge så det är väl bara ett par år jag ridit honom men nu är han bra :) imorn är debuten på den stora fast det är bara en pay-and-jump :) och jag hade tänkt att prova silikonbanden ikväll men jag har bara hört bra om dom!! :)

2010-02-06 @ 11:44:20
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: Frieda

Va duktig han e! =)

Det där vill jag lära Tryggve!



Lång kväll för dig alltså! Här blir det också middag hos svärföräldrar. =)



Rean är tom 14 februari. Jag är ju inget fan av deras täcken egentligen, bara våffeltäcket! =)



När är Gbg horse show? Jag har ingen koll! =)

2010-02-06 @ 11:50:41
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: sussi

va duktig han är.. :)

emelie håller ju på med trick på lille Maskot.

Han kan vinka å buga å ligga.. Ja tycker det är jätte spännande :)

Varför inte skriva om igångsättnig av häst som av nån anledning varit avställd. Finns ju väldigt många teorier om hur man går tillväga för att sas börja om med å bygga kondis på dem. Kanske kunde dina läsare maila in sina åsikter. :)

bara en idé men va vet ja ;)

2010-02-06 @ 12:14:04
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Karoline

Nej, vi brukar inte ha hela dagar. Men min sambo jobbar konstiga tider och söndagen är den dag som han vet att han kan hjälpa till på. Så därför valde vi att ta hela söndagar :)

Har du några pass?

2010-02-06 @ 12:31:39
URL: http://karoline.eak.nu
Postat av: linnea

nej det är inte så dyrt :) nej nästan aldrig

trick är jätteskoj! även om det bara är småsaker :)

2010-02-06 @ 13:17:28
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag hade trickträning av min kompis d-ponny som projektarbete i trean. Så himla kul när man ser att dom faktiskt lär sig!



Sv: Jag gick på Uddetorps naturbruksgymnasium i Skara och sen hade jag hästhållning-->trav som inriktning :)

Sjukt svårt att välja för det är två helt olika saker för mig, men ridningen är det som jag "alltid" har hållt på med så skulle jag vara tvungen att välja skulle det bli det :)

2010-02-06 @ 19:36:30
URL: http://mjuppi.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Åh vad duktiga ni är!



Min kille hade jättelite respekt för människor när han kom hit så vi har gjort en väldig massa ledar övningar och NH-övningar. Idag kan han backa bara man snuddar vi bogen, flytta sig för lätt tryck, han stannar när jag stannar, går alltid bakom mig m.m. Med all denna ledarträning kom inte bara respekt utan också tillgivenhet. Nu kan jag stå och gosa med honom i flera minuter och han är lika gosig själv.

Det enda han kan i trickträningsväg är att pussas på kommando. Gör jag ett pussljud så lyfter han genast på huvudet i precis lagom höjd så jag kan pussa honom på mulen. Söt-Tusse :)



Skulle vara väldigt kul att testa på tricktraining :D

2010-02-06 @ 19:38:05
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag tränar inga trick med min häst. Han har vistat tendenser i nedförsbacka av alla ställen för att börja gå spansk skritt och det är ingat jag vill ha fram eftersom jag är dressyr ryttare och det kan förstöra en del om hästen kan det när man sitter på ryggen. Hade en ridlärare på ridskolan som tävlade höga klasser i dressyr med sin häst.. Dock förlorade hon poäng när han la in spansk skritt i programmen ibland så hon ångrade att hon hade lärt honom det.



Jag är inte mycket för tricks o sånt tråkig som jag är :P Men det beror ju på vad man räknar som tricks o inte. Mitt mål är ju att min häst ska kunna stå lös i gången o där ska den stå still tills jag mer om annat. Men det är ju mer lydnad än tricks.. usch vilken tråkig människa jag måste låta som ler

2010-02-07 @ 00:52:07
URL: http://karisma.bloggagratis.se
Postat av: Jennie Orleifson

Vilken trevlig blogg!



Jag har jobbat en del med min häst och gjort många spännande upptäckter :)



Besök gärna min.



Mhv Jennie Orleifson

2010-08-20 @ 17:09:52
URL: http://passionofmine.blogg.se/
Postat av: A

fin blogg. :)

följa varandra med bloglovin?

2010-08-20 @ 17:25:05
URL: http://annnaaah.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0