dagens tema: MOCKNING!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

jag kom att tänka på det här med mockning: man ser så olika mockningar varje dag. vissa mockar noga, vissa har bädd & andra inte, vissa mockar snabbt o tar ut "det värsta" och andra mockar inte alls. det sistnämnda förstår jag inte alls.

en mening som verkligen fastnade i mitt huvud efter en teorilektion på alvesta ridklubb när jag var liten är nämligen: "boxen ska vara så ren att du själv inte har något emot att lägga dig i den" .

därför är jag också VÄLDIGT noggrann när jag mockar. när jag hade kalle i de två förra stallen var det många som säkert tyckte jag var helt knäpp. visst, jag är överpedantisk när det gäller kalles box. alla, verkligen ALLA, småpluttar ska ut. även små flisor. så det var inte ovanligt att jag stod och mockade i 1 timme varje dag :P men så var nog också min box den allra renaste sen också!

dock inget ont om att ha bädd. jag brukar själv ha bädd. MEN då måste man också fylla på med nytt fräscht spån innan det blir sunkigt!! samtidigt så måste man inte lägga in nytt spån varje dag för att det ska räknas som "rent", så länge spånen känns fräscht!


kalles box sommar 2009, nymålad och nytt spån i...

i nya stallet har jag faktiskt kunnat minska ner min mockningstid väldigt mycket. ibland kan jag faktiskt vara färdig på 10 minuter, även om det inte är så ofta. men under halvtimmen varje dag i alla fall. det gillar vi!

den minskade tiden beror inte på att jag börjar slarva. nej nej, tvärtom! den beror helt enkelt på att kalle trivs bra i sitt nya hem. han är ute länge om dagarna, han får lagom motion både i hagen och av mig, han får tillräckligt med mat så han inte går hungrig, och han får mat tillräckligt ofta. jag ser verkligen sån stor skillnad på honom nu jämfört med i förra stallet där han inte trivdes alls. han var hungrig, kunde inte göra av med sin energi ute, vilket gjorde honom stressad och oridbar. och boxen såg ut som om någon varit där med en gigantisk elvisp!


såhär kan min box se ut när jag mockat... :P inga pluttar alls men fräscht

nu för tiden ligger det prydliga högar längs bakre delen av boxen, vilket tyder på att kalle haft lugna nätter och att han varit harmonisk och mätt.

hur mockar ni? ;)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Amanda

okej :) vad kul. Jag fick ju lära mig köra på gymnasiet. Körde provlopp och grejer. Verkligen superkul!

2010-02-05 @ 22:56:55
URL: http://mjuppi.blogg.se/
Postat av: Frieda

Funkar kanon på både rakad och orakad häst! I love!!!! =)



Islänning kanske är det bästa ja... Fast de kostar ju lite om de är fina! =)

2010-02-05 @ 23:12:35
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: Elin

När jag mockar brukar jag vara väldigt noga oftast.

Men nu e jag bortskämd får mockat åt hästen.. Eller får o får. Jag betalar för den servicen :D



Men bra sagt det där med att det ska vara så rent att man inte själv har något emot o lägga sig där.

2010-02-06 @ 01:57:36
URL: http://karisma.bloggagratis.se
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

sv: ja faktiskt! Det är väl sista bilden man ser mest skillnad på honom tycker jag. Det är bara den han varit helt 100% igång på :)



Min går ju på lösdrift så det blir inte så mycket mockande :)

2010-02-06 @ 08:26:22
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Maria - livet i Milano ☆

ja någon vecka snö brukar det vara varje år

2010-02-06 @ 09:39:47
URL: http://fashionstars.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0