dagens tema: BETT!

har ni funderat någon gång på vilket bett ni använder och VARFÖR?

det finns såmånga olika sorters bett med olika finesser och utseenden. smala, tjocka, raka, delade, med kedja, utan kedja, i olika material, fasta ringar, rörliga ringar.

flera tränare säger att även om man har en häst som funkar bra på ett visst bett så är det bra att ibland variera sig. så man inte alltid rider på samma bett helt enkelt!

förr så skulle betten vara tjocka (för att vara så milda som möjligt) och de skulle vara så pass långa att de stack ut typ 1cm på varje sida om mungipan. vissa lever fortfarnade vidare på denna principen, trots att man med ny kunskap kommit fram till att det inte alls är det bästa för hästen.

nu har man nämligen kommit fram till att tjocka bett oftast inte ens får plats i hästens mun så det blir istället att de ligger och trycker i munnen och mot tänderna. detta betyder att man istället bör ha ganska smala bett som får plats ordentligt.

och angående längden så är det så många folk nuförtiden som rider med på tok för långa bett. jag rider nu kalle med bett som är 2 storlekar mindre än det som följde med honom, och det ligger stilla och är perfekt längd i hans mun :)

DET ÄR INTE MENINGEN ATT BETTET SKA VARA SÅ LÅNGT SÅ DU KAN DRA DET IGENOM MUNNEN SÅ DET KOMMER UT PÅ ANDRA SIDAN SOM VISSA HÄSTTANDLÄKARE SÄGER!

jag har nu 2 olika bett till kalleman. ett på hopptränset och ett på dressyrtränset. inga av betten är skarpa. det ena är ett tvådelat och det andra ett tredelat. båda med fasta ringar, för det gör att bettet ligger mer stilla i munnen, vilket kalle trivs väldigt bra med :)

den tränaren som först sa åt mig att ha 2 olika sorters bett och skifta mellan sa att jag behöver inte betsla upp, det är inte det som är grejjen. men använda 2 sorters bett för att variera. för skarpa bett behövs inte på min buse :)


dressyrbettet, ett tredelat med tungfrihet och fasta ringar



hoppbettet, tvådelat anatomiskt utformat med fasta ringar

JAG anser att behöver man betsla upp för att t.ex. kunna hoppa eller rida ut så är det vardagslydnaden och dressyren som inte fungerar. har du en häst som lyder på dressyrbanan ska du också göra övningar så att du får den att lyda lika bra i hoppning och vid uteritter också. håller ni med mig? ;)

sedan finns det ju också bett som borde förbjudas!! ett exempel är pessoabettet som var väldigt populärt i Sverige under mitten av 1990-talet. På engelska heter bettet pessoa-gag/3 ring-gag/Jumper-gag och de namnet passar mycket bättre för det ÄR ett gag-bett!



pessoabettet fungerar som så att när du tar i tygeln så dras mundelen upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt. detta får som följd att det trycker i nacken (pga att sidostyckena spänns) och för att komma undan trycket vill hästen sänka huvudet. samtidigt trycks pessoabettet upp i gommen på hästen och uppåt mot hästens tänder, vilket medför att hästen vill höja huvudet. alltså: BETTET GER DUBBLA SIGNALER!! och eftersom bettet inte har någon kedja så finns det inget som stoppar och bettet dras upp i mungipan, vilket kan resultera i sår och tryckskador!

bettet kommer därmed få hästen att försöka komma undan dess verkan och hästen kröker då på nacken!

andra alternativ till bett är ju att köra bettlöst, jag har själv aldrig ridit bettlöst (förutom med grimma och grimskaft på min gamla islänning haha!) men har man en häst som inte trivs med sitt bett tycker jag att bettlöst är ett alternativ som verkligen är värt att testa!


hackamore, ett alternativ till bettlöst!


var försiktig med att betsla upp! tänk på att ett skarpare bett kan stjälpa mer än hjälpa om DU inte vet hur du ska rida med det! en för stark hand och ett för skarpt bett kan aldrig förbättra något!



till sist; ett väl tillpassat bett är lika viktigt som en väl tillpassad sadel!

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

sv: ja precis!



Haha, vart bor du då? Tack så jättemycket!

Ja, jag såg det efter jag laddat upp bilderna, haha. Lite komiskt!



Min hade också ett två strl för stort bett när han kom hit. Nu har han ett tredelat som passar perfekt och ett rakt som är lite långt. Men det gör oftast inget på raka bett iom att de är så stadiga som de är :)

2010-02-07 @ 13:11:08
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

tack :D ja jag rider nästan alltid 2 klasser. I alla fall när jag rider dressyr, men väldigt ofta när jag hoppar med :)

2010-02-07 @ 13:12:32
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Ronda.blogg.se- Just nu tävling; Vinn Schockemöhleschabrak sponsrat av Stockholm Hästbutik!

Sv: Haha ja, det blev samma ämne :P Vi skrev iallafall om olika saker ^^ Jo precis, Sprenger betten är av ett annat material :)

2010-02-07 @ 14:56:26
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

sv: ja verkligen!



Haha, inte riktigt! Jag bor i Närke (örebro).



När jag höll på att sätta igång min pålle var han ganska stark och fick reda på att raka bett ofta funkade bra på lite starka hästar. Provade det och efter bara några gånger var han som en annan häst. Lyssnade jättebra och trivdes (förmodligen eftersom det är så stadigt). Nu går han bra på både tredelade och raka och jag varierar ganska ofta så han ska kunna gå med båda utan problem :)

2010-02-07 @ 14:58:03
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: sussi

hmm...

d har ändrat lite i datumen som ja först gav dig tror ja iaf när det gäller hoppn.. TROR att d e 14mars som gäller för hopp nu ist för 28 som va sagt först.

ang bett så har ja oxå 2 olika..

ett vanligt ganska smalt 2 delat som är d ja mest rider på å ett mkt tunnt 3 delat (e ett bridongbett faktiskt) som ja tömmar på. Fast ibland växlar ja dessa 2... Å så rider ja ibland på kandaret, både i skogen å på banan.. :)

tror inte riktigt på det här med å betsla upp heller om man har problem är det ju i 1a hand god ridning man ska lösa dem med.. ;)

å ett bett skadar ju aldrig en häst det är det ju ryttarens hand som gör..

Hörde en gång något som ja tyckte va talande.. En gammal tränare som ja hade sa angående kandaret att..

Ett kandar i fel ryttares händer är som ett rakblad i en apas händer..

Stämmer lr hur :)

2010-02-07 @ 18:13:43
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Frieda

Haha, tack, ja han är söt Tryggve! En riktig charmknutte som ser till att alla matar honom med diverse godsaker! =)



Åh, då skulle man ju vilja åka ner till bg, nästa år kanske! Problemet är bara att jag får lite paniknär det är så mycket folk som det är i Annexet på Globen... Folk bara går och trängs. Obehagligt!



Bra inlägg om bett! Jag resonerar likadant!

Ytterligare ett bett som felanvänds enligt mig,

är pelham, tyvärr rider många på det som inte är tillräckligt duktiga för att göra det!



Bytte också ner 2 cm när jag köpte Tryggve...

2010-02-07 @ 19:23:16
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: Elin

Ja spån är ju det jag gillar bäst gillar när det är ljust o fräscht. Nackdelen är lukten som medkommer när dom kissat ibland. Men nu är det ju torv som dom har i nya stallet och det funkar ju helt okej det med för min del :)



Angående din fråga om bett så håller jag inte riktigt med om lydnaden och att betsla upp. Jag är en sån som betslar upp till pelham på min häst i skogen. Då han drar iväg som ett spjut med en bockrepa gärna många gånger när det är dags för galopp. Och jag vill indvika att sitta o ha en dragkamp med min häst för jag gillar inte att slita min häst i munnen. och jag vet att han har bra diciplin i övrigt men han är en häst som mer än gärna bockar och drar iväg i skogen pga glädjen han inte själv kan kontrollera. Och då har jag ett skarpare bett vilket gör att jag bara behöver ta extremt lite i honom för att han ska lyssna och då slipper vi dragkampen. Vilket jag ser som snällare.

Mitt pelham är rakt (och inte tvådelat för o vara ngt snällare)



Annars rider jag på 3 delade bett endast ett med fasta ringar o ett mer rörliga.. Samt ett rakt gummi bett som jag rider på då och då..

Han funkar best på 3-delade med fata ringar.

och jag gillar den typen av bett mest.



2 delat rider jag aldrig på o kommer aldrig göra i mitt liv igen tror jag. Gillar dom inte alls då jag tycker det stör för mycket då det bara kan delas på mitten och kan precis som pessoat gå upp i gomen på hästen.. Min häst visar EXTREMT stort missnöje mot 2 delade bett genom att genast backa o resa sig om man har det på honom. Han är en sådan som snabbt o lätt visar sina åsikter om han tycker något är jobbigt eller obehagligt.



oj blev ett långt svar :D

2010-02-07 @ 22:08:31
URL: http://karisma.bloggagratis.se
Postat av: Anna

Tandläkaren rekommenderade i höstas att vi skulle skaffa ett rakt bett med fasta ringar till Ettan att variera med. Jag växlar mellan det raka bettet och ett tredelat med rörliga ringar. Tycker det funkar jättebra!

2010-04-15 @ 13:13:47
URL: http://ariette.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0