dagens tema: ÄR STAMTAVLAN VIKTIG?

mitt tema idag handlar om huruvida hästens stam är viktig eller inte... :) för vissa betyder ju stammen ALLT. för mig har stammen till viss del betydelse, men jag ser ändå till INDIVIDEN!


min kalleman :)

det kan finnas hästar med kanonstam, verkligen perfekta hästar i alla led, men ändå blir det ingenting av hästen... samtidigt kan det finnas hästar med icke godkänd eller okänd stam som kan prestera minst lika bra som hästarna med bra stam!

visst, en bra stam ger ofta bättre förutsättningar att få en bra häst, det ska jag inte säga något om... men det FINNS hopp även om inte stammen är perfekt!

när jag och kalle är ute på tävlingar så kommer det alltid fram någon varje tävling och säger ungefär att jag har en trevlig häst och frågar vad det är för stam på kalle. när jag då börjar med att säga att kalles pappa inte är godkänd, så vill folk inte prata mer!


kalles pappa ecoloog

innan tänkte jag mycket som så, att de tycker helt plötsligt inte att kalle är trevlig längre, för han har inte godkänd stam! visst, det kan också vara så att det inte blir intressant att fråga mer då de troligen inte har koll på de icke godkända hingstarna... men ändå, NÅGOT mer kan man ju säga istället för att bara bli tyst och titta bort :P


kalles farfar voltaire

kalles pappa är inte godkänd, i alla fall inte i aveln i Sverige. dock kanske han är godkänd i holland, det vet jag inte. enligt blup.se är kalle den enda avkomman. det behöver ju inte innebära att han är den enda avkomman helt och hållet, det betyder bara att han är enda avkomman registrerad i asvh.

men jag tycker inte kalle är mindre bra för det!! för kalles pappa var (är?) ingen dålig häst. han tävlades i svår hoppning med eric van der vleuten, så en hel del kapacitet finns i kalles pappa ändå! :)


eric van der vleuten

jag anser att ; man behöver inte ha godkänd stam för att prestera!

vad tycker ni? är stamtavlan viktigast? :)
bryr ni er om stammen när ni kollar hästar?
(jag kollar givetvis stammen om den står med, men skulle jag hitta en kanonhäst med okänd stam skulle jag inte backa på grund av det!)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: jenny

För mig är temperamentet och användbarheten så mycket viktigare än stammen, hellre en trevlig ridhäst med okänd stam än en otrevlig ridhäst med bra stam. Dock hade jag nog inte valt att avla vidare på en häst utan stam eftersom man inte kan veta vad som ligger bakom. Inte presentationsmässigt utan skade, sjukdoms, temperaments-mässigt. När man köper avelshäst så vill man ju ha en med stam för att veta just sådana saker, om man däremot köper en ren ridhäst så tycker jag att stammen kan kvitta.

2010-02-17 @ 16:53:26
URL: http://jjennnyys.blogg.se/
Postat av: Ina Jacobsen

Ingen va mina tre hästar har någon känd stam. Eftersom jag ej sattsar på att ställa ut dem så har stammen ingen betydelse för mig. De är fina små pållar i alla fall ;)



ha de gott

2010-02-17 @ 17:37:52
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Antar att du är hoppryttare? :P Såg dig på Lindas blogg (www.lindagustafssoon.blogg.se)

KOlla gärna in min :)

2010-02-17 @ 18:05:13
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag tycker inte att stamtavlan enligt mig har någon alls betydelse. Ena hästen jag har Skrutten han är efter hingsten som vann elitloppet 2009 i travet. Och Skrutten kan inte med tekniken om trav så jag skiter fullständigt i stamtavlan :)

2010-02-17 @ 19:56:49
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Thilda

en stamtavla är rätt bra tycker ja :)

2010-02-17 @ 20:47:39
URL: http://mathiildaniilssson.blogg.se/
Postat av: Elin

För mig är inte stammen viktigt alls.

Mitt halvblod är från tyskland med okänd härstammning..

Och nästa häst som kommer köpas så kommer jag inte titta på stammen då jag hellre ser till hur lynnet är på hästen.



Visst kan stammen betyda mycket på ett sätt. Men jag tror man måste se till individen och dess kapacitet. För stammen kan inte avgöra hur långt en häst ska gå.

Om man tittar på tex ridskolehästarna vi har på ridskolan där jag växt upp så är till o med vissa av dom riktigt toppstammade men är inte över drivet bra så dom skulle nå dom högsta klasserna.



så jag tror inte stammen är så viktigt.

Men de flesta halvbloden idag är av väldigt bra stam tycker jag eftersom många vill avla med bra hingstar och bra ston.

Det dom däremot inte tänker på när dom avlar alla gånger är att stoets kvaliter ska passa hingestens utan dom tar bara en hingst som är bra eller snygg och tänker inte allt annat runt om.



Nu är jag igång med novellskrivandet igen som dessutom blev lite invecklat och kgrånglit o jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det egentligen D:

2010-02-17 @ 21:17:45
URL: http://karisma.bloggagratis.se
Postat av: AnnSofie

Det vitigaste för mig är att hästen/hästarna jag väljer för avel är trevliga hästar med fina temprament & bra egenskaper.

Har ett dräktigt sto nu med en hingst som aldrig hann bli godkänd. Men mig kvittar det. Han är ju en pojke full med kapacitet ändå plus att han är en härlig häst med mycket bra sidor.

& vad jag vet så går 80% av mamman till fölet, så den vi borde titta lite extra på är nog mamman ändå :)



Din Kalle ser kanonfin ut :)

2010-02-17 @ 21:23:19
URL: http://annsofielina.blogg.se/
Postat av: Frieda

Tryggves morfar är Ideal du Gazeau, så inom travet så har han ju fin stam! Det roliga är dock att Ideal du Gazeau hästarna brukar bli fina hopphästar. Men jag skiter fullkomligt i stammen. Många hästar man träffar på har ju superfin stam, men de är inte hanterbara, då känns det ju som att det kvittar.



2010-02-17 @ 22:14:49
URL: http://gaaaalet.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0