dag 2 – min första häst

okej, då ska jag presentera min första häst. dock har jag aldrig haft en häst som varit MIN på pappret. haft en del foderhästar genom åren och varit medryttare på flera hästar samt haft hästar som jag kunnat betrakta helt som mina, bara det att jag inte betalat nåt :P

så idag kommer jag berätta om hästen jag hade som min egen i 5 års tid och som fick mig att verkligen ÄLSKA hästeriet men också fick mig att helt sluta med hästarna i några år.

hästen är lilla dusen, eller tvistur som han egentligen heter. han stod i ett mindre stall några hundra meter från ridskolan jag red på som liten. en kompis till mig var i det stallet och hjälpte till med tvisturs mamma och ägaren hade frågat efter nån som kunde ta sig an tvistur och hon frågade då mig! och så blev det!



tvistur är alltså en islandshäst, som mäter 134 cm i manken. han stod i ett stall med 4 boxar, där även hans mamma och halvlillebror bodde. plus en annan medryttarhäst till mig.

när jag började rida honom var han 7 år och kunde inte mycket alls faktiskt. han var femgångare men när man red fanns det i stort sett bara 2 gångarter; skritt och grisepass.



men med flera år av träning, jobb och slit och svett och tårar så blev han faktiskt en otroligt trevlig liten häst. vi gjorde allt tillsammans! och han var lika positiv till allt! vad det än var som gällde så var öronen spetsade och energin i topp! och energin tog aldrig slut... vi kunde rida långrundor på flera timmar och han "sa" ändå sen ; kom igen, lite till!

jag hade honom alltså helt som min egen. det var bara jag som red honom, jag som mockade och fixade hans mat... ja, han var liksom "min".

vi brukade hoppa ganska mycket och var även med i några klubbhoppningar. han älskade det och var faktiskt ritkigt duktig! och alla titthinder gick att hoppa utan problem, muren hoppade han utan att blinka.



det blev också en hel del dressyr för oss och tillsammans lärde vi oss skänkelvikningar, sluta, öppna, galoppombyten i varannat steg, och påbörjade galopp-piruetter. han var riktigt snygg att titta på för han var ett riktigt liten muskelpaket! vi tävlade några klubbdressyrer också, och folk skrattade åt oss när vi kom till tävlingsplatsen. vad skulle en liten islandshäst kunna göra mot de fina dressyrponnyerna? tji fick dom när vi vann de flesta starterna!

tvistur var också inkörd så det var ofta vi var ute och körde med rockarden. tyvärr fanns det inte så bra vägar att köra på runt stallet så vi var mest ute i villaområdena. men han var så cool och brydde sig inte alls om skrikande barn, skällande hundar, gräsklippare, folk som piskade mattor. ja allt kunde vi stöta på och han bara gick vidare. han var en klippa!

under de åren jag hade tvistur var han min allra bästa vän. det var han jag sökte tröst hos, han var så otroligt viktig i mitt liv. därför blev jag förstås också helt förstörd när ägaren skulle flytta och sälja hästarna...



jag var då 17 år, gick på gymnasiet och hade ingen som helst möjlighet att köpa loss honom. jag var förkrossad. det fanns ingen annan häst som honom, så jag la av med hästarna helt. inget skulle någonsin bli så bra igen...

året var 2002, och tvistur var 12 år.

(tvistur åkte då till ett stall på öland som förmedlar islandshästar samt föder upp. och där är han än idag, de har köpt loss honom. han är triangelmärkt då han blev skadad efter att ha varit hos dom i några månader. och skadan läkte aldrig.. nu går han med sin flock med islandshästar på flera flera flera hektar och bara njuter av att vara häst. men jag tänker på honom varje dag...)


tvistur på öland, inne i lösdriften...

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Matilda&Vicky

Naw gud så söt =D

2010-12-29 @ 15:35:15
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Olivia Gustavsson

vad jätte söt den var!

2010-12-29 @ 22:01:46
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/
Postat av: Erika

gud så söt :D

2010-12-30 @ 19:12:48
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0