någon sadelkunnig läsare här kanske?

jag är på jakt efter en ny dressyrsadel till kalleman. han växte tyvärr ur den jag hade innan så den har jag nu sålt...

och han är en riktig klurig pålle att hitta sadel till, suck! har provat sååå många sadlar...

tänkte om nån som läser bloggen kanske kan komma med något tips? :D vad som kan vara värt att prova helt enkelt... kanske nån som har häst med liknande rygg?

lite om ryggen:

* lååååång hög manke
* stora bogblad
* skulle säga relativt rak rygg som sluttar upp mot korset
* kanske något takformad rygg, han är ej bred över ryggen!






den sadeln jag sålde var en olympic jessica. den låg väldigt bra vid manke och över rygg men blev för tajt över bogbladen, så han ville inte röra sig korrekt med den! :/

jag har hittills provat ett 20-tal sadlar. den enda som hittills har passat kalle var en äldre albion legend strl M i bomvidd. dock var denna sadeln dels inte till salu, och dels så passade den inte mig ALLS! jag behöver en DJUP sadel som verkligen får ner mig och håller kvar mig där!

provade också en kieffer master (också äldre modell) , en "etta" som folk sa, vet dock inte vad det innebär! denna sadeln var KANON för mig. väldigt djup och jag kom ner ordentligt. den tryckte inte på bogbladen men kom dock väldigt nära manken... osäker om den tryckte lite längre in på manken. dock visade inte kalle något obehag av den!

sååå. nu vill jag ha tips på vad som kan passa min herre!! kanske kieffer master passar men i annan bomvidd? eller en "tvåa" vad nu det var? :D eller är det helt fel märke kanske??

kom med tiiiips!
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Sveriges tredje största hästblogg!

Tyvärr är jag jättedålig på sadlar :/



SV: Hoppningen väljer jag då. Eftersom hannär jag köpte honom utan att ordentligt kunna galoppen kunde hoppa banor på 130 cm. :)

2010-04-02 @ 23:44:23
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Jenny

SV: Mynta som i Helena Lundbäcks häst?!;)=

2010-04-03 @ 00:31:01
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Emily

Hoppas du hittar en sadel som passar, det är en djungel.

Jag ska ju så småningom med ut i den igen, har ju bara en tillfällig sadel nu eller vad man ska säga, han har ju inga direkta ryggmuskler än men när de kommit och alla andra för den delen. :P så är det dags att byta igen. :) Då blir det en som är mer åt dressyrhållet då jag gärna hamnar i stolssits i den sadel jag har nu (den är rätt lång och inte så djup och jag är så liten om rumpan XD) men den passar bra på honom just nu. :)

2010-04-03 @ 09:17:42
URL: http://emiiily.blogspot.com
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Haha jaaa, jag vet.. men å andra sidan finns det så mycket konstiga ideér om allt nu för tiden så skulle inte förvåna mig om man ska börja mäta hästen vid svansfästet :P



Har tyvärr missat öppettiden, vaknade inte av klockan ;P får hoppas det inte är så mycket folk där nu iallafall! :)



Jag är rätt dålig på det där med sadlar.. jag kan ju se & känna om sadeln ligger dåligt, men jag kan inte berätta varför.. typ :P haha

2010-04-03 @ 10:54:58
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Julia

Jag har en Wintec allround på min häst som har väldigt hög manke. Dom Wintec jag har provat har alltid legat bra öven manken iaf, vet dock inte hur dom ligger vid bogbladen om dom har stora bogblad :) Men kan ju vara värt att kolla iaf ? :)



Jättebra blogg för övrigt :)

2010-04-03 @ 13:51:54
URL: http://entin.blogg.se/
Postat av: sussi

kan ju säga att ja inte avundas dig :S

får hoppas att du hittar nått som passar. Har du kollat blocket, brukar alltid ligga en massa sadlar ute där :P

2010-04-03 @ 14:18:14
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Tove - Ridsport, foto och vardagsliv

Har också riktigt svårt att hitta sadlar :/ Har bara en hoppsadel nu, vet inte hur många sadlar vi provade innan...

London har hög manke och smal rygg, oftast får hans manke inte riktigt plats...

Men lycka till med sadelletandet :)

2010-04-03 @ 15:39:18
URL: http://londoninmyheart.blogg.se/
Postat av: jenny

åk till en sadelprovare med honom så får du nog en hel del förslag på vad du kan lägga på han :) eller har du vart där kanske redan ?!:)

2010-04-04 @ 22:16:26
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: malin

kanske åka till en sån som gör en sadel efter din häst? :)

2010-04-05 @ 21:09:00
URL: http://malinsko.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0