FRÅGESTUND-SVAREN!

sådär, nu är det då dags att publicera svaren på frågorna jag fick under frågestunden! blev en del frågor, men hoppas på ÄNNU fler till nästa frågestund :)

då kör vi igång!

fråga från sussi: 
ang. förra inlägget så kan ja ju passa på å fråga då..
hur nervös blir du eg. kan du beskriva ;)

Svar: haha jaaa. jag blir helt galet tok-nervös när jag ska tävla! jag kan inte äta och vandrar mest bara omkring och gör ingenting. egentligen är det inte själva tävlingen jag är nervös för! det första jag är nervös för är att inte få in kalle i transporten så man ska bli sen och bli tvungen att stressa. och det andra jag är nervös för är hur kalle ska bete sig på framridningen. det är ju i stort sett ALLTID full rodeo på framridningen :/ jag blir oftast ganska tyst när jag är nervös och samtidigt väldigt lättirriterad! men jag jobbar på det :)

fråga från hilea:
Hur gammal är din polle?

Svar: Kalle är 17 år, fyller 18 den 15 maj! :) Dock beter han sig och känns verkligen inte som det. De som inte vet brukar gissa på allt mellan 5 (!!!) och typ 12.

fråga från EmbLeM:
Brukar du linda din häst under nätterna eller efter en hård träning/tävling?

Svar: Jag brukar inte ofta linda Kalles ben. Han har väldigt rena ben och brukar inte bli tjock i dom! När han hade boxvila hade han dock stödbandage på nätterna.

fråga från sara:
1. vad red du för hästar innan kalle?
2. I vilka klasser har du tävlat i som högst?
3. Vad är ditt bästa / sämsta minne tillsammans med hästar?

Svar: 1. Oj, det är så många. Den senaste av dom var ett halvblodssto, dressyrinriktning. Väldigt trevlig häst men lite för liten för min smak, ca 160 cm hög. Och innan dess hade jag lite uppehåll. Före det var det min islandshäst som jag tävlade dressyr och hoppning med plus ett halvblod/fullblods-sto som hade otroligt trevliga gångarter!

2. Hittills har det blivit upp till och med LA:3 i dressyr och 1 meter i hoppningen! Min häst har dock gått 130-hoppningar med tidigare ägare.

3. Bästa minne... Svårt faktiskt! Det finns så himla många! Men dagen när jag hämtade Kalle var förstås speciell! Och när vi fick vår första placering. Helgens tävling var också väldigt speciell! Plus dagen när vi flyttade Kalle till nuvarande stallet, att få se hans lycka återvända var magiskt!
Sämsta minne måste vara den dagen då min lilla islänning åkte ifrån mig till nya ägaren. Jag har nog aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv!

fråga från malin:
1. var är ditt bästa tips för en tjock häst?
2. vad är ditt bästa/starkaste hästminne? :)

Svar: 1. har man en tjock häst så får man tänka på att det inte är grovfodret (hö,hösilage) man ska minska på. ta bort kraftfodret i första hand, det är det som gör hästen tjock! med min islänning, som hade tendenser att bli väldigt tjock så motionerade jag honom 2 gånger per dag. detta kanske inte alltid är möjligt men på sommaren när han fick sin stooora mage så gjorde jag så! :)

2. Lite samma som en fråga här ovanför. Men om jag ska välja ett så är det den dagen jag fick veta att Kalle skulle bli min och jag hämtade honom... Lyckan var total!

fråga från Anna:
1. Rider du Kalle nåt på kandar?
2. Vad är Kalles styrkor och svagheter i dressyr?

Svar: 1. Jag har aldrig provat rida Kalle på kandar. Ska dock prova det :) Och funkar det och jag tycker det är kul så ska jag inhandla ett :)

2. Styrkorna Kalle har i dressyren är skritt och galopparbetena. Han har en bra skritt med bra övertramp. Galoppen är rund och lätt att både samla och öka. Den förvända galoppen är stabil! Vår största svaghet är mellantraven. Vi jobbar stenhårt på den och den har verkligen blivit bättre. Men det handlar mycket om jobbet från min sida, har inte riktigt fått kläm på den ännu! Kalle behöver mkt stöd och hjälp! :)

fråga från Sara:
Hopprekord ? :)

Svar: Med ponny 110 cm (C-ponny). Med min islänning: 85 cm . Och med stor häst: 125 cm

fråga från lovisa:
1. Hur gammal är du?
2. Och äger du kalle än?:)

Svar: 1. Jag är 25 år! :) och inte 17 som pojkvännens kompisar gissade, haha!

2. Nej, jag äger inte Kalle än... men snart hoppas jag, det är ju ett av mina mål för året att bli hans ägare! Har ju haft honom på foder nu i 3 år.

fråga från Matilda:
Vilken ras är Kalle?

Svar: Kalle är ett holländskt halvblod, även kallat KWPN.

fråga från Freddi:
1. Hur "hittade" du och Kalle varandra?
2. Vad var din första känsla när du satt upp på honom första gången? :)

Svar: 1. Det var egentligen min kompis som hittade Kalle först. Vi hade pratat länge om att skaffa hästar igen och hon hade då hittat en ponny redan. Och satt istället och letade häst till mig! Och så hittade hon Kalles annons. Det var ingen bild i annonsen och stod ungefär att Kalle var en häst med mycket kvar att ge som gillade både banan och skogen, att han var snäll osv. Jag tyckte först inte det lät så kul, i mitt huvud målade jag upp en bild på en riktig skogsmulle-häst. Men det stämde ju inte alls :)

2. Första känslan när jag satt upp var faktiskt WOW! Han var så otroligt mjuk och lätt för hjälperna. Och hade sån himla energi och massa bus i ögonen! Jag föll pladask och avbokade de andra 2 provridningarna jag skulle åkt på samma vecka. För jag SKULLE ha Kalle helt enkelt!

fråga från Sara Jansson:
1. Har du tävlat någon annan häst än Kalle?
2. Hur högt har du tävlat? :)

Svar: 1. Innan jag skaffade Kalle så red jag ett dressyrsto, tävlade dock inte med henne fastän jag fick. Men hade då inte riktigt lusten. Så hade inte tävlat på flera år! Den hästen som jag tävlade sist innan Kalle var ju min islänning! :) Honom tävlade jag hoppning och dressyr med!

2. i hoppning har jag startat 1 m!

fråga från Mina:
1. Har du några tävlingar inplanerade? :)
2. Har du något favoritmärke på utrustning?
3. Hur ser Kalles foderstat ut? :D

Svar: 1. Vi tävlade ju dressyr nu i helgen. Nästa tävling vi har är en klubbhoppning 1 maj och en lokal hoppning 2 maj, om allt går som planerat :)

2. Jag har faktiskt inget direkt favoritmärke om jag ska vara ärlig :) Är ingen märkesnörd! Däremot är jag starkt beroende av vissa färger. Jag älskar brunt i alla nyanser och även grått!!

3. Kalle äter analyserat hösilage och han har en uträknad foderstat. I år under stallperioden har han ätit 13 kg hösilage, lite halm som extra tugg, 1kg lucern, 0,5 kg betfor, gurkmeja och tokosel. det är viktigt att väga ALLT foder!!! även kraftfodret, minst lika viktigt!

fråga från alc:
Vars hittade du Kalle? Hur kom du i kontakt med honom och började med honom? :)

Svar: Fått en fråga om detta men, han hittades via en annons på Blocket. Utan bild och lät väl inte alls som något för mig i annonsen... Stod liksom att Kalle var en häst med mycket att ge, som gillar att gå i skogen och så. Men jag svarade på annonsen ändå. Ägaren hade fått mer än 100 (!!) svar och valde sedan ut ca 7st tror jag hon sa som fick komma och provrida. Jag var en av dom! Jag provred honom 3 gånger, var en tjej till som hon velade med, men hon fick inte komma och provrida igen för ägaren valde mig! hon var också uppe här i småland och kollade på stallet Kalle skulle bo i :) Jag hämtade hem honom ungefär 1 månad efter sista provridningen. Detta var i maj 2007.

fråga från Linn:
Hur många läsare har du om dagen??!

Svar: Oj, det varierar en del. Men 100 per dag! :) Tycker det är rättså okej även om jag önskar fler hittade hit hihi!

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Louise

Jo men jag suger på dressyr men ska köra lite tempoväxlingar och så blire lydnads övning m.m.

Han är ett varmblod :D

2010-04-19 @ 22:33:56
URL: http://riverochjag.blogg.se/
Postat av: Sara

Sv1; haha tydligen, tjejer är som dom är!haha.

Jadu, det varierar, men när det är sol och varmt så runt 15 + ungefär i solen. Sen någondag har det vart 20 + men då var det varmaste tiden på dagen med ;)



Men idag var det bara runt 10 +, blåste kallt :(



Hur är det hos dig då? :)



Sv; Okej vad roligt, ska ta och kika på alla svaren!:)



Ja jag tycker om ordning, städar nog varannan dag i stallet haha!:D

2010-04-19 @ 22:36:45
URL: http://hastbloggeen.blogg.se/
Postat av: Anna

Stackars Oden har fortfarande mystisk feber! Stoll är feberfri men fortfarande väldigt snorig. Ettan är dock hur pigg & fräsch som helst! =)

2010-04-19 @ 22:49:20
URL: http://ariette.blogg.se/
Postat av: Sara Jansson

sv; Tack :) Ja hon fyller 20 i maj. Jo hon tävlar hoppning hon också :)

2010-04-19 @ 22:55:32
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: AnnSofie

Kul det var att läsa alla svaren :)



Jo väntan känns verkligen oändlig, helt rätt ord på det.

2010-04-19 @ 23:09:05
URL: http://annsofielina.blogg.se/
Postat av: M L I

sv: ja det var väldigt uppskattat av min häst :) haha!

2010-04-19 @ 23:45:14
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: linnea

haha du är ju galen!



jadu, jag vet inte ens om man får skjuta rävar :P det är ju inte första gången den är på hönorna. problemet är ju att den är så himla "tam" med, jag har varit bara några meter ifrån den.. så den stryker ju omkring rätt fritt om man säger så.

2010-04-20 @ 00:27:16
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: N

Sv: Jaa, det va sjukt kul :D Blackie dampade sönder helt å visste inte va han skulle ta vägen så han backa in i skogen men det syns inte på filmen ;D

2010-04-20 @ 07:46:29
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Karoline

I vår grupp var vi 8 st och vi körde 2 x 1,5 h.

Det var så kul och väldigt nyttigt.



Övningarna som jag uppskattade mest var nog flytta baken och bogen, känns som att vi kan ha nytta med den och kanske kan jag få Odessa lite smidigare :)



Kul med alla frågorna, tycker om at läsa svaren i frågestunder, man får alltid redan på så mycket nytt om personen :)

2010-04-20 @ 08:10:03
URL: http://karoline.eak.nu
Postat av: Susanna

Åh, vad bra med en till säsong! :)

Hoppas det kommer inom kort, hehe :P

2010-04-20 @ 08:12:11
URL: http://susanna1987.blogg.se/
Postat av: Matilda

Tack för svaret =)



sv: okej, jo det är ju könt att har de ute, slippa mocka och så =P

2010-04-20 @ 08:12:57
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: sussi

kul frågor du fått, läsvärt blev d :)

2010-04-20 @ 14:59:38
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Lovisa

sv; haha 17?:P det är bara 1 år äldre än mig ju!!



OKej, vi får hoppas att du köper honom då! Men får du det för ägarna?:)

2010-04-20 @ 19:15:23
URL: http://puissance.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0