dagens tema: SOMMAR & INSEKTER!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

nu är det snart dags för sommarbete och många insekter har redan börjat komma. i småland surrar en del flugor och det är humlor överallt. några har redan plockat de första fästingarna på sina hästar.


kalle & amigo, sommaren 2008

sommaren i all ära, men isekterna hade både jag och säkert alla hästar gärna sluppit! knott, fästingar, mygg, getingar, bromsar. alla är de insekter som kan ställa till besvär för våra fyrbenta vänner!

i år befarar man ju att det ska bli rekordmånga fästingar dessutom, för att snön har varit som ett "täcke" på fästingarna så inte så många har dött. usch och tvi, gillar verkligen INTE de där krypen!


kalle o bella ogillar insekterna 2009

bäst hade ju varit om man bodde på öland där inga knott finns, där hade nog kalle trivts som fisken i vattnet.

vissa hästar verkar ju också dra till sig mer insekter än andra. vissa hästar får fler fästingar än andra också till exempel. i somras till exempel, kunde helena plocka 20 fästingar varje dag på bella. medan kalle kanske hade 2-3 stycken om ens det. så det är nog olika slags blod som lockar de där äckliga krypen!! däremot hade kalle lite besvär av knotten!


kalle gillar inte insekterna alls ;) 2009

för att lindra kan man ju ha täcken på hästarna. jag är dock lite "emot" det med täcken på somrarna för solens strålar är så pass nyttiga för hästhuden. hade jag dock haft en extremt känslig häst hade den ju givetvis fått täcke!!

flughuvor kan också vara ett bra alternativ, så hästarna slipper insekterna, i ögonen och öronen. flugpannband kan också användas för att slippa insekter i ögonen.


kalle med flugpannband (och flugor) 2008

annars så finns det ju en uppsjö av insektsmedel. och alla ska ju vara det bästa alternativet!

några olika exempel:

SWITCH
1157
starkt medel som ska hålla insekterna borta i upp till 8 veckor, beroende på väderlek. ska funka på knott och fästingar!

RB 86

wpe72.jpg (7074 bytes)
starkt medel, 96 timmars karens. ska vara bra för betesgående hästar.

ABSORBINES ULTRA SHIELD

wpe73.jpg (5876 bytes)

detta insektsmedel ska hålla insekterna borta i upp till 14 dagar. ska funka på både stickande och bitande insekter, får inte användas på föl!

FYRA ESS-SALVA

en salva som är baserad på tjära. luktar illa och ska hålla insekterna på avstånd!

finns flera, flera andra medel. vissa är väldigt starka och andra är lite "skonsammare". ett medel från renons ska man dock vara försiktig med. det är så pass giftigt att till och med tillverkaren säger att hästarna inte får gå till livsmedelsproduktion om man använt sig av medlet på hästen!

ska du testa ett nytt medel på din häst: tänk på att göra den obligatoriska kontrollen först för att se om din häst tål medlet!! kalle fick till exempel en reaktion på switch, så det kan inte användas på honom. rb86 har vi använt mycket men i somras fick han allergisk reaktion på den också.

det jag själv kan rekommendera är ultra shielden! den är bra och räcker länge!! funkade superbra på kalle i somras...fyra ess-salvan har vi använt oss av i öronen. kalle har gått en del med flughuva men inte så mycket. han brukar på nått sätt få den att ligga för tajt kring ögonen så den skaver, och så får han infektion i ögat = inte bra! därför vill jag kunna undvika huvan :)

vill du prova att göra ett eget insektsmedel så kan du prova detta recept som jag jag hittade här .

0,5 l vinäger
1 l vatten
1 hel vitlök
1 kryddburk rosmarin


Skär vitlöken i bitar. Lägg alla ingredienser en kastrull och låt småputtra någon timme. Låt kallna i kylen ett dygn. Sila och fyll på med 1 liter vatten. Fyll på sprayflaska. Kan användas både på häst och hund.

jag har själv inte provat, men kanske ska göra det i år ;)

hur gör ni med era hästar sommartid? använder ni medel? isåfall vilket/vilka? huva eller inte?

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: linnea

haha hon verkar inte ta illa upp ;) vet inte riktigt hur hon fick det smeknamnet :P men hon har kallats det är bra tag tror jag ;)



hah det är ju typ de sötaste o mest ofarliga djur som finns. det värsta de gär är ju att rulla ihop sig :P



ang flugor o skit använder jag switch, hästsalva o nån spray som jag inte vet vad den heter ibland :P har ibland funderat på om han ska få ha flugtäcke när det är som värst men slagit bort tanken. det blir ju så pissigt om det regnar på det! har testat flughuva men den skaver lite på nosryggen o flugpannband känns ovärt eftersom han måste ha grimma i så fall :P

2010-04-29 @ 15:12:18
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Julia

Haha ja, är då glad att jag var så proppad med morfin hela tiden.. Sen minns jag inte speciellt mkt från tiden när jag var liten så ;)

haha.. Jag har minne som en guldfisk brukar jag få höra :)



Ja det var trevligt :)

2010-04-29 @ 16:45:08
URL: http://entin.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Usch på insekter! Pussan brukar vara okej med det där med fästingar. Förra året plockade jag ganska många några dagar i sträck, men det var pga (vad vi tror iaf) hon hade betat där ett fästingbo var :P i Pussan går inte med huva, hon har däremot blivit biten ögonen ngn gång så det var nära att hon fick något på sig, men det gick över :) Alltså går hon helt naken från allt, även grimma oftast. Men det där med medel måste man passa sig för. En häst är inte byggd för sådana grejor & egentligen förstår jag inte varför det finns att köpa så många medel. Pussans ägare gjorde en egen blandning med örter, vitlök & olja, vi smorde det under magen, halsen och där dem bits mest. Det funkade faktsikt + att det inte var en massa kemikalier! :) Jag ska försöka få henne att göra det till sommaren igen, det vore super =)

2010-04-29 @ 17:02:58
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Nu såg jag att det var ett recept som du har skrivit, låter bra =)

2010-04-29 @ 17:03:56
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: emelie

vad ska du göra i helgen då ? :))

2010-04-29 @ 17:05:44
URL: http://thelifebyemelie.blogg.se/
Postat av: Sara Jansson

sv; Jo dom är rätt små :) om du trycker på kategorin "Frågor" och scrollar ner lite kan du se bild på våra :)



Jag tränar vanligtvis en dag i veckan, och det varierar med en eller två hästar. Och eftersom jag har tre hästar så betyder det att jag hopptränar mina hästar väldigt lite egentligen. Men tävlar rätt mycket så tycker inte det behövs :)

2010-04-29 @ 18:54:20
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

sv: jag tycker det går litte bättre barbacka (de gånger jag vågat prova). Det blir väl inte lika kliigt på så stor yta då antar jag. verkligen skönt att det börjar ge sig! :D



Usch, jag mår riktigt dåligt nu när hästarna börjar vifta på svansarna och skaka på huvudena. Blir snart på med flugpannbandena och flugmedlen antar jag. Det är det värsta med sommaren, alla småkryp!

2010-04-29 @ 19:15:00
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Matilda

Härliga bilder =)

2010-04-29 @ 21:27:48
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Sara

Bra inlägg!:)

Sv; Jaa det verkar som det!:D

Tack, kul att du gillade det!:D

2010-04-29 @ 21:46:32
URL: http://hastbloggeen.blogg.se/
Postat av: emma

sv: ,am kan ju hoppas på det! ska bara hitta svaret ;)



jo, jag gillardet citatet :D



på sommaren har jag bara vanligt myggmedlen som jag sprayar på dagligen, brukar blanda själv, och sen hästsalvan där de behövs :)

2010-04-29 @ 21:46:37
URL: http://grahast.blogg.se/
Postat av: Anna

Haha, ja Oden är söt, men inte en häst i Ettans smak riktigt!



Fy för alla insekter... Ettan har flughuva eller flugpannband. Kanske att de hade nåt medel i somras. Minns inte riktigt!

2010-04-29 @ 23:05:41
URL: http://ariette.blogg.se/
Postat av: Helena

Svar: Haha, tur att man bor i norrland och slipper fästingarna! Jag har aldrig någonsin hittat en fästing på en häst ;)

2010-04-30 @ 09:27:52
URL: http://travgalen.se
Postat av: sara

uä! död åt insekterna!!

2010-04-30 @ 10:30:32
URL: http://sariih.blogg.se/
Postat av: sussi

Aldrig huva, har varit med om att getingar har krupit under å hästen har fått panik. Räcker ju med ett litet glapp en liten sekund så kan det hända. Har provadu nämner men började förra året med eget. Använder vinäger å har i en påse kryddnejlikor så i flaskan sen är det bara å dutta på i öron skap bringa bog å var man nu vill ha det. Vitlök är ju giftigt för hästar å eftersom huden är hästens största "organ" som tar upp olika saker den kommer i kontakt med så vill ja inte prova vitlök i :P

2010-04-30 @ 18:06:32
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: jenny

Fiona är överkänslig mot knott så hon får stå inne på nätterna, ska prova en ny olja som man gör själv i sommar som verkar funka bra på andra exemhästar.

jag tycker inte att switch funkar överhuvudtaget!

2010-04-30 @ 20:14:58
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: sarah

går ju inte annat än att längta till sommaren, visserligen går väl inte mina på bete då de är tävlingssäsong men mysiga galopper på sommarängen går ju inte bara att ogilla

2010-05-03 @ 17:00:42
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0