dagens tema: "ALLT DU BEHÖVER VETA OM HÄSTAR"

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

har ni träffat någon riktigt riktigt kunnig hästmänniska någon gång? det har jag!! när jag var yngre, runt 13 år, fick jag möjligheten att han en islandshäst som min egen. inga kostnader, inga krav! jag provred och det var förälskelse direkt!



ägaren till denna islänning var veterinär. många kanske uppfattade honom som vem som helst. men i mina ögon var han så mycket mer! denna människa visste verkligen ALLT! sådant som han pratade om DÅ, för ungefär 10 år sedan, har andra hästfolk i min omgivning förstått NU!

allt hade han svar på, och då bara inte veterinära saker. var det någon har var osäker på så kunde han försvinna i någon timme eller två och sedan komma tillbaka med hur mycket information som helst!

för mig har han betytt en stooor del för min uppväxt och mitt hästkännande. och jag är glad att han har lärt mig så otroligt mycket. vissa uppfattade kanske honom som förvirrad, jag var/är nästan säker på att han är överintelligent.

en dag fick jag två böcker av honom. han sa att "det som inte finns med i dessa böcker är inget du behöver veta. allt du behöver veta om hästar står i dessa böcker". jag var vid det här laget alltså bara 13 år och hade fått 2 tunga tjocka böcker, skrivna på gammelsvenska i handen. jag minns att jag knappt ens orkade bära dom.



författaren till böckerna heter C. G. Wrangel, och böckerna heter Handbok för Hästvänner 1 och 2.

ska jag vara ärligt så har jag ännu inte läst böckerna, men jag har faktiskt starka funderingar på att göra det.

hittade ett utdrag ur boken där man skriver lite om hackney, ni vet rasen som har såna otroliga knärörelser?

här kommer utdraget: 

"Ju högre en häst lyfter knäna, desto högre blir han betald, utan att minsta afseende fästes därpå, om han sätter bakbenen ordentligt under sig eller släpar dem mödosamt efter sig. Att detta oförnuftiga mode redan förmått sätta sin stämpel på hackneyrasen, bör ej förundra någon. Den tid då man av goda skäl uppskattade hackneyn såsom en snabb, hård och uthållig häst är länge sedan förbi. Numer är han endast ett dyrbart utställningsobjekt, som ej duger till annat än att visa sina himmelshöga knärörelser för den kritiklösa mängd, som bildar stampubliken vid korsofärder och på utställningar. Det är ju själfklart, att en dylik benrörelse omöjligen kan bibehållas på dåliga vägar eller på långa distanser.

Den är som engelsmannen säger "Only for show". Genom att dessutom söka öka hackneyns storlek, har rasen ytterligare försämrats. Hans så att säga naturliga höjd är 156-158 cm., mäter han mer, t.ex. 162 cm,. så förlorar han sin rastyp och passar öfverhuvudtaget ej längre hvarken för det ena eller andra ändamålet.
  
Att söka utveckla den moderna hackneyn till ridhäst vore för öfrigt ett på förhand alldeles misslyckat företag. Den tiden då ännu inga järnvägar funnos reds hackneyn visserligen ganska mycket, men numer ser man aldrig en lantman, med hustrun sittande på en kudde bakom honom, ridande till torgdagen i närmaste köping. I jaktfältet eller i Londons parker söker man äfven förgäves efter ridhästen med hackneytyp. Hvilken klok ryttare skulle väl också komma på den idén att sätta sig på en häst, hvars rörelser skulle bereda honom en sann tortyr!
  
Hvad jag här ofvan sagt om den moderne hackneyhästen förklarar hvarför den franska stuteriförvaltningen numer visar ett misstroende mot denna ras. Förr i världen brukade nämligen massor af Norfolk Trotter eller Roadster-hingstar importeras till Frankrike, där korsningen med dessa djur gjort den franska afveln en ofantlig nytta, synnerligast i Normandiet och Bretange. Italien, Ryssland och Österrike-Ungern höra dock ännu till kunderna hos de engelska uppfödare, hvilka förse marknaden med snitsiga hackneyhästar med höga knärörelser.

Bästa kunden är likvisst Amerika, som bedrifver en blomstarnde hackneyafvel med material, delvis importerat äfven från Frankrike. De pris som betalas äro ock rent amerikanska. Så erlades t.ex. presidenten för "American Hackney Horse Society" år 1892 icke mindre än 3.000 guinéer - c:a u7.000 kr. - för hackneyhingsten Cadet. På utställningen i Islington 1906 blef en berömd afvelshingst Diplomatist, såld till Holland för 1.000 pd. st. och ännu en annan hingst "bortslumpades för 800 pd. st. Öfver dåliga tider hade engelska uppfödarna af hackneyhästar sålunda näppeligen skäl att beklaga sig."



Wrangel var en riktigt känd hippolog.

någon av er som läst böckerna? har ni någon människa som verkligen kan massor om hästar som ni beundrar? :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Sara

Vsg!:) tackar!:) Jag har ett varmblod

och en british spotted pony :)



sj? :)

2010-04-13 @ 15:21:57
URL: http://hastbloggeen.blogg.se/
Postat av: Maria Granberg

Jaa för man ska ju inte tävla om man inte kan utföra sakerna utan spö? visst jag hoppar ofta ed spö en sällan använder jag det och isf är det bara ett pet på bogen när han busar! skulle aldrig få för mig att släppa tygeln och mata slag på rumpan! rider jag illa kan man slå till sig sj ist:D



Jaa fast hon gjorde uppehåll sen och har ridit i kanske 14år nu:) hon är ingen stjärna en lär sig och det funkar med lillen.. han blir liksom inte annorlunda efter hon ridit :D det är superskönt ed öjligtheten att hon rider om jag inte hinner eller skulle resa bort:)

2010-04-13 @ 15:29:24
URL: http://dressyrbloggaren.blogg.se/
Postat av: linnea

haha jag vet! men han har haft ännu mer ;) tänk på att han försöker likna en islänning om vintrarna!



VARFÖR har du inte läst dem?! de låter ju jättespännande! jag brukar aldrig läsa hästböcker men de där verkar ju lite annorlunda. jag tycker helt klart du ska läsa dem :)

2010-04-13 @ 15:56:00
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Julia

Haha nä iofs :) Men som sagt, är inte säker på om det stämmer eller inte :)



Jo hon är supersnäll, så fort det sitter ett litet barn på hennes rygg så blir hon så försiktig, annars är hon ganska klantig av sig ;p haha.



Jo det är jättemysigt med såna boxar, det enda negativa är ju om man har hästar som inte går ihop, som Hillary och Affe hatar ju varandra så dom får man alltid ställa så mittenboxen står tom eller att nån annan står i den :)

2010-04-13 @ 16:04:51
URL: http://entin.blogg.se/
Postat av: sussi

intressant d där utdraget.. vill du så småningom låna ut böckerna så står ja i kön ;)

jo, ja red för en gammal militär när ja va liten. Han va mkt kunnig men tyvärr va d nog så att vi barn hade så mkt respekt för honom att vi inte vågade utnyttja detta å fråga saker. Framför allt är det den genuina gamla kunskapen som ja idag saknar. Det finns numera så många själv utnämda "experter" som tänker å tycker så mkt å inte har "torrt på fötterna" :S

Va ja väldigt kritisk nu ??? ;)

2010-04-13 @ 17:27:05
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: M_N Melinda

läsvärt. om jag var du skulle jag nog abslut försöka arbeta mig igenom de där böckerna.

2010-04-15 @ 17:44:57
URL: http://munderstreckn.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0