era tips...

fick ju in några tips för den äldre hästen. den som kom med flest tips och alla väldigt bra var erika som också känner kallebus väldigt väl, iihih. hon har ingen blogg men publicerar hennes tips:

Känn av hur hästen är för dagen och sätt arbetet/ kraven efter det.
 
Mycket stråfoder och utevistelse. Kompis i hagen så att de rör på sig och är glada.

Göra roliga saker, inte för mycket trimma. Den äldre hästen kan ju det mesta:).

Behandla den äldre hästen med ödmjukhet och respekt tycker jag!(även de yngre såklart men ni fattar) De är riktiga gentlemän/ston. Tänk vad erfarenhet de har av värde, och vad kloka de är efter alla år.

Min häst är känslig för värme och tränas/tävlas inte hårt dessa dagar.

När gamla hästar blir stela, så behöver de en stor box. Annars är risken att de inte ligger ner och vilar, då det är svårt att komma upp.

Mycket godis vill dom ha också :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Anna

Sv: Salle går ändå bäst på bett, men det kan vara skönt att kunna låta dom gå utan ibland.. så jag tror inte att du behöver noja dig:)Det positiva är att han kan det mesta redan, men det negativa är att jag inte vet vad som hänt... det kan vara så att jag överfört spänning på tävling till honom, eller så är det så att han blivit för hårt tagen tidigare och att det är därför vi har problem. Det bästa hade varit att få ta honom tidigare för det går så mycket tid att bygga om muskler och befästa avspändhet mm.... Men jag hade nog inte haft råd med en häst av de kvaliteerna som han har. Så på så sätt är jag tacksam! Men min nästa ska nog vara yngre eller iallafall mer välriden :)Men man får göra det bästa av situationen! Och så är han ju mitt hjärta, så bara det gör att man vill kämpa vidare!

2011-08-11 @ 07:23:44
URL: http://salentein.blogg.se/
Postat av: sara

Du kommer få se snart hoppas jag vad det hemliga är :)

2011-08-11 @ 08:22:57
URL: http://swipt.blogg.se/
Postat av: Erika

Tackar för publiceringen, det var ett bra tema!



Kalle, kan han ens bli gammal... Med sin livsglädje och lite vild och crazy :)

2011-08-11 @ 09:20:34
Postat av: Elin

SV: ja verkligen. ar aldrig gjort det innan men det är verkligen nått jag ska fortsätta med :D

2011-08-11 @ 10:04:13
URL: http://elinlagervall.blogg.se/
Postat av: johanna sällström

Fin blogg:)



Följa varandra via bloglovin?

2011-08-11 @ 10:22:32
URL: http://jsjumping.blogg.se/
Postat av: sussi

jo hon verkar gilla den,

jupps kompisen är ny kom i tisdags.. =)



fina tips de där =)

2011-08-11 @ 11:16:14
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Olivia Gustavsson

jag har ju en 23:årig valack duvet, men han får mest bara gå i hagen och äta eftersom han fortfarande är lite mager efter vintern och ska tas bort efter sommaren. Så vi har honom på våran gräsmatta och då och då tömkör vi eller går promenader men lite svårt att gå promenader eftersom han är så öm i hovarna(han har inga skor). Och ridning är inte att tänka på.

2011-08-12 @ 10:13:16
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0