ett steg närmare!

jag lovade min syster att kontakta en naprapat för behandling av mig. fick rådet av en kompis till mig som är massör. jag har haft ont i min nacke sedan hösten 2008 (eller om det var 2007, osäker) då jag ramlade av kallebus och landade på nacken. resultatet blev avsvimning, lättare hjärnskakning och ont i nacken. och värken i nacken har inte gått över :/ jag märker det ju hela tiden, för att undvika den värsta smärtan vill jag gärna ha huvudet lite framåt för att det gör ont i nacken annars. och det är ju inte bra vare sig i vardagslivet eller i ridningen! så nu ska jag ta tag i det!

kollade upp lite info om vad naprapater gör, kanske inte alla som vet?! :D jag visste inte innan min kompis sa det till mig...

texten kommer från svenska naprapatförbundet:

Naprapaten behandlar både muskler och leder för att nå en bättre funktion och rörlighet i hela kroppen. Denna helhetssyn, där ortopedisk medicin kombineras med specifik kunskap om rörelseapparatens uppbyggnad och funktion, är själva kärnan i naprapatin. En naprapat arbetar främst med händerna och har flera manuella behandlingsformer att tillgå. Oftast kombineras ledinriktade behandlingstekniker, som manipulation och mobilisering med mjukdelsbehandling, som massage och stretching. Vid behov används även olika typer av elbehandlingar, som t ex ultraljud och TENS. För att nå ett varaktigt resultat följs behandlingen vanligen upp med individuella träningsprogram och råd om arbetsställningar.

En naprapat förebygger, utreder och behandlar funktionsrubbningar och smärttillstånd i rörelse- och stödjeorganen. När samspelet mellan muskler, leder och nervsystem inte fungerar optimalt uppstår smärta. Exempel på smärttillstånd, som med gott resultat behandlas av naprapater, är nackspärr, spänningshuvudvärk, musarm, tennisarmbåge samt skulder-, axel-, ländryggs-, ischias-, knä-, hälsene- och käkledsbesvär.

Naprapatens professionella omhändertagande, baserat på helhetssyn och en brett upplagd behandling, ger en effektiv smärtlindring för patienten. Därigenom möjliggörs en snabbare återgång till arbetslivet efter sjukskrivning, vilket i sin tur gör naprapati intressant även ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

OJ nu blev det mkt info!

har någon av er varit hos naprapat någon gång? hur gick det? positiva och negativa grejjer är väldigt välkomna :D

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

oj frida det låter ju inte bra :O

du ska ju inte gå runt och må så ju !

2010-03-17 @ 17:04:36
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Bello

heej



jag fick onte efter trillat av camera i sommras. i nacken och ländryggen. jag gick till Anna kimming som är sjukgymnast som även gör akupunkter om det behövs och har gått till henne tidigar för problem med mina vader. mi tillbaka till nacken. hon typ knäckte den. det var rena befrielsen!! behövde inte gå dit något mer och har inte haft ont sen dess. det bästa är att det går vi kommunen så det kostar bara 100kr per gång. Rekomenderar starkt det ligger i v-ö =)

2010-03-17 @ 17:47:44
Postat av: linnea

sv: de kan ju ha blivit bättre igen. mne jag tänker inte köpa några där iallafall :P



huvudlaget, hörde till selen. skygglappar ingår nästan alltid vad jag vet. på det här huvudlaget går de inte att ta bort. självklart kan man både köra med och utan :) jag fick hem selen i maj förra året när vi började köra honom igen :)

2010-03-17 @ 19:30:06
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Freddi

SV; Jag fyller 16 om en vecka och en dag för att vara exakt! :D Hur gammal är du? Doris är en riktig guldklimp! :D



Jobbigt att ha haft ont i nacken så länge! :/

2010-03-17 @ 19:43:21
URL: http://fkallstrom.blogg.se/
Postat av: Sanna

Det är på värld 4, banan efter 3:an bos typ :P

2010-03-17 @ 20:12:30
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Glömde svara på din fråga ang varför Skrutten va så billig. Hans ägare ansåg att hemmet är viktigare än priset och att han gick inget vidare på traven så dem ville inte att han skulle "ta plats" i stallet till ingen nytta =)

2010-03-17 @ 20:13:33
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

sv; Precis samma tror jag :D är inte så förtjust i pessoat

2010-03-17 @ 20:35:50
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Emily

Nej jag började på storhäst och har fortsatt med storhäst parallelt när jag gick Hästhållning på gymnasiet. Det var mamma som började med islänningarna. Sen tog vi hem vår första, sen ett par månader senare var de 2. Så då var jag fast helt. Sen blev jag tyvärr hästlös sommaren 06 och sen nu först som jag har häst igen så på fredag har jag haft min kille en månad. :) Nu när inridningen är klar så är tanken att komma ut på kyrser coh rida för tränare och så småning om komma ut och tävla. :)

2010-03-17 @ 21:46:54
URL: http://emiiily.blogspot.com

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0