dagens tema: OSERIÖSA HÄSTHANDLARE!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

jag fortsätter lite på gårdagens tema, som handlade om kalles bakgrund. kalle kommer som sagt från början från en hästhandlare.

det finns gott om oseriösa hästhandlare, dock är inte alla så extrema som andra. den hästhandlaren som förmedlade kalle får inte längre bedriva hästhandel. dock verkar det vara enkelt fastän man får näringsförbud, att helt enkelt bara ställa företaget på någon annan (suck...). plus att det verkar krävas otroligt mycket för att man ska få livstids näringsförbud!

nedanstående text kommer från hästmagazinet. och handlar om hästhandlare som sålde kalle.



den hästhandlaren som kanske flest har hört talas om , även icke hästintresserade människor måste väl ändå vara linda larsell som medverkade först i insider och sedan i i sanningens ögonblick. insider-avsnittet kan du hitta på tv3.se , sök på hästhandlare.

linda larsell sålde (säljer??) hästar som tävlingshästar som i själva verket är skadade och sjuka. helt och hållet galet! för att rentvå sitt namn var hon också senare med i sanningens ögonblick. här nedanför kan ni se hur det gick...



har ni köpt häst av en hästhandlare? vad tycker ni om hästhandlare? :) har ni träffat på någon vettig kanske? :D
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: amanda

Sv: Nej typ medryttarhäst :)

Guud, hon verkar ju inte va klok ;o

2010-03-12 @ 12:06:46
URL: http://amandavitalis.blogg.se/
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

jag såg det programmet om hon på klippet och hon verkar ju heeelt störd :S

Jag kan säg som så att jag skulle ALDRIG köpa en häst från en hästhandlare , no mather what . Jag är skitglad att jag vet vart Irja kommer ifrn , vilka människor hon hanterats/tävlats av osv .

Däremot ett försäljningsstall som exempelvis Karupslund där VET jag hur de hanterar hästarna . De besiktigas med röntgen och hela kittet när de kommer till stallet OCH innan de säljs så det är ju BRA och ÄRLIGA hästhandlare .

Men som han Sutt verkar ju inte ha alla bestick i lådan ''/ det är sjukt synd . . hästar är ju också individer !

2010-03-12 @ 12:34:03
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Lovisa :)

OKej då får vi se om det blir nått tema :)

Aha, jag trodde han var sjuk, men krya!

2010-03-12 @ 12:53:10
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jag jobbade ju i ett salustall i somras, och hon jag jobbade för tog hem hästar från hästhandlare.. Dock åkte hon & valde dem själv där så hon tog de finaste och de var de inga som helst fel på! Sjävlklart blev de besiktigade innan de såldes så de inte hade dolda fel! men ja, är väl en viss skillnad på försäljningstall & hästhandlare..



SV: Jaa, är ju bäst med tips från ägaren ;P haha. som du säger fungerar ju olika saker på olka hästar.. och även om två hästar har samma problem så betyder inte det att de måste ha samma lösning! :) därför är det så svårt och fråga folk i bloggen, men det är ju roligt o se vad folk svarar :)

2010-03-12 @ 13:34:34
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Elin

Jag har delade åsikter om hästhandlare.. Jag har träffat på en som varit otroligt bra inte ljugit om hästens kunnande eller ursprung. Och kunnig på hästar när det kommer till skador och annat. En som man kände att man kunde lita på. Å andra sidan är han ju en av dom med bäst rykte i svergie vad gäller hästhandlare.



Har även stött på hästhandlare som hittar på alla möjliga historier om hästen för att få den såld vilket är otroligt tragiskt. Och det var riktigt tråkigt att läsa om Kalles historia men tur att ni fann varann tillslut!! =)



Jag tycker att det faktiskt borde finnas bättre koll från en högre instans på hästhandlare och deras företag. Näringsförbudet tycker jag ska rycka helt om man missköter företaget och hästarna så enormt dåligt som vissa gör!!

2010-03-12 @ 13:39:21
URL: http://karisma.bloggagratis.se
Postat av: jenny

De gick ju bra för henne att rentvå sig ;) rätt ¨t henne!

2010-03-12 @ 19:52:05
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: AnnSofie

Vilka människor det finns i den här vridna världen..

2010-03-12 @ 21:03:27
URL: http://annsofielina.blogg.se/
Postat av: Freddi

Köpte Nico Junior utav Melin Horses i norrköping :) väldigt seriöst där, och ännu mer seriöst nu (minimum-pris: 250 000 :S) men så dyr var dock verkligen inte min saknade lille skrutt! :)

2010-03-12 @ 22:21:14
URL: http://fkallstrom.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0