dagens tema: KALLES KNÄ!

det är säkert en del av er nu som undrar: vadå kalles knä? vad är det med knät? och jag förstår om ni undrar för det syns ju ingenting nu :P men jag vet inte om det kommer göra det igen, då kalles ägare sagt att det kommer och går lite... det syntes när jag hämtade hem honom 2007, försvann sommaren 2008 och varit borta sen dess...

men nu ska ni få läsa om det och även se bilder... och bli inte förskräckta, han har ALDRIG besvärats eller haft ont av detta :P

när jag första gången var och provred kalle så hade han ett ENORMT framknä. det var utan att överdriva dubbelt så stort som det andra! svullnaden var mjuk och kändes ungefär som gelé. jag blev väldigt förskräckt men hans ägare lugnande mig och sa ungefär:

¤ han har haft det länge
¤ han besväras inte av det, varken öm eller halt
¤ veterinär har kollat och sagt att det är "vanligt" bland lite äldre hästar (från runt 14 och uppåt) som gått hårt som yngre och nu inte rids lika hårt. 
¤ det brukar komma och gå lite, och försvinna när han rids mycket

när jag var och provred andra gången så hade plötsligt svullnaden flyttat sig och satt nu lite snett ovanför knät. kalle-drummel hade visst ramlat i hagen så svullnaden hade vandrat upp en bit. 

jag provred honom 3 gånger och han var ren alla gånger och har heller aldrig visat någon hälta under de 2år och 9 månader som jag haft honom. men klart jag tyckte det såg läskigt ut!

dagen efter att jag hämtat hem honom ringde den som hade stalltjänst den morgonen i panik och sa att kalles knä var jättesvullet! och det var också många som påpekade detta. han såg ju lite missbildad ut!

jag höll igång honom och motionerade och fick upp honom i kondition igen. jag tyckte att svullnaden började minska efter ungefär 8 månader, men viftade bort det med att jag säkert inbillade mig. 1 år och 1 månad efter att jag hämtat hem min guldklimp var svullnaden helt borta. och den har inte kommit tillbaka. inte än i alla fall. är det någon mer än jag som varit med om detta?! menar, eftersom enligt veterinär så har de sett åkomman på flertalet hästar! jag har frågat flera flera om detta men iiiingen har hört om nått liknande :/

hästkliniken i slöinge har också kollat det (då var svullnaden där) under tiden som jag haft honom och rådde mig att INTE tömma då det säkert ändå bara skulle fyllas på samt att han ändå inte besvärades av det. dessutom är det dumt att gå in och operera i något som inte besvärar för det kan istället bli att man skapar besvär genom att göra det!

lägger in lite bilder, KLICKA FÖR FÖRSTORING, före när han hade svullnaden, och nu efter när den inte längre finns

DÅ:

     

NU:

   

vad tror ni andra? sett nått liknande? :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Åsa

Hej och tack så mycket!! :D



Det var bara en gammal ponny i stallet, förmodligen hade han vätskebrist från hagen, för efter han supit i sig 30 (!!!!) l vatten blev han mkt bättre... Han kan ha käkat snö i hagen oxå eller ngt :/

2010-02-12 @ 15:57:32
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Åsa

och du, ang knäet, vårt sto (gula pållan längst ner till höger på headern) fick så där på ett knä ett tag - det svullnade upp och var alldeles geleikt. Vår veterinär sa att det var en slemsäck som regagerat och svullnat upp, och att det inte var ngn fara. Sedan kom vi på att de hände (och hände ribland med) i sammband med att de går ut på gräs ordentligt på sommaren - så förmodligen protein överskott eller ngt. Men vi tömde slemsäcken lite då och då när det var som värst (och tävlade med veterniärintyg), men hon led definitivt INTE av det :)

2010-02-12 @ 15:59:37
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Karoline

Hoppas att han får var fri från svullnaden framöver.

2010-02-12 @ 16:34:24
URL: http://karoline.eak.nu
Postat av: Amanda

Oj, vad läskigt. Tur att det gick över :)



Sv: Japp, OC är lätt bästa serien ^^ Såg det när det gick på tv och nu har jag alla dvd-boxar. Vilket är ditt favoritavsnitt? :)

2010-02-12 @ 17:06:15
URL: http://mjuppi.blogg.se/
Postat av: linnea

sv: var det inte du som skre förut att han var så lydig? :P



oj vilken böld, skönt att den är borta även om den inte verkade störa :)

2010-02-12 @ 17:09:01
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: sussi

täckesbyte kostar 200/mån, glömde det innan.

ang. Kalles knä så finns det tydligen ngt de kallar liggknä. Ska tydligen va så att i ett moment då hästen lägger sig å reser sig så lägger den otroligt mkt vikt på ett knä som då kan svullna upp. Med stor sannolikhet en slemsäck. Ja gissar att en välströdd bädd kan hjälpa mkt här.. :S

2010-02-12 @ 17:45:14
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: jenny

SV: Åldern har inte så stor betydelse men helst inte över 15. Behövs ingen super stam då jag bara tänkt använda avkomman till hobbyridning & lättare träning & tävling. Men en hyfsad stam med lite prestationer bakom :) Jag betalar hästen själv och kommer ha cirka 10 000 och hoppas att jag kan hitta en hyfsad för det. Så jag hoppas att jag hittar ett bra sto i rättan tid :)

2010-02-12 @ 17:50:36
URL: http://jjennnyys.blogg.se/
Postat av: jenny

vad obehagligt knäet såg ut förresten! tur att han inte har ont av de och att de har gått ner nu :)

2010-02-12 @ 17:52:38
URL: http://jjennnyys.blogg.se/
Postat av: Elin

Har sett en bekants häst ha ett likadant knä som kalla. Det ser inge kul ut men oftast är dom obekymrade själva det det som du själv nämner.



hon tömde denna en gång på vätska då det är blandad med nån sorts slem och ledvätska. Men hon ångrade att hon tömde det eftersom det blev infekterat efteråt :(

Men iaf enligt den veterinären om den har problem med ett sådan knä så ska den röra sig mycket då det blir värre när den står eftersom vätskan då inte pumpar runt som den ska. Samt även som någon skrev tidigare om det är mycket strö i bädden så är det bättre ;)

Men du gör ju förmodligen allt rätt eftersom han inte har fått tillbaka det och hoppas ni slipper det.



Han är verkligen tok fin!

O skönt med en statoil mack där man kan köpa foder. Vad ger du honom för foder?

2010-02-12 @ 20:35:38
URL: http://karisma.bloggagratis.se
Postat av: Frieda

Oh herrejävlar vilket knä! Skönt att slippa det! Kan tänka mig att man ändå blir lite orolig...



Spritbandage är fina grejer... Bomull kan ju som sagt innehålla en del skit, men när den är dränkt i sprit lever jag efter tanken att bakterier dör. Hans ben såg mycket bättre ut idag! =)

2010-02-12 @ 21:55:49
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: Rebecka- Dressyren

Aldrig sett något liknande. Men tur iaf att han inte har ont av det :) Curre har dock gallor ibland i båda bakhasorna men inte alls så mycket.

2010-02-12 @ 22:41:30
URL: http://dressyren.webblogg.se/
Postat av: Rebecka- Dressyren

Jaa det är han, det är jättekul:D Aa faktiskt ätr hela min familj hstintresserad ;) Jättemysigt, och praktiskt:) Min pappa har tävlar väldigt mycket innan:D Hur är det med din familj?:) Rätt stor, vet inte riktigt pris :)

2010-02-12 @ 22:47:37
URL: http://dressyren.webblogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Oj det var ingen dålig svullnad! Tur att han inte hade ont och att den inte kommit tillbaka i alla fall. Och hoppas att det förblir så :)

2010-02-13 @ 09:20:40
URL: http://jennystoa.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0