hur kallt?

hur kallt får det vara för att ni ska rida normala ridpass?
hur kallt får det vara för att ni ska rida lätta ridpass?
har ni någon gräns för hur kallt det får vara för att ni inte ska rida alls? :)
jag tycker att det är på gränsen till för kallt nu, -11 grader ungefär. vilket så klart inte alls är bra då kalle veeeeeerkligen behöver göra av med energi :P'
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Pillan

Vi har -15gr nu :( Det blir nog aldrig riktigt för kallt för min del och rida men det blir inga normala pass då utan lätta, kortare ;)

Brr!!

2012-02-03 @ 07:27:09
URL: http://pillllans.bloggplatsen.se
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Alltså egentligen har jag ingen gräns för hur kallt det får vara.. Förra vintern var vi ju igång och hopptränade hela vintern fast det ibland blev över -20.. Det enda man måste tänka på är ju att klä sig varmt, då det snarare är vi människor som är känsliga jämför med hästarna. Däremot kan jag ju ibland känna att det är för kallt för att bara rida ut i skritt.. inte för Moses del men för min, då ett skrittpass inte direkt gör en varm.. Som igår tex, men då gick jag ut en promenad med Moses istället och på så sätt blev jag ju varm när jag gick... Men har aldrig satt nån maxgräns på hur kallt det får vara, annat än att jag själv ibland kan hoppa över ridningen för att jag är trött och frusen :P

2012-02-03 @ 08:42:45
URL: http://cathie.se
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Vad roligt om Ganci ska betäckas!! Då måste du ju köpa hennes föl ;)

2012-02-03 @ 08:44:06
URL: http://cathie.se
Postat av: Frieda

Åh tack! <3 jo, det är fullt upp, fast på ett skönt sätt, man stressar ju inte runt direkt, men hon äter och bajsar osv. Men jag vilar när hon sover :) Jag fick höra från en tränare att man kan rida rätt normalt i kyla, men vid mer än -15 grader så ska man inte träna, då det är jobbigt för deras lungor. Men i ridhus blir det ju inte så kallt om det finns isolering. Men det finns nog lika många åsikter om att rida i kyla, som det finns om bett :)

2012-02-03 @ 08:55:48
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag har ingen definitiv gräns så, men rider ju inga hårda pass om det är riktigt kallt - men för små mysturer i skogen så är det mer min dagsform (och hästens!) som avgör. Jag har ställt in ridpass vid -10 men julen 2010 skrittade vi ut en sväng trots att det var - 25 :)

I morse var det - 30 här, så idag blir det ingen ridning i alla fall!



Sv; Haha, nej det är inte bara Kalle som är vild :)

2012-02-03 @ 09:29:48
URL: http://jav.blogg.se/
Postat av: Erika

Vi hade kring -13 när jag åkte till stallet i morse.

Så var väl kring -10 när jag red.

Och jag var ute i 40 min, och var rejält ner kyld när vi kom tillbaka.



Usch i fortsättningen blir de korta turer. ;)

Om de inte blir varmare.

2012-02-03 @ 12:31:02
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren

sv;haha mina står bara och kollar på mig som om jag vore dum i huvudet när jag smakar på dem xD

2012-02-03 @ 12:58:59
URL: http://satilaryttaren.se
Postat av: Elin- Northern Showhorses

Efter som att vi har mellan - 15 och -20 här i norrland för det mesta så r det bara att ut och rida. Men klart att man inte kör ett super hårt pass om det är över -20.



SV: Japp eller dom hänger i som ett förråd där vi förvarar våra ensilage balar så dom är under tak =) Så det hänger ju inte ute riktigt =)

2012-02-03 @ 13:32:00
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/
Postat av: Anna

Sv: Jo, den färgen är oxå snygg. jag är så tråkig så jag köor på svart svart, bara svart ;p.



Men alltså, gäller det alla kingston sadlar?

Läskigt.



Jag rider upp till 15minus. Nu hat Turbo stått i två dagar för det är 30minus :(

2012-02-03 @ 22:36:59
URL: http://annaakerman.bloggplatsen.se
Postat av: Erika

Jag tror att hästarna klarar kylan rätt bra, men att de behöver värmas upp noggrant. Rider inte hästen flåsig och svettig dock. Sen är det ju inte så skönt att rida själv och bli stelfrusen! Är det över -15 så rider jag inte men kanske longerar lite lätt eller går en promenad. Fast å andra sidan hade vi -20 under en lång tid förra vintern och då red jag och tränade lätt... Så det beror väl på hur ihållande kylan är! Man vänjer sig väl efter ett tag:)

2012-02-06 @ 09:31:58

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0