svar på tal! hästarnas foderstater

fick en fråga om vad kalle och ganci äter för nåt... än så länge har jag inte helt bestämt vad ganci ska äta, vi provar oss fram lite just nu för att hitta en bra balans. hon behöver ju ha lite extra tillskott eftersom hon fortfarande växer (breddar sig, tror inte hon blir högre alltså).

men basen i deras foderstater är hösilage med riktigt bra värden. det är väldigt torrt, är som hö i stort sett. som extra tilltugg har de också halm för att ha lite att pyssla med.

i dagsläget när det än så länge är väldigt varmt ute så äter kalle ungefär 12 kg hösilage per dag och ganci ungefär detsamma. kommer öka lite när det blir kallare.

kraftfodret består av betfor för magens skull, lucernhack och även hippo grow breed.

lucernhacket tycker jag är bra för det förlänger tuggtiden, blir mycket mängd för lite vikt! en annan stor anledning till att jag valt lucernhack är att det inte kan frysa. står i kallstall och vill inte att den risken ska finnas att kraftfodret fryser under natten. så på morgonen får de båda lucernhack.

till kvällen får de betfor och hippo grow breed. kalle har lätt för att falla ur och behöver extra protein och ganci behöver extra protein för växandets skull.

utöver det får kalle gurkmeja och de båda får selevitan. b-vitamin när det är pälssättning/pälsfällning.

angående mängderna så prövar vi oss just nu fram. jag brukar försöka basera foderstaten på en stor grovfodergiva och täcka upp med kraftfoder om det behövs, så ingen av dem får några stora mängder kraftfoder.

:)



översta bilden: vintern när kalle föll ur ORDENTLIGT. ser inte alls kul ut i överlinjen.
understa bilden: 2-3 månader senare när vi fått tillbaka det mesta hullet och musklerna och har en fin överlinje igen.
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: E L I N

SV: ett ex. är alla "små" barn på ridskolan som skryter till de mindre att deeras sköt ponny är sååå svår riden, så jobig att ta hand om. osv osv. Bara för att skryta och säga att de är så jäkla duktiga.

2 av kanske 5 nära häst kompisar jag har/har haft har varit sånna :/ jag kanske helt änkelt har hamnat lite med fel häst människor när jag hört det så ofta! :) läser det ganska ofta ( i alla fall för ofta i bloggar) :)

2011-11-26 @ 18:53:51
URL: http://elinlagervall.blogg.se/
Postat av: Anna

SV: Jag har inte provat dom än :p.

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad dom är till för och vad som är vad då det inte står på svenska. Har bara hört att dom är bra då dom är leriga. Så blir väl att använda dom nästa år :p.

2011-11-26 @ 20:31:23
URL: http://annaakerman.bloggplatsen.se
Postat av: Johanna

sv: aa, min mamma och jag har ju både Mio och Trailit tillsammans. Men det blir mest att mamma rider Trailit, eftersom jag rider Mio, hehe.

Men hon ska ju bli en vanlig ridhäst och kanske någon gång tävlas :)

2011-11-26 @ 21:18:50
URL: http://ujohanna.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0