strö.

vilket strö föredrar ni?

kutterspån?
sågspån?
torv?
halm?
papper?
kombibäddar?

jag har aldrig varit ett fan av halm. kanske för jag haft dåliga erfarenheter. en gammal foderhäst åt upp typ all halm varje natt och mja, han blev förstås vääääldigt dålig i magen och det gick åt massa massa halm eftersom han stod direkt på golvet när man kom på morgonen :P nu är jag dock smått sugen på att ha halm som strö, ska se om jag hittar någon som säljer :)

kutterspån gillar jag inte riktigt. det är flygigt och segmockat. men det blir ljust och fräscht :) kutterspån har jag till hästarna nu.

sågspån är lättmockat och ligger där det ska. dock svårare att få tag på här där jag bor, och egentligen bör man väl blanda upp med kutterspån för att få bästa uppsugningsförmågan om man ska ha spån.

torv hade vi i ett annat stall jag stod i. jag tyckte det var lättmockat och bra, dock var det jobbigt på vintern när balarna frös. plus att det blev väldigt mörkt i stallet när man hade torv. bra för allergiska hästar dock!

papper har jag inte provat. tycker mest det verkar helskumt!

kombibäddar är också något jag tror på! jag har haft kombibädd med torv i botten och kutterspån. funkade väldigt bra. nu är jag sugen på att ha kombibädd med spån i botten och halm över :)

vilket underlag föredrar ni?
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Carro

Vi har halmpellets! Hade aldrig provat det innan jag flyttade till mitt nya stall, men det är sjukt drygt och väldigt lättmockat! :-)

2011-11-27 @ 16:54:26
URL: http://cherrybabe.blogg.se/
Postat av: Anna

Vi har spån... vet inte riktigt om det är kutter eller såg, har aldrig tänkt på det. Det är ganska lätt men ligger ändå där det ska. Här uppe tycker jag det är vanligast med spån. Jag tycker som du att det är ljust, och sen är det lättmockat. Några hästar som var dammkänsliga hade papper på ridskolan.... Men annars så kör de flesta jag vet med spån.

2011-11-27 @ 17:13:46
URL: http://salentein.blogg.se/
Postat av: Mela

Jag gillar torv, men med precis de nackdelar du beskriver - det blir mörkt och fryser på vintern.

Kutterspån är lätt att få tag på härikring men dammar en hel del, fastnar överallt och bryts ner långsamt.

Jag gillar "halmkänslan", det är gult, mjukt och fint och luktor gott. Vi hade halm och kutterspån i kombi ett tag och det tyckte jag var svårmockat.

Av misstag provade vi hampaströ till kaninerna. Super uppsugningsförmåga, luktar gott, är ljust och fint, bryts ner lätt, fryser inte. Dyrt däremot, och ganska hårt.

2011-11-27 @ 20:58:09
URL: http://flygerivinden.blogg.se/
Postat av: Michaela

På ridskolan har vi halmpellets! Det är bra att mocka i om man inte har en skit gris, som min är dock men alla andra lektionshästar samt privathästar trivs på det!



Dock är det ganska dyrt men så behöver du bara lägga in 1-2 säckar i veckan! :)

2011-11-27 @ 22:19:26
URL: http://michaelamariaandersson.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag har sågspån som är som lite större bitar. Det ligger stilla, dammar minimalt men suger inte upp så bra.

På vintern brukar jag lägga bädd med torv underst och spån över (för att det ska bli ljusare). Tar bort synligt kiss, men det brukar hålla superbra och bli ett mjukt men stilla underlag.

Halm suger ju inte alls oh det luktar illa i boxen. Men toppen när hästen kan snacksa! Så spån under och halm över låter ju bra :)

2011-11-28 @ 09:17:08
Postat av: Erika

Trivs bra med att ha halm. :)

Tycker de är mysigt o lägga in o halma upp boxen, och de tycker jag är lätt o mocka i.



Något tungt blir de dock.

Och man kan få köra ut två kärror ibland.

Lastar rätt mycket på innan jag kör ut första.



Men nu ska jag ju övergå till spån.

Om de är kutterspån eller sågspån vet jag faktiskt inte. ;)

Tror de är sågspån ?

Pappa vet nog.

Och hur de är o ha Raski på återstår o se.



Tidigare haft torv i botten som ett tjockt lager sedan spån över.

Till förra ponnyn vinter tid.

Och de trivdes jag med super bra. :)



2011-11-28 @ 11:02:06
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0