kvarka??

idag fick kalleman nya skor. vi tog ut snösulorna också, jag hoppas helt enkelt på att denna snön ska försvinna nuuuu!!! när hovslagaren var där och såg såret var hans första fråga: "det är inte kvarka då?". jag hade inte ens tänkt i de banorna och trodde inte det kunde vara det men blev ju ändå orolig.

väl hemma googlade jag lite extra på kvarka, visste ju symptomen men det här med variga sår i svalget trodde jag inte var ett symptom. men det var det ju!! så jag fick paniiiiik! kalle hade visserligen inga andra symptom som stämde in men ändå! jag började fundera på vad det kunde kommit ifrån. varken kalle eller jag har ju varit i något annat stall! och hur länge smittan hade funnits och såg framför mig isolerat stall och även att anläggningen blev isolerad. innan jag ens kollat om det verkligen VAR kvarka :P

i alla fall, jag kunde inte vara nog försiktig så tog ut jour-vet till stallet som kom 15:30. hon konstaterade direkt att det inte var kvarka. han hade ingen feber, normal andning, normal hjärtverksamhet, inget snor, ingen hosta och var pigg och glad! bara då detta dumma varande sår.

hon trodde han hade stuckit sig på en pinne då såret var ganska djupt, dock hade det gått in snett så bara i huden... men det var en del äckligt var som behövde komma ut. kalle fick lugnande och hon tvättade och spolade rent riktigt ordentligt!!

nu ska kalle gå på pencillin och antiinflammatoriskt i 5 dagar. men kan ridas lugnt under tiden. dock blir det ju inget av klubbhoppningen på söndag :( och inte heller vår lokala debut för året nästa helg på grund av karenstiden... tråkigt! men hoppas nu att såret ska läka fint!

tråkiga nyheter, men man kan aldrig vara nog försiktig. finaste kalle!


inte bild från idag men såhär mycket snö har vi nu igen, om inte mer.. suuuuuck!
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Erika

Skönt att du tog ut en veterinär som fick kika på han.

Så du slapp gå och oroa dig.



De kommer fler tävlingar. :)



SV:

Ja, de är skönt när man får hjälp.

Dock var hästarna hispiga i morse.

Så den jag gick med slet sig, men Eva fick tag i honom.



Jag orkar inte hålla han om han sticker.

Han är ju 165 cm hög, o han är rädd för allt.

Fast att han stått där ett par månader nu, så går de knappt leda han till hagen utan att han sliter sig. :/



2011-03-18 @ 19:09:31
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Fia

Bättre det än kvarka iallafall, eller? Men trist såklart..



sv: Jo ,det känns som det mest möjliga men det har ju inte precis regnat mer nu än annars.. Jobbigt är det iaf..



2011-03-18 @ 19:18:28
URL: http://melfis.blogg.se/
Postat av: johanna

vi har oxå fått massa snö :( jag vill ha vår nu!

häromdan gick jag i t-shirt och nu får man gå med vantar o mössa igen -.-

2011-03-18 @ 20:54:41
URL: http://lizzajohanna.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

TACK! Kul att du tycker det :)



Jo vi mailar lite ibland men enklast är det väl om du kontaktar Anne själv! Gå in på hennes hemsida www.palomino.se så hittar du kontaktuppgifter där :)



SKÖNT att det inte var kvarka! Man kan inte vara nog försiktig när det är sånna allvarliga sjukdomar misstänks..

2011-03-18 @ 20:56:34
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Tuva

Uesch! Men skönt att det inte var kvarka! :P



Vgd?

2011-03-18 @ 21:06:02
URL: http://tuvat.blogg.se/
Postat av: Camilla

Tråkigt men skönt att det inte var kvarka. Vi fick det på klubben och fick stänga ner i tre månader innan det försvann, ingen rolig period!

2011-03-18 @ 21:22:35
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Matilda

Söt!!

2011-03-18 @ 22:07:32
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R Gs

vadå har han fått kvarka ? starckars kallemannen :(

2011-03-18 @ 23:35:21
URL: http://s94356.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0