idioter!

usch jag blir så jäkla förbannad.

när jag hade islänningen var det ofta likadant. folk körde fort som attan precis bredvid och skrattade när hästen hoppade ner i diket i panik. usch. och då var ändå islänningen världens coolaste häst och inte rädd för någonting alls (förutom vitsippor).

hoppas de får fatt i snorungen, för det förstod jag innan jag hade läst artikeln att det var!! hårda ord jag vet, men jag tycker det bara är ren idioti att hålla på så!

lång artikel men läs för det är sjukt.

Polisen inväntar tips om vild förare

En ryttare som ledde sin häst längs Lagnövägen på Värmdö, utsattes i söndags för ett vansinnesdåd. En bilist körde med hög hastighet så nära hästen att ett benskydd lossnade.
Polisen är hoppfull om att hitta den misstänkte.
– Vi väntar på ett tips som vi tror kan hjälpa oss, säger Mikael Olofsson på Nackapolisen.

Händelsen inträffade i söndags. En kvinna ledde sin häst på höger sida av Lagnövägen, mellan Annebergs gård och korsningen Lagnövägen-Skeviksvägen. De gick i riktning mot Gustavsberg när en bil kom körande i mötande körfält.

Föraren körde fort och bilen saknade ljuddämpare därför lät den högt. Kvinnan höjde då handen och tecknade till föraren att sänka farten. Det ledde istället till att han ökade farten och körde närmare dem, vilket gjorde hästen orolig. 

Strax därpå möter kvinnan ytterligare en bil. Den stannar plötsligt mitt på vägen och föraren stirrar framför sig. När kvinnan vänder sig om ser hon att den tidigare bilen har vänt och kommer i full fart mot dem. För att undvika att bli påkörd kliver hon ut i kanten så gott det går med hästen, men bilen kör ändå så nära att hästens ena benskydd fastnar i kofångaren och slits av. Efter det försvinner bilen mot Kovik.

Polisen rubricerar händelsen som försök till grov misshandel.

– Jag har aldrig stött på något liknande. Kvinnan upplever att föraren siktade på dem, säger inspektör Mikael Olofsson vid Nackapolisen.

Polisen tror att föraren ville snudda vid hästen, alternativt skrämma dem rejält.

– Vår bedömning är att hade föraren verkligen velat köra på dem hade han svängt ännu mer rakt på, säger Mikael Olofsson.

Föraren, som var en ung kille, misstänks ha varit drog- eller alkoholpåverkad.

Enligt polisen är bilen känd av många i Gustavsberg eftersom den har ett säreget utseende. Exakt hur den ser ut vill de inte säga eftersom det pågår en utredning. Polisen har pratat med vittnen och jobbar nu med att få fatt i registreringsnumret. 

– Vi väntar på ett tips som vi tror kan hjälpa oss, säger Mikael Olofsson.

I området finns ett 80-tal hästar fördelat på tre stall och de senaste åren har flera incidenter inträffat på Lagnövägen. Bland annat har hästar gått omkull när de tvingats ner i diket bredvid vägen, vid ett tillfälle med följden att hästen fick avlivas.

– Det som har hänt är fruktansvärt. Vi har påtalat för kommunen i många år att det måste skapas ridvägar så att man slipper gå på den smala, trafikerade Lagnövägen, säger Eva Bergström, projektledare på nätverket Vision Häst, där ett hundratal stall på Värmdö ingår.

Det pågår ett arbete att anlägga ridvägar i kommunen, men det rör i första hand Farstalandet.

Både hästen och kvinnan klarade sig utan skador, men kvinnan chockades.

artikel från nvp.se

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Adina

Men herregur! Det är helt absurt! Jag är då verkligen verkligen glad att jag bor i norrlands trygga landskap. Ursh.

2011-03-27 @ 20:14:10
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: Erika

Men herregud!! :O

Vad är de för idiot som kan göra så.



2011-03-27 @ 21:01:50
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Helena

Herregud! Vad fan håller på att hända med världen? :o



Svar: Samma här, speciellt när de började sparka mot varann och så. Skulle vara skittråkigt om det hände nåt med henne! Men man vill ändå att de ska få ha kompisar :)

2011-03-27 @ 22:11:41
URL: http://travgalen.se
Postat av: Anna S

Haha nej. Jag var domare i LC:1 för ponnybarnen^^

2011-03-27 @ 22:13:59
URL: http://missbelinda.blogg.se/
Postat av: Matilda

Men vad FAN... Vad tänker filh egentligen?? Är det sjuka i huvudet på riktigt eller?? :S

2011-03-27 @ 22:16:26
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Katarina

Sv. Vann tyvärr ingenting men roligt ändå :p



Ja, cavaletti är bra, bäst är väl de där varannan bom ligger på en typ sockerbit, men bara en del av bommen.. Så att det blir som ett halvt kryss typ, om du förstår :P

2011-03-27 @ 22:21:34
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: jenny

Men fy! Jag heade velat köra på honom ....

2011-03-28 @ 10:58:49
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Camilla

Helt jävla sjukt!!!

2011-03-28 @ 13:48:12
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Carro

Herregud,det är sjukt! Va f*n tänker folk med.



Var ute och red min medryttarhäst för två år sen varpå där kommer en bil med två unga killar i hög hastighet och precis när de svischar förbi oss så sätter de sig på tutan. Som tur va så satt jag på världens absolut trafiksäkraste häst som lugnt traskade vidare, så jag blev räddare än hästen.

Blir så j*vla arg på folk som inte fattar bättre!!!

2011-03-30 @ 17:46:42
URL: http://iamcarro.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0