dag 6 - det här äter min häst varje dag

jag fortsätter med min lista och idag ska jag skriva om vad kalle äter varje dag :) tänkte att jag får väl utgå från det han äter nu, på sommaren till exempel hade det ju inte varit så spännande: han äter gräs :P

men i alla fall, kalle är en knepig häst med fodret. han är kräsen (tro det eller ej!), har känslig mage och har lätt både för att öka i vikt och falla ur. så man måste helt enkelt hitta balansgången!

jag räknade ut foderstaten med analysvärdena men kalle började falla ur ändå. så har nu fått öka upp fodergivan!

så kalle äter nu 14kg hösilage (torrt) per dag.

morgon: 2,5kg
lunch: 2,5kg
middag: 4kg
kväll: 5kg

till detta äter han kraftfoder, nu 3 gånger per dag då han behöver ha i sig lite mer protein. annars 2 gånger per dag!

morgon: 0,3 kg lucernstrå
middag: 0,2 kg lucernstrå
kväll: 0,3kg betfor (som givetvis blötläggs), gurkmeja, b-vitamin.

en gång i veckan får han också tokosel. dock så säljs tydligen inte tokosel mer, så när min burk är slut får jag leta reda på något annat sätt att få i honom selen :)


provade ett tag ge honom lucernpellets men det tyckte inte herr kalle om så det kastade han bara upp på boxväggen som en härlig sörja :P

 jag väger ALLT foder, både hösilaget, lucernstråna och betforn! när du räknar foderstater så räknar man i KILO, inte i volym! :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Mikaela

Sv: Ja, han var snygg i somras, brukar titta på dem bilderna jag tog på honom den dagen, mums! :D Haha!

Vad synd att det inte blev några bilder. Du får be någon fota dig i klänningen eller ta en bild på dig i spegel, hahaha. ;)

2011-01-02 @ 19:00:03
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: Jessica

hahha ja endel är ju lite kräsna.. själv har ja tur.. sheron äter allt !! till och med russin ^^

2011-01-02 @ 19:33:15
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/
Postat av: Jessica

sv; ja de e kul.. bara de är normalt folk ^^

haha okeej :p

2011-01-03 @ 09:35:45
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0