det viktiga med täckad häst.

en sak som jag tänkt på är det här med täckade hästar och att låta dem vara utan täcke ibland...

jag märker att många inte bryr sig om att ta av täcket och de har liksom täckena på hela tiden jämt! det finns inte i min värld att låta hästen vara instängd i ett täcke dygnet runt hela tiden.

att lufta huden och pälsen är ju jätteviktigt och det ser jag till att hästarna får göra. ganci luftar sig hela nätterna (ja, i vanliga fall när hon inte går i sjukhage har hon aldrig täcke på men nu står hon ju mest still så då får hon täcke på för att hålla värmen bättre). för kalles del är jag också väldigt noga med att han får lufta huden minst en timme varje dag, plus när han blir riden förstås, så ännu lite till. så fort jag tagit in honom drar jag av täcket. och det sista jag gör innan jag åker är att klä på honom igen.

det bästa hade ju varit om han också kunde vara naken om nätterna men vi står i kallstall och han är ju klippt så han får ha täcke på :) annars trivs han också bäst naken och fina vinterdagar brukar han få gå utan täcke också för att huden och pälsen ska få lite solljus på sig med.

hur resonerar ni andra med täckade hästar? tycker ni det är viktigt att lufta päls och hud?


kalle trivs bäst naken :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Camilla- Vinn presentkort värt 300kr

Brukar låta mina springa ute i snön vid soliga dagar lite nakenfisar och rulla sig och så efter ett pass. Så länge de är varma efter passet och rör sig går det en stund.



TÄVLA OM ETT PRESENT KORT VÄRT 300kr HOS MY ONE!



http://camillahastskotare.blogg.se/2011/december/tavla-om-et-presentkort-vart-300kr-hos-my-one.html

Lycka till!

2011-12-16 @ 21:45:14
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Erika

Raski har täcke dag tid, men dagar där de är uppehåll eller sol brukar hon få gå utan allt från en kort stund tills flera timmar. :)



Kan komma ut kring lunch, så tar jag av de om de är fint väder.

så får hon gå utan tills dom släpps in.



Sen har dom aldrig täcke nattetid.

Eftersom vårt stall blir rätt varmt.

2011-12-16 @ 22:28:42
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag håller med dig, de måste få gå utan i bland. Min älskar det med och det skulle vara elak och inte låta dem gå utan..

2011-12-17 @ 02:24:20
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag håller med dig! Viktigt att lufta pälsen. Är det en solig skön dag så får hon vara naken några timmar ute. Vi har dörrar + fönster öppna i stallet så det är samma täcke inne och ute än så länge. Sen när det blir riktig vinter och stängda dörrar så blir det ett extra täcke på ute.

Tar av täcket direkt jag kommer upp men brukar lägga en liten filt på ryggen lite innan sadling så hon inte är kall.

2011-12-17 @ 10:37:56
Postat av: Heidi

Håller med om att det är viktigt att lufta pälsen dagligen. Men för mig att se kan de ske genom att man tar av täcket och borstar hästen, då får den också circulation i huden och pälsen. Jag personligen tar inte av en täckad häst på vintern och låter den stå naken en längre tid vare sig det är ute eller inne. Jag menar att har den vant sig till den extra värme den får med hjälp av täcket så är det detsamma som om att vi skulle gå ut utan jacka ute, vi skulle också frysa, stå och spänna oss osv. Jag tror inte det är bra för hästen. MEN med det sagt så, så länge hästen rör på sig håller den värmen samma sak när den äter, den har förmågan att omvandla mat till värme om den fryser.

Jag kan sträcka mig till att låta hästarna ha ett tunnare stalltäcke inne, jämfört med det täcke de har när de går ut. En klippt häst har jag alltid ridtäcke/ländtäcke på tills att hästen är ordentligt uppvärmd, då tar jag av det om jag rider i ridhus. Rider jag ut får den gå med det hela tiden. Har aldrig hittills i alla de år jag hållit på med hästar, haft hästar med problem i huden/pälsen pga att de varit för instängda av täckena.



2011-12-17 @ 11:04:10
URL: http://balee.blogg.se/
Postat av: Anna

Vi har täcke så lite som möjligt typ :p.

Tar på täcken då det är kallt och vid regn/snö.

Typ då det snöar/regnar och om det är varmt eller mellan

-1 till -10 så är det regntäcke som åker på. Om det är kallare

så gäller vintertäcket då. Vi har hästarna i ett kallstall

men har inga täcken på nätterna, eftersom det är ett litet stall

och det blir varmt så fort hästarna kommer in.

Har bara täcke på natten om dom är svettiga, och ibland om det är -30

så kan vi slänga på :p.

2011-12-20 @ 09:14:15
URL: http://annaakerman.bloggplatsen.se

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0