dagens tema: LÅT HÄSTEN VARA HÄST!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

har ni tänkt på hur hästarna levde förr, i det vilda?? utan täcken, levde fritt, ute dygnet runt, klarade sig utan massa kraftfoder... och de mådde kanon ändå!

visst, nu så kan man inte helt och hållet jämföra hur det var FÖRR med hur det är nu... men jag tycker det är viktigt att man låter hästarna vara just HÄSTAR!!



mycket utevistelse är det viktigaste! en häst är inte gjord för att stå i en box mer än halva dygnet, än mindre i en spilta. en häst är gjord för att röra på sig, leva "fritt". stora hagar där hästen kan röra sig obehindrat i alla gångarter och leva och ha det bra som en HÄST, det värderar jag högst!



samma sak när det gäller täcken. om du har en häst som inte rids och inte fryser, varför täcka den? hästens hud mår ju bra av att få andas och lägger man inte på massa täcken så sätter ju hästen den pälsen den behöver! undantag kan vara äldre hästar eller hästar som av någon anledning inte sätter tillräcklig päls och i stället fryser...

och även om man rider sin häst, men den inte blir direkt svettig utav det. låt hästen vara oklippt!! och låt den gå utan täcke! :)



sedan förstår jag om man har en häst som svettas mycket att man vill klippa den, jag klipper kalle också för han svettas som en gris när man rider inne i ridhuset annars. MEN bara för man klipper en häst behöver man inte slänga på 3 täcken x 200g när det är 0gradigt...



jag tycker att man överlag täckar hästarna med för mycket täcken. hästarna fryser inte på samma sätt som vi gör. bara för att VI tycker det är svinkallt när det är några minusgrader så gör inte hästarna det. tips är att känna i "öronfästet" för att se om hästen är varm eller kall. när du känner under täcket ska inte hästen vara VAAARM, men den ska kännas behaglig. inte kall, men absolut inte heller riktigt varm! då har den för mycket täcken :)

att låta hästen få vara häst och tillhöra en flock är också viktigt! om så flocken består av bara 2 hästar så gör inte det någonting, men hästar är sociala djur som behöver sällskap och mår bäst av det!!



som extra kryddning i det hela brukar jag låta kallebusen leka av sig ibland. så han får leka och vara häst även med mig! det behöver inte alltid vara fullt allvar och hårdträning! lite lek och kel i ridhuset är också bra, stärker också banden mellan oss... givetvis går säkerheten först. är din häst "ostabil" och kan göra utfall så bör du inte ha den lös och busa i en manege, för det kan hända en olycka!

vad tycker ni? behöver hästarna vara ute? täckar vi för mycket? låter vi inte hästarna vara hästar?
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Fia

Tycker samma som du. Hästen måste få vara häst. Förstår om man klipper och täckar för att hästen blir jättesvettig men tror att det är bäst om man inverkar så lite som möjligt på pälsen. Nöt går på lösdrift otäckad och oklippt men svettas nästan mindre när man rider på vintern än på sommaren.

2010-10-17 @ 16:19:32
URL: http://fiasandstrom.blogg.se/
Postat av: fia

sv: Ja, jättehärligt! :) Måste ha nån att filma oss!



Det ska nog bara vara hemma på gården men den som vill får gärna komma och kolla :)

2010-10-17 @ 16:20:55
URL: http://fiasandstrom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller helt med dig Frida. Täcken behövs bara när det är kallt & om hästen är klippt.



Mitt sto går utan så länge det bara går. Hon är 22 år & har inga problem alls med kylan.

Shettisen får täcke vid nederbörd för annars blir han öm i ryggen & fölet ska inte ha något täcke alls såvida jag inte ser att han fryser.



Hade jag kunnat så hade mina dessutom gått ute nästan jämt, som på lösdrift med möjlighet att ta in dom vid riktigt uselt väder. Inte mer än två veckor sedan som jag tog in dom från sommarbetet :)

2010-10-17 @ 19:25:59
Postat av: AnnSofie

Men försvann mitt namn från min kommentar..? Konstigt...

Jaja, de va iaf jag som skrev hihi :)

2010-10-17 @ 19:27:18
URL: http://annsofielina.blogg.se/
Postat av: johanna (:

jag tycker det är jätte bra att du skriver sånt här :D

håller helt klart med dig! vi har ute våra hästar så länge som det går ( typ tills det blir mörkt ) och släpper ut tidigt ! vi klipper inte honom och vi försöker att undvika täcke :)

fast om det är väldigt kallt får han ha det för han är väldigt frusen utav sig ;D

2010-10-17 @ 20:05:56
URL: http://miioominmiioo.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Sv: Haha, okej, där ser man. ;)



Jag håller med dig, vissa är bara FÖR pjalliga med sina hästar, som att de vore av porslin. ;)

2010-10-17 @ 20:26:57
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Vinn biljetter till Göteborg Horse Show + andra fina priser.

SV: jag red bara LC:1an eftersom jag varit bortrest

2010-10-17 @ 20:33:08
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Mela

Återigen en bra text, men vill skjuta in mina åsikter också :P



Jag tycker som du att Hagarna är otroligt viktiga, men även om hästen har en Jättestor hage behöver den inte vara lycklig om den inte har något att göra. Många hästar blir slöa och trötta för att de aldrig gör något även om de har flera ha att röra sig på. Men visst har du rätt.



Ang täcken, klippning och vinterpäls;

Vannes och de andra hästarna i stallet klipps inte, får massa lurvpäls utan täcke. Vannes blir faktiskt inte mkt svettigare på vintern än på sommaren, med det ser ut så eftersom pälsen lurvar ihp sig mer när den är längre. Efter att de ridits och blivit svettiga får de stå inne tills de börjat torka sen får de gå ut och torka färdigt. Än har vi inga förkyla hästar, ävenm om Altea kan vara lite stel ibland, fast hon är 20 år nu.



De flesta hästar sätter päls i propotion till arbetet de utför, alltså en häst i bra form/kondis svettas mindre än en häst utan form/kondis, men det finns undantag som man oftast får klippa för att de ska orka arbeta.

'

Mina tankar :)



2010-10-17 @ 20:44:03
URL: http://melasandstrom.blogg.se/
Postat av: Helena

Vi tänker ganska lika du och jag :) det är skitsynd att Bosse inte har någon häst att gå i hagen med. Det finns fem andra hästar i stallet men alla är mycket mycket högre än Bosse i rang, så det går inte. Dock brukar han ha sällskap av shettisen i hagen som går dit han vill :)

2010-10-18 @ 09:10:49
URL: http://travgalen.se
Postat av: jenny

jag håller också med dig, i den mån det går borde de få vara just hästar!



det är klart att man ska täcka och linda - om det finns ett behov av det, men vissa överdriver verkligen...

2010-10-18 @ 14:55:52
URL: http://jav.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0