dagens tema: FODER!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

åter igen så blir det ett äldre inlägg som ompubliceras med vissa små ändringar! :)

foder foder foder. jag tror jag kan diskutera i evigheter om just foder ;) jag ska inte säga att jag är en expert heller, för det finns ALLTID mer att lära. men en del kött på benen tycker jag allt att jag har i ämnet.

mitt intresse för foder har inte alltid varit såhär stort som det är idag. jag har också varit i den där världen där man fodrar med havre (MASSOR) och betfor och hö (LITE) och tror att man har koll på läget...

men med min nuvarande häst, kalle, som föll ur otroligt mycket en höst för jag litade blint på lovorden om höet vi hade som skulle vara ett kanonhö men som tyvärr inte alls var det, så har jag fått upp intresset ordentligt!


kalle när han ätit av ett grovfoder med väldigt låga proteinvärden vilket resulterade i ett stort viktfall där både hullet och musklerna försvann. kalle ser lite ut som en unghäst på denna bild! saknar överlinje...

det viktigaste när det gäller foder är att ha ett analyserat grovfoder (hö, hösilage...). görs ingen analys av fodret i stallet du står i; SKICKA IN EN EGEN ANALYS! (skickas till eurofins, instruktion om hur man gör står på deras hemsida med, busenkelt!)

lita inte blint på hur höet SER ut, analysen är som sagt viktig! ett grönt fint hö kan ha betydligt sämre värden än ett lite mer grågrönt hö. det är analysvärdena men också hökvaliteten du ska titta på. ett dammigt hö är ju inget bra hö även om värdena är kanon!


kalle smaskar på "grå-grönt" hö men dock med bra värden!

när du väl har fått analysen på fodret så kan du börja pussla ihop en foderstat. ett program man kan använda sig av är till exempel hippocampus! lätt att förstå :) tänk på att dock inte lita helt blint på den foderstaten du räknat ut! hö/hösilagebalarna kan skifta lite från bale till bale så värdena i grovfodret kan med andra ord också skifta lite. men genom att ha en uträknad foderstat i botten och sen använda ögonen och känslan så kommer ni ha en häst i kanonform!


suddig bild, men visar kalle som fått tillbaka hull, muskler och överlinje med en uträknad foderstat, analyserat grovfoder...


det många gör fel idag om de har en överviktig häst är att minska på grovfodret, vilket är totalfel! grovfodret är basen i en hästs foderstat och hästar behöver mycket grovfoder och mycket tuggtid! det man i stället ska minska på i första hand är kraftfodret! i många fall, med ett vettigt hö eller hösilage så kan man till och med klara sig HELT utan kraftfoder, vilket också är det bästa för hästen. hästar är gräsätare och mår bäst av att äta just gräs i olika former!


har du ett bra bete så klarar sig oftast hästen på enbart gräset! gräs brukar ha högt proteinvärde.

räcker det inte med att ta bort kraftfodret ur foderstaten kan man byta ut en del av höet/hösilaget mot halm.

går du över från hö till hösilage med "samma" värden så får du tänka på att du måste ge MER av hösilaget då det innehåller mer vatten och därför i sin tur väger mer!

en annan sak som många ser fel på idag är; bukig häst betyder INTE fet häst! man måste lära sig se skillnad på en överviktig häst och en bukig häst då en bukig häst snarare behöver MER foder då den har underskott på proteiner i sin foderstat.

har du ett grovfoder med dåliga proteinvärden är det bästa att sätta till någon form av lucern, då lucern också är ett grovfoder (vilket betyder bättre för hästens mage!). lucern finns som både pellets och som hackade strån, olika tillverkare. vissa har tillsatser av melass och vill du av någon anledning inte ge din häst melass så LÄS innehållsförteckningen! vissa hästar (ex: kalle) tycker inte lucern är så gott , kalle gillar dock lucernhacket men inte pellets.


lucernpellets, lucern-strån och betfor, bra fodermedel på olika sätt!

tänk på att allt pelleterat foder ska blötläggas då det sväller mycket. det är lika viktigt att blötlägga pellets som att blötlägga betfor! betfor är bra för hästens matsmältning och är också sött, många hästar gillar betfor! 

många grovfoder täcker också alla mineraler och vitaminer som hästar behöver, så gör en fullständig analys! för det är ju onödigt att fodra med tillsatser som hästen inte behöver, om behovet redan är täckt!

något som i stort sett ALLTID saknas i det svenska grovfodret är selen! detta bör man komplettera med. mitt tips är tokosel, som köps på apoteket. det blandas i fodret och ges endast en gång i veckan! den lilla burken kan i vissas ögon tyckas dyr, men den räcker ungefär ett år! tyvärr verkar det som att tokosel ska tas bort ur apotekets sortiment om det inte redan gjort det. det gillas INTE! men det bör ju finnas andra selen-produkter på marknaden.

vitlök är något som användes mycket förr då det sades vara bra för hästar och hjälpa mot förkylningar och liknande. dock är det många som är kvar i detta tankesätt, tyvärr. det finns INGA dokumentationer på att vitlöken gör någon som helst nytta för hästarna. däremot är det skadligt, redan vid små doser! vitlöken bryter sakta ned hästen, då det gör så att de röda blodkropparna bryts ner. detta på grund av att hästar inte har något enzym som kan bryta ner lök! det är farligt redan vid små doser alltså, men det kan ta lång tid innan man märker något på hästen, och då kan det redan ha gått alldeles för långt. så mitt råd; skippa vitlöken, både för din hästs bästa och så slipper du ju spendera pengar på något som inte gör någon som helst nytta!


vitlök i olika former, big no-no!

till sist vill jag verkligen slå ett slag för VÅGEN! väg ALLTID allt foder, både grovfodret och kraftfodret. när du räknar ut en foderstat så mäter man i KILO, inte i liter! du väger kraftfodret innan det är blötlagt. vikten är det viktiga helt enkelt!


har ni ingen våg i stallet? investera i en egen!! visst, kan tyckas dyrt, ca 200kr, men det är det värt! finns på till exempel granngården!

vad har ni för åsikter? håller ni med mig eller är det något (allt?) som ni tycker är helt fel? något jag glömt ta upp? in med era åsikter, kommentera!

kom också gärna med tips på vad ni vill läsa om i dagens tema, om ni inte redan gjort det :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Helena

Så du menar att man ska blötlägga krafft? Typ grund och groov?



Jag har bytt från löshö till hösilage nu (Bosse är ÖVERLYCKLIG) så då fick jag också byta från grov 90 till grund eftersom han blivit lite rund om magen :)



Svar: Fast hästarna var glada att få rulla sig i snön idag :) Jo precis, då behöver man ett bett där man känner att man kan stanna (om det skulle behövas)

2010-10-14 @ 16:32:59
URL: http://travgalen.se
Postat av: LOUISE SJÖGREN - Reining

sv: Ja, vi tränar endel tillsammans. Ja min mamma har precis köpt sig en quarter också så hon håller på att lära sig.. Men pappa och mamma bor inte ihop, och jag bor hos pappa så det händer inte att så ofta att jag rider med mamma.

2010-10-14 @ 17:06:30
URL: http://westernlollo.blogg.se/
Postat av: LOUISE SJÖGREN - Reining

sv: Ja, jag ska behålla honom. Men jag hyr ut honom, fast han bor kvar hemma! :D Har hittat en liten tjej som passar utmärkt på henne och hon rider western, samt hennes pappa. Så det är super!

2010-10-14 @ 17:09:10
URL: http://westernlollo.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jo man får ju göra de!

Ja usch aj :(

2010-10-14 @ 17:32:22
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Helena

Skulle aldrig ge vitlök till min häst hur bra det än var. Stackars häst som måste springa runt med sån andedräkt ;)



Svar: Okej, min får ju oftast betfor samtidigt så då blandas det ju lite, men om det verkligen var viktigt skulle nog krafft gå ut med att man skulle blötlägga, så som betfor gör :)



Haha, ja det måste vara mycket godare än vanligt hö! Skulle vänja Bosse vid hösilaget så han fick både löshö och hösilage ett tag med då lämnade han löshöet och smaskade bara på det andra xD

2010-10-14 @ 17:33:55
URL: http://travgalen.se
Postat av: Lovisa

sv; hihi taack :D



Har inte tid att läsa inlägget om foder nu, men ska! Verkar intressant :D Det där med foder & mat är en hel vetenskap!!

2010-10-14 @ 18:03:49
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: johanna (:

sv: han har börjat stanna på helt vanliga hinder när vi e ute på clear round :(

2010-10-14 @ 18:28:51
URL: http://miioominmiioo.blogg.se/
Postat av: Tove

SV: Ja, det blåser riktigt ordentligt och alla säger att det bara ska bli värre ;s

Tyckte det var lite roligt skrivet av dem haha ;)

2010-10-14 @ 19:35:22
URL: http://londoninmyheart.blogg.se/
Postat av: Fia

Du tar upp intressanta ämnen :) Själv kan jag inte så mycket om foder faktiskt. Nöt går ju på fri tillgång på hösilage/hö och så får han lite kraftfoder (2 liter/dag) för lite energi till ridning och för att ha något att blanda ut mineralerna med typ.. :)

Han har inget problem med att hålla hullet heller för den delen..



sv: tack :) Förstår varför du inte provar bettlöst på kalle. Tycker iofs att man borde godkänna fler bett i dressyr och där ibland något bettlöst alternativ. Nu kan ju jag rida med tränsbett men Mela t.ex. kan inte tävla dressyr med Vannes fast han är en superfin dressyrponny bara för att han bara inte funkar på tränsbett. Då inte att han sticker utan han trivs helt enkelt inte med det..



2010-10-14 @ 21:09:50
URL: http://fiasandstrom.blogg.se/
Postat av: N

sv: japp, fast nui är dte hoppning :)

2010-10-14 @ 21:25:54
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Mela

Ytterligare ett bra inlägg :)



Finns ett inlägg om mina hackamore på bloggen nu :)

2010-10-14 @ 22:39:27
URL: http://melasandstrom.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0