dagens tema: TRICKTRÄNING!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

ompublicerar detta med då :)

har ni kört trickträning nån gång eller? jag ska erkänna att när jag först fick tips om att pröva trickträning på kalle så var jag jättenegativ och tänkte ungefär att "det är inget som vanligt hästfolk håller på med" ungefär, fördomsfull som jag är! :P

anledningen till att jag första gången prövade trickträning var att jag hade stora problem med kalle då han var väldigt stressad och helt enkelt oridbar då han hade ALLDELES för mycket energi (dock pga stress) i kroppen som behövde komma ut så han inte visste var han skulle göra av sig själv. longering/tömkörning gick inte då han gjorde värsta bocksprången och kastade sig så man till slut tappade honom när han flög iväg i sken. :/

i alla fall, fick då tips om trickträning. visste ni att ett trickträningspass kan förbränna mer energi hos en häst en ett ridpass? detta beror på att hästen anstränger sig och får tänka mycket, vilket gör att den då förbränner energi. häftigt va? :D

trickträning handlar också om att skapa en bra kommunikation med sin häst!!

så sagt och gjort, vi gav oss in i trickträningsvärlden med alla andra "lustiga hästmänniskor". haha. så här i efterhand har jag ju dock märkt att FLERA "vanliga" hästfolk också håller på med trickträning. bara jag som var så skeptisk haha!

det finns en himla massa trick man kan lära en häst, och vissa hästar är lättare att lära än andra. jag började i alla fall med att lära kalle att lyfta på benen, 1 i taget då, när jag petade med spöet och sa hov. i början gick det inte alls bra. frambenen gick lättare och ena bakbenet. vänster bak var han dock lite seg med att lyfta :)

kalle & jag, när vi övat trickträning ca 10 gånger... :)


nu har vi i alla fall utvecklat oss så pass mkt att jag bara behöver knäppa med fingrarna vid benet och så lyfter han, min duktiga kalle :)

har också lärt kalleman att pussas på kommando, haha!

vad tycker ni om trickträning? kommentera!!

och har ni något ni vill att jag ska skriva om i dagens tema, så skriv en kommentar om det också :) den som kommer med förslag blir också länkad!
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: michelle - dressyrryttare

jättefin blogg :)

2010-11-02 @ 12:09:05
URL: http://michellepetursson.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Ja, riktigt roligt :) Intyget ska jag främst ha tills jag söker Vreta's YH-utbildning där jag så småningom blir diplomerad ridlärare! Men det kan ju vara bra att ha om jag söker andra hästjobb eller jobb överhuvudtaget!



Jag ÄLSKAR trickträning :D haha. Jag har ju lärt både Tickan & Lilleman att buga, och Tickan kunde "tack" sen innan.. typ samma som hov fast vi har sagt "tack" istället & man behöver bara peka på benet så viftar hon :D

2010-11-02 @ 12:26:23
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Emma

sv: Ihopsläppet gick bättre än vad jag trodde, för den ena hästen var ett tjurigt litet sto i boxen, men var snäll mot Twist i hagen! :)

Så att gick bra :)

2010-11-02 @ 12:50:22
URL: http://twiiiist.blogg.se/
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Duktig kalleman!! :D Jag lärde Moses puss, vilket jag sen fick ångra, för nu smäller han upp sin nos på mig varje gång han vill ha godis :P haha!

2010-11-02 @ 13:22:46
URL: http://cathie.se
Postat av: Erika

sv;

Ja hon var duktigare än vad jag förväntat mig. :)

Så de var positivt faktiskt.



Då hoppade hon i maj i år.

I dag löshoppa vi igen, och idag hoppade hon oxer på 90 cm.

Och var inte ens i med något ben eller något.

När de var räcke på ca 80, va hon i lite.

Men hon har lite dålig bjudning om man inte vågar driva på henne.



Men sen när jag drev o min kompis drev på o en annan höll andra hästen då hoppa hon oxer 90 cm.

as fint, o till och med en bit över.



så blev få språng, men fina. :)

räckte för idag.

filmer kommer strax dom få filmer de blev.

2010-11-02 @ 13:47:22
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: johanna

jag brukar göra lite små saker med mio :)

backa, lyfta ben ( fast använder handen ) och så håller jag på med att pussas x)

jag tycker det är jätte kul och mio verkar tycka om det oxå :D



sv: tack :) aha , det hade jag ingen aning om ! :P

2010-11-02 @ 14:03:43
URL: http://miioominmiioo.blogg.se/
Postat av: Matilda

Söt ni är =)

2010-11-02 @ 14:12:18
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Nej jag har köpt dom :D Det var halva priset så jag kunde inte låta bli!! Mina gamla stigbyglar var verkligen rostiga och fula!



Haha han biter sönder saltstenarna :P

2010-11-02 @ 14:43:43
URL: http://cathie.se
Postat av: Helena

Coolt :D jag tränar ju NH med Bosse, lite samma sak :) han har kanske inte blivit lugnare av det vad jag har märkt, däremot är det otroligt mycket lättare att få honom lugn när han stressat upp sig :)

2010-11-02 @ 16:10:27
URL: http://travgalen.se
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Vinn biljetter till Göteborg Horse Show + andra fina prylar!

SV: Va kul med spanska! Jag har pluggat spanska förut i 4 år. Har tillomed varit utbytesstudent i spanien. Jag tycker spanska är kul och relativt lätt. De svåra tycker jag är bara att komma ihåg alla ord. Plus att jag läst italienska också så jag blandar ihop alla ord eftersom de är så lika språk.



I veckan är det mycket stallet som gäller för mig, och i helgen ska jag på Rhodos-reunion, gå på dejt samt umgås med mina vänner :P

2010-11-02 @ 16:20:15
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Fredrika Källström

Kul inlägg!! :D



SV; haha, ja det var ett tag sen! :) hur är det med er nu!?



joo, jag gjorde en höstdesign, men tyckte headern var så rörig så den fick bara vara kvar ett kort tag innan jag gjorde denna, men nu är jag jättenöjd (och lat, det tar en himla tid att klippa ut bilder..) ;) men tack så mycket! :D

2010-11-02 @ 17:20:57
URL: http://fkallstrom.blogg.se/
Postat av: Fredrika Källström

Kul inlägg!! :D



SV; haha, ja det var ett tag sen! :) hur är det med er nu!?



joo, jag gjorde en höstdesign, men tyckte headern var så rörig så den fick bara vara kvar ett kort tag innan jag gjorde denna, men nu är jag jättenöjd (och lat, det tar en himla tid att klippa ut bilder..) ;) men tack så mycket! :D

2010-11-02 @ 17:20:57
URL: http://fkallstrom.blogg.se/
Postat av: Elin

SV: ja, tack :D

2010-11-02 @ 17:46:17
URL: http://elinlagervall.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag tränar mycket trickträning, Det är så himla roligt och man får en väldigt bra kontakt med sin häst. :D

2010-11-03 @ 14:00:01
URL: http://figgeplutts.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0